رژه افتخار افراد دارای معلولیت  «ما هم زندگی مثل شما می‌خواهیم»

ماه ژوئن، ماه جهانی افراد دارای معلولیت، فرصتی برای تجلیل از دستاوردها، ترویج برابری و به اشتراک گذاشتن داستان‌های الهام‌بخش افراد این جامعه است.
در این میان، جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌+ دارای معلولیت در ایران، به عنوان تقاطعی از دو اقلیت به حاشیه رانده شده، با چالش‌های مضاعفی در مسیر زندگی خود روبرو هستند.

تخمین زده می‌شود که افراد دارای معلولیت با تشکیل حدود یک میلیارد نفر از جمعیت جهان، بزرگترین و متنوع‌ترین جامعه‌ی اقلیت هستند. اقلیتی که جامعه‌‌ی دگرجنسگرا محور آن‌ را به اشتباه فاقد نیاز جنسی و یا در خوشبینانه‌ترین حالت دگرجنسگرا! فرض می‌کند. در حالی که افراد دارای معلولیت هم می‌توانند مانند افراد فاقد معلولیت عضوی از جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ باشند.

رژه افتخار امسال با شعار «ما هم زندگی مثل شما می‌خواهیم» بر نقض حقوق و مطالبات جامعه دارای معلولیت تمرکز دارد.و هدف از این رژه افزایش آگاهی عمومی، ترویج درک و پذیرش بیشتر و همچنین به چالش کشیدن موانعی است که افراد دارای معلولیت با آن‌ها در جامعه روبرو هستند.

افراد ال‌جی‌بی‌تی‌+ دارای معلولیت در ایران نیز، به طور سیستماتیک با تبعیض و نابرابری در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش، اشتغال، مراقبت‌های بهداشتی، حمل و نقل و دسترسی به اطلاعات روبرو هستند. 

 شش‌رنگ با ارائه یک گزارش سایه به کمیته رسیدگی به حقوق افراد دارای معلولیت بر روی آزارهای ثبت شده‌ای که افراد لزبین، گی و ترنسجندر (از جمله افراد با معلولیت سایکوسوشیال) به دلیل گرایش جنسی و هویت جنسیتی در سیستم بهداشت و درمان ایران با آن مواجه شده‌اند، پرداخته است. 

ما در شش رنگ معتقدیم که افراد ال‌جی‌بی‌تی+ دارای معلولیت، درست مانند هر فردی، سزاوار داشتن زندگی کامل و با اراده خود هستند و ما باید برای از بین بردن تبعیض و ایجاد فرصت‌های برابر برای آن‌ها تلاش کنیم، تا به جامعه‌ای انسانی، عادلانه، عاری از تبعیض و فراگیرتر برای همه افراد دست یابیم و دنیایی بسازیم که در آن همه افراد، صرف نظر از توانایی‌هایشان، بتوانند به پتانسیل کامل خود دست یابند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *