بیانیە مشترک نهادهای حقوق بشری در محکومیت حکم اعدام پخشان عزیزی:

شبکه شش‌رنگ به همراه ۲۵ نهاد حقوق بشری دیگر با امضای بیانیه‌ای حکم اعدام پخشان عزیزی، فعال زن کُرد و مددکار اجتماعی، را به شدت محکوم کردند. این حکم نقض آشکار اصول حقوق بشری و کنوانسیون‌های بین‌المللی است و نشان‌دهنده سرکوب سیستماتیک آزادی بیان و حق حیات در جمهوری اسلامی ایران است. پخشان عزیزی که همواره در دفاع از حقوق زنان و ارتقای عدالت اجتماعی فعالیت کرده است، اکنون به دلیل تلاش‌های خود با مجازات ظالمانه اعدام مواجه شده است.

پخشان عزیزی از لحظه بازداشت تحت شکنجه و فشار برای اعترافات اجباری قرار گرفت و در نهایت در یک دادرسی ناعادلانه و بدون دسترسی به حقوق اولیه، به اعدام محکوم شد. او هرگونه مشارکت در عملیات مسلحانه را رد کرده است و وکلای او نیز تأکید کرده‌اند که عزیزی در سال‌های اخیر به عنوان مددکار اجتماعی به کمک آوارگان جنگی در عراق و سوریه مشغول بوده است و هیچ‌گونه ارتباطی با درگیری‌های مسلحانه نداشته است.

نهادهای حقوق بشری امضاکنندە این بیانیه، خواستار لغو فوری و بی‌قید و شرط حکم اعدام پخشان عزیزی و آزادی او هستند. این حکم نشان‌دهنده تلاش حکومت برای سرکوب جنبش‌ آزادی‌خواهانه “زن، زندگی، آزادی” و تداوم نقض حقوق زنان در ایران است. همچنین از جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری درخواست می‌کنیم با اقدام فوری و مؤثر، از اجرای این حکم جلوگیری کنند.

برای مطالعه متن کامل بیانیه به اینجا بروید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *