در ماجرای رابطه جنسی ثقتی و سایر مقامات جمهوری اسلامی چه چیز را محکوم میکنیم؟
شش رنگ، ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ – روزهای اخیر ویدیوهایی از رابطه جنسی با همجنس مربوط به مردان حکومتی، توسط کانال تلگرامی “رادیو گیلان” منتشر شده است. در نخستین ویدیوها، رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، در حال و پس از رابطه جنسی با مردی دیده می شود و در افشاگری بعدی، حجت الاسلام مهدی حق شناس، معاون وقت ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان را با فردی که رسانهها باجناق وی معرفی کردهاند، در حال عمل جنسی دیده میشوند.
در پی انتشار این ویدیوها، ثقتی از سمت خود برکنار، و پرونده او برای رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع شدهاست. اما محسنی اژهای، رییس قوه قضاییه در واکنشی تلویحی انتشار این فیلمها را به دشمن نسبت داده و گفته است که “دستور کار دشمن تخریب اشخاص و نهادهای جمهوری اسلامی ایران است.”
از سوی دیگر، برخی رسانههای غیر دولتی خارج از ایران و افراد اپوزیسیون جمهوری اسلامی در واکنش به ویدیوهای یادشده، با استفاده از کلماتی مثل “لواط” که جمهوری اسلامی برای جرم انگاری و مجازات روابط همجنسگرایانه استفاده می کند و به کار بردن گفتمانی مشابه گفتمان مذهبی جمهوری اسلامی، به فرهنگ همجنسگراستیز و نفرتپراکنی علیه جامعه اقلیتهای جنسی و جنسیتی دامن زدهاند.
ششرنگ بر این باور است است که انتشار فیلمهای یاد شده مقاصد سیاسی و امنیتی مشخصی را دنبال می کند که میتواند دامنهای از درگیریهای داخلی مقامات جمهوری اسلامی تا معطوف کردن اذهان به سمت و سویی دیگر در سالگرد قتل ژینا امینی و یا مواردی که حتی از حوزه حدس و گمان ما خارج است را در بر بگیرد. اما هدف انتشار این فیلمها هر چه باشد، نباید در انتشار اخبار یا تحلیلها درباره آنها به همجنسگراستیزی و مجازات روابط جنسی دو همجنس دامن بزند. ششرنگ بر این باور است که به جای چنین رویه غلطی که در نهایت نفرت و خشونت علیه جامعه اقلیتهای جنسی و جنسیتی را افزایش میدهد باید اخلاقیات و استاندارد دوگانه و تزویر مقامات جمهوری اسلامی را نشانه رفت.
مقاماتی که ویدیوهای روابط با همجنسشان منتشر شده، خود مسئول سرکوب زنان و افراد الجیبیتی به خصوص در حوزه حجاب اجباری بودهاند. این افراد نمایندگان ایدئولوژی جمهوری اسلامی بودهاند و در مقامی که قرار داشتهاند از هیچ اقدامی برای اعمال خشونت علیه مخالفان آن کوتاهی نکردهاند.
از یاد نبریم که وقتی یک مقام دولتی با همجنس خود رابطه دارد به این موضوع فکر میکند که از یک حاشیه امن برخوردار بوده و قادر است از تمام مجازاتهایی که افراد عادی جامعه الجیبیتیکیو+ در خانه و خیابانهای ایران به دلیل روابط عاشقانه خود مواجه هستند، خود را مبرا دانسته و در خلوت خود برای خودشان هر نوع رابطهای را و البته با سوءاستفاده از قدرت خود، آزاد میداند.
متاسفانه برخی منابع خبری یا افراد و جریانات اپوزیسیون بدون برجستهسازی این حقیقت و یادآوری خشونت و تبعیضی که اعضای جامعه اقلیتهای جنسی و جنسیتی به دلیل روابط همجنسگرایانه یا بیان جنسیتی و هویت جنسیتی متفاوت خود هر روزه در خانه، جامعه و تمامی فضاهای دیگر تجربه میکنند، بر همجنسگرا ستیزی موجود دامن زدهاند.
کامنتهای مرتبط در زیر پست های مرتبط نشان می دهد که افراد به جای نشانه گرفتن اخلاقیات دوگانه این مقامات و تزویر و ریای نهادینه شده (هم در روابط خارج از ازدواج خود و هم در موضوع فساد مالی و هم در مورد آزار جنسی به کودکان) بیشتر به خلط این رابطه با موضوع آزار جنسی کودکان توسط سعید طوسی و یا در کل توهین به رابطه دو همجنس پرداخته و به جای هدف قرار دادن مقام دولتی سرکوبگر و مرتجع، رابطه وی با همجنس را نشانه گرفتهاند.
آنها به ندرت یادآوری کردهاند که تمامی مقاماتی که ویدیوهایشان امروز پخش میشود، مسئولین نهادهایی از جمله ستاد ترویج امر به معروف و نهی از منکر یا ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند که در طول تاریخ ۴۴ ساله جمهوری اسلامی نقش مهمی در سرکوب همجنسگرایان و هر کس که معیارهای ایشان را نپذیرفته است، داشته و دارند.
ششرنگ همچنان به روشنگریهای خود در زمینه نقض حقوق اعضای جامعه الجیبیتی در ایران و همینطور طرح مطالبه جرم زدایی از روابط دو همجنس در عرصه داخلی و بین المللی ادامه میدهد و از همگان به خصوص اصحاب رسانهها و فعالان شبکه های اجتماعی درخواست دارد در نحوه پوشش خبری یا بیان نظرات خود درباره فیلمهای پخش شده به ورطه نفرت پراکنی علیه این جامعه و تقویت فرهنگ همجنسگرا ستیز نغلطند. ششرنگ از منابع خبری میخواهد که خیلی دقیق راجع به این مسائل خبررسانی کنند و باعث نشوند که جامعه الجیبیتی+ زخمهای جدیدی را تجربه کند.
جمهوری اسلامی قطعا از نفرتپراکنی سالیان علیه همجنسگرایی سود خواهد برد اگر این خشم را علیه تزویر، ریا و اخلاقیات دوگانه کلیه مقامات سوق ندهیم.
ششرنگ
(شبکه لزبین های و ترنسجندرهای ایرانی)
۱ اوت ۲۰۲۳ – ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
ماذا ندین في العلاقة الجنسية ثقتی و مسؤولين آخرين في الجمهورية الإسلامية؟
ششرنگ، ۱ أغسطس ۲۰۲۳- في الأيام الأخيرة ، نشرت مقاطع فيديو من علاقه جنسیه مع نفس الجنس الذی تتعلق برجال حكوميين من قناة تلقرام “راديو گیلان”. في الفيديوهات الأولى، يمكن رؤية رضا ثقتی، المدير العام للثقافة والإرشاد الإسلامي في ولاية گیلان، يمكن رؤيته أثناء وبعد ممارسة الجنس مع الرجل و فی إفشاء التالی حجة الإسلام مهدي حق شناس، نائب مقر الأمر بالمعروف والنهی عن المنکر ولایه گیلان، يظهر على أنه يمارس الجنس مع شخص الذی قدمته وسائل الإعلام على أنه نسیبه. بعد نشر هذه الفيديوهات، تم عزل ثقتی من منصبه و تم ارسال ملفه للتحقيق الی السلطة القضائية. لاکن محسني اژهای، رئيس السلطة القضائية، في رد فعل ضمني، أرجع إطلاق هذه الأفلام للعدو و قال إن “أجندة العدو هي تدمير أفراد ومؤسسات جمهورية الإسلامية إيران”.
من ناحية أخرى ، ردت بعض وسائل الإعلام غير الحكومية خارج إيران وأشخاص من معارضة الجمهورية الإسلامية على مقاطع الفيديو المذكورة باستخدام كلمات مثل “لواط” التي تستخدمها الجمهورية الإسلامية لتجريم ومعاقبة العلاقات الجنسية المثلية وقد أدى استخدام خطاب مشابه للخطاب الديني للجمهورية الإسلامية، إلى تغذية ثقافة ضد المثلية الجنسية ونشر الكراهية ضد مجتمع الأقليات الجنسية والجندرية.
تعتقد ششرنگ أن إطلاق الأفلام المذكورة تتبع أغراض سياسية وأمنية محددة والتي يمكن أن تشمل مجموعة من النزاعات الداخلية لسلطات الجمهورية الإسلامية إلى تحويل العقول في اتجاه آخر في ذكرى مقتل ژینا اميني أو لتضمين أشياء خارج نطاق تخميننا. ولكن مهما كان الغرض من نشر هذه الأفلام ، فإن الأخبار أو التحليلات المتعلقة بها يجب ألا تروج الكراهية للمثلية ومعاقبة العلاقات المثلية. تعتقد ششرنگ أن بدلا من هذه الممارسة الخاطئة التي تؤدي في النهاية إلى زيادة الكراهية والعنف ضد مجتمع الأقليات الجنسية والجندرية، يجب الإشارة إلى الأخلاقيات والمعايير المزدوجة والخداع من قبل سلطات الجمهورية الإسلامية.
المسؤولون الذين نُشرت مقاطع الفيديو الخاصة بالعلاقات الجنسية المثلية هم أنفسهم مسؤولون عن قمع النساء و مجتمع المیم، خاصة في مجال الحجاب الإجباري. هؤلاء الناس كانوا ممثلين لفكر الجمهورية الإسلامية وفي المناصب التي يشغلونها لم يمتنعوا عن أي عمل لاستخدام العنف ضد معارضيها.
لا ننسى أنه عندما يكون لمسؤول حكومي علاقة بشريكه من نفس الجنس، فإنه يعتقد أن لديه هامشًا آمنًا وقادرًا على تجنب جميع العقوبات التي يواجهها الأشخاص العاديون من مجتمع المیم + في منازلهم و في شوارع إيران بسبب علاقتهما العاطفية، فهو يعتبر نفسه حر، في أن تكون له أي نوع من العلاقة في خصوصيته، و بالطبع من خلال إساءة استغلال سلطته.
لسوء الحظ، فإن بعض مصادر الأخبار أو الأشخاص والحركات المعارضة دون إبراز هذه الحقيقة والتذكير بالعنف والتمييز الذي يتعرض له أفراد الأقليات الجنسية والجندرية بسبب العلاقات المثلية أو التعبير الجندري والهوية الجندرية المختلفة كل يوم في المنزل وفي المجتمع وفي جميع الأماكن الأخرى.
تُظهر التعليقات ذات الصلة أدناه المنشورات ذات الصلة أنه بدلا من الإشارة إلى ا الأخلاقیات المزدوجه لدى هؤلاء المسؤولين والخداع المؤسسي والنفاق، (سواء في شؤونهم خارج نطاق الزواج وفي قضية الفساد المالي والاعتداء الجنسي على الأطفال) تخلط الناس بين هذه العلاقة وبين قضية الاعتداء الجنسي على الأطفال من قبل سعيد طوسي بشكل عام یهانون العلاقة بين شخصین من نفس الجنس. وبدلا من استهداف المسؤول الحكومي القمعي والرجعي، استهدفوا علاقته مع شخص من نفس الجنس ونادرًا ذكروا أن هؤلاء المسؤولين، الذين تُبث مقاطع الفيديوهاتهم اليوم، هم رؤساء مؤسسات مثل مقر ترویج امر بالمعروف و نهی عن المنکر أو أقسام التوجيه والثقافة الإسلامية، والتي لعبت دورًا مهمًا في قمع المثليين وكل شخص الذي لم يقبلوا معاييرهم أثناء ۴۴ عامًا من تاريخ الجمهورية الإسلامية. تواصل ششرنگ التنوير حول انتهاك حقوق أعضاء مجتمع المیم في إيران ، وكذلك المطالبة بإلغاء تجريم العلاقات المثلية في الساحة المحلية و الدولية و تطالب الجميع، خاصة أعضاء وسائل الإعلام و نشطاء شبكات التواصل الاجتماعي، بعدم ارتكاب خطاء في طريقة تغطيتهم للأخبار أو التعبير عن آرائهم حول الأفلام التي انتشرت في هاوية نشر الكراهية ضد هذا المجتمع و تعزيز الثقافة الکراهیه للمثلية. تريد ششرنگ من مصادر الأخبار الإبلاغ عن هذه المشكلات بدقة شديدة و عدم التسبب في إصابة مجتمع المیم بجروح جديدة.
ستستفيد الجمهورية الإسلامية بالتأكيد من خطاب الكراهية السنوي ضد المثلية الجنسية إذا لم نوجه هذا الغضب ضد الخداع والنفاق والمعايير المزدوجة لجميع المسؤولين.
شش رنگ (شبكة المثليات و عابرين/ات الجندر الاايرانيه)
۱ اوت ۲۰۲۳ – ۱۰ مرداد
ثقتی و باشقا جمهوری اسلامینین مقاملارینین جینسی موناسیبتی ماجراسیندا نهیی قیناییریق؟
ششرنگ، ۱۰ مرداد ۱۴۰۱- سون گونلرده حکومتین کیشیلرینین همجینسلری ایله جینسی موناسیبتی حاققیندا ویدیولار «رادیو گیلان» تلگرام کانالی طرفیندن یایینلانمیش. بیرینجی ویدیودا، رضا ثقتی، گیلان ایالتینین ایسلامی مدنیت و ایرشادینین باش مودورو، بیر کیشی ایله جینسی موناسیبت حالینده و جینسی موناسیبتدن سونرا گؤرونمکدهدیر و بیر سونراکی ایفشادا، حجت الاسلام مهدی حقشناس گیلان ایالتینین امر به معروف و نهی از منکر سیتادینین معاوینی، بیر کیشی ایله کی مدیالاردا باجاناقی اولاراق بیلدیریلمیش، جینسی موناسبتده گؤرونمکدهدیر.
بو ویدیولاردان سونرا، ثقتی ایشیندن اوزاقلاشدیریلدی و دوسیاسی علاقهلنمک اوچون قوه قضاییهیه وئریلدی. اما محسنی اژهای، قوه قضاییهنین رییسی دولایی بیر شکیلده بو فیلملرین یاییلماسینین دوشمانین ایشی اولدوغونو بیلدیریب دئدی: «دوشمانین ایشی جمهوری اسلامی ایرانین قوروملاری و شخصلرینی پیسلمکدیر».
باشقا طرفدن بعضی ایرانین ائشیینده اولان قیریدولتی مدیالار و جمهوری اسلامینین اوپوزسونو ساییلان شخصلر بو ویدیولارا رئاکسیا اولاراق، «لواط» کیمین کلمهلرله- کی جمهوری اسلامی ائشجینسللرین موناسیبتلرینی کریمینالیزه ائتمک اوچون قوللانماقدادیر- مذهبی جمهوری اسلامینین سؤیلمینه بنزر بیر سؤیلم قوللاناراق ائشجینسل دوشمانلیغی و جینسی-جینسیتی آزینلیقلارا قارشی نفرت سؤیلمینی یاییقینلاشدیردیلار.
ششرنگ، یاییلان بو فیلملرین بللی سیاسی و امنیتی هدفلر پئشینده اولدوغونو دوشونمکدهدیر، بو هدفلر جمهوری اسلامینین ایچ پرابلریمدن دولایی و یا ژینا امینینین قتل ایل دؤنومونده دیقتلری باشقا یئرلره چکمک و یا بیزیم تخمینلریمیزین اوستونده بیر هدف اولابیلر. اما هدف هر نیسه، بو خبرلری یایماق و یا آنالیز ائتمک، هموفوبیا و همجینس آراسیندا جینسی موناسیبتین کیریمینالیزه ائدیلمهسینی گوجلندیرمهمهلیدیر.
ششرنگ، جینسی و جینسیتی آزینلیقلارا قارشی دوشمانلیغی و نفرتی آرتیران بئلنچی سهو بیر یول یئرینه، جمهوری اسلامی مقاملارین ایکیلی ایستاندارد، اخلاقیات و ایکی اوزلولوگو نیشان آلینمالیدیر.
همجینسلری ایله جینسی موناسیبتلری یایینلانان مقاملار، اؤزلری قادینلاری و لگبت+ توپلومونو اؤزللیکله زورونلو حیجاب قونوسوندا، باسدیرانلارداندیلار. بو شخصلر جمهوری اسلامینین ایدئولوژیسینین نمایندهلری ایدیلر و اولدوقلاری مقامدا بو حؤکومتین مخالیفلرینه قارشی هئچ بیر شیددتی اسیرگمهدیلر.
اونوتمایاق کی رسمی بیر مقام همجینسی ایله موناسیبته گیردیگینده، بو مقامدا اولدوغو اوچون امنیتده اولدوغونو و ایراندا نرمال هر هانسی بیر لگبت+ توپلونو ائوده و خیاباندا رومانتیک رابیطهسی اوچون، تهدید ائدن جزالار اونلار اوچون گئچرلری دئییل و گوجلریندن سوءاستفاده ائدرک راحاتجاسینا ایستدیکلری ائده بیلدیکلرینی دوشونمکدهلر.
تاسوفله بعضی خبر قایناقلاری، شخصلر و یا اپوزیسیون جریانلاری بو گرچهیی گؤسترمهدن و جینسی و جینسیتی آزینلیقلار توپلومونون عضولری، همجینسلری اولان موناسیبتلریندن دولایی و یا فرقیلی جینسیتی کیملیک و یا بیانا صاحیب اولدوقلاری اوچون هر گون ائوده، توپلومدا و بوتون باشقا یئرلرده، یاشادیقلاری و تجروبه ائتدیکلری شیددت و آیریسئچکیلیگی دیقته آلمادان، توپلومداکی ائشجینسل دوشمانلیغینی یایقلینلاشدیردیلار.
علاقهلی پستلارین آلتینداکی کامنتلر، بو شخصلرین ایکیلی ایستاندارد و ایچسللشمیش ایکی اوزلولوکلرینی هدف آلماق یئرینه (هم ائولیلیکلریندن ائشیه موناسیبت قوردوقلاری اوچون و هم مادی فیساد و اوشاق ایستیثماری مسالهسینده) بو مسالهنی سعید طوسینین اوشاق ایستیثمارینه باغلایاراق و یا گئنل اولاراق همجینس آراسینداکی موناسیبتی آشاغیلایاراق، گئریجی و باسقیجی رسمی مقامی دئییل، بلکی همجینس موناسیبتینی نیشانه آلماقدالار.
اونلار چوخ آز زامانلار بوتون بو گون ویدیولاری یایینلانان مقاملارین، ۴۴ ایل جمهوری اسلامینین حیاتیندا امر به معروف و نهی از منکری یایقینلاشدیرماق سیتادلاریندا و یا ایسلامی ایرشاد و مدنیت اورقانلاریندا، ائشجینسللری و اونلارین معیارلارینی قبول ائتمهین هر کسی باسدیرماقدا اؤنملی رول اوینادیقلارینا ایشاره ائتمکدهلر.
ششرنگ عینی زاماندا ایراندا لگبت+ توپلومونون عضولرینین حقوقلارینین پوزولماسی حاققیندا و همچنین همجینس آراسیندا جینسی موناسیبتین کیریمینالیزه ائدلمهسینین قالدیریلماسی طلبینی ایچ و بینالخالق ساحهلرده دوام ائتدیرهجهگینی بیلدیریب و هر کسدن، خصوصی ایله سوسیال شبکهلرده آکتیو اولان شخصلردن و مدیالاردان بو خبرلری یایماق و فیکیرلرینی بو فیلملره گؤره بیلدیرمک قونوسوندا، بو توپلوما قارشی دوشمانلیق و نفرت یاییماقدان چکینمهلرینی ایستهمکدهدیر. ششرنگ خبر قایناقلاریندا بو قونولاردا چوخ دیقتلی اولمالارینی و لگبت+ توپلومونون بو اوزدن یئنی یارالار آلمامالاری قونوسوندا دا دیقتلی اولمالارینی ایستهییر.
اگر بو قضبی ایکی اوزلولوک و ایکیلی اخلاقیات مسالهسینه یؤنلندیرمهسک جمهوری اسلامی کسینلیکله اوزون ایللر بو ائشجینسللره قارشی یاراتدیغی نفرت سؤیلمیندن فایدالاناجاقدیر.
ششرنگ
ایرانلی لزبینلر و ترنسجندرلر شبکهسی
۱ اوت ۲۰۲۳ – ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.