دستگیری فردی ترنس در ارومیه توسط سپاه پاسداران (فارسی و ترکی)

شش رنگ (شبکه لزبین ها و ترنسجندرهای ایرانی)، مطلع شده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فردی ترنس به نام ساره را  در استان آذربایجان غربی بازداشت کرده‌است.

بر اساس اطلاعاتی که به دست شش‌رنگ رسیده، ساره ۵ آبان ۱۴۰۰ هنگام عبور از مرز و رفتن به ترکیه دستگیر شده و دیگر خبری از او در دست نیست.

 در ۱۵ آبان ماه، چند روز پس از دستگیری ساره، خبرگزاری تسنیم وابسته به نیروهای امنیتی خبر داد که سپاه پاسداران افرادی را با اتهام «تشکیل باند قاچاق دختران و حمایت از همجنسگرایی»  در آذربایجان غربی بازداشت کرده که به نظر می رسد این خبر با دستگیری ساره  مرتبط باشد.

در اطلاعیه سپاه، یکی از اتهامات این افراد که «شبکه قاچاق» خوانده بود، «ارتباط و پشتیبانی از گروه‌های همجنس‌گرایی» اعلام شده که «تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای فعالیت می‌کردند».

ساره کیست؟

ساره، ۲۸ ساله  ساکن و شاغل در کردستان عراق بود. او چندی پیش بعد از مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی فارسی در مورد شرایط افراد ال‌جی‌بی‌تی در کردستان عراق، توسط پلیس کردستان عراق شناسایی و  دستگیر و مدت ۲۱ روز زندانی شد.

ساره  برای فرار به ترکیه و نجات خود مجبور شده بود در بخشی از مسیر از مرزهای ایران عبور کند، او با توجه به شرایط موجود و احتمال دستگیری هنگام عبور از مرز، ساعاتی قبل از رفتن به سمت ترکیه، با شفافیت و شجاعت بسیارویدئوهایی تهیه کرده و برای یک فرد معتمد خود که مایل نیست نامش فاش شود، فرستاده بود  تا در صورت دستگیری، صدایش را به گوش رسانه‌ها و سازمان های حقوق بشری برساند. 

این ویدیوها توسط وی در اختیار شش رنگ گذاشته شده تا نسبت به انتشار آن (همه قسمت ها در یک ویدیو) و خبررسانی پیرامون وضعیت ساره اقدام کند.

شش رنگ امیدوار است که با برآوردن خواست ساره و انتشار خبر دستگیری وی، بتوانیم دیوارهایی که برای حمایت از فعالین و زندانیان متعلق به جامعه ال‌جی‌بی‌تی وجود دارد را شکسته و نگذاریم در سکوت خبری، در انزوای اتاق‌های بازجویی، با آنها هر نوع که می خواهند رفتار کنند. از یاد نبریم که سپاه و سایر نهادهای امنیتی سابقه ای طولانی در این نوع پرونده سازی دارند.

 

شش‌رنگ (شبکه‌ لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)

 7 دسامبر مصادف با ۱۵ آذر 

 

اورمیه شهرینده بیر لزبین (ائشجینسل) سپاه پاسداران طرفیندن توتوقلاندی

 

شش رنگ (ایرانلی لزبین‌ و ترنسجندرلر شبکه‌سی)، غربی آذربایجان‌دا ساره آدلی بیر لزبین قادینین ایرانین سپاه پاسداران تشکیلاتی طرفیندن توتوقلانما خبرینی آلدی.

شش‌رنگه گلن معلوماتا گؤره، ساره ۵ آبان ۱۴۰۰ ده ایران-تورکیه مرزینده توتوقلانمیش و توتوقلاندیخدان سونراکی وضعیتینه گؤره هئچ بیر معلومات یوخدور.

آبان آیی‌نین ۱۵‌ده، ساره‌نین توتوقلانماسیندان بیر نئچه گون سونرا، امنیت قوه‌لرینه باغلی اولان تسنیم خبر آژانسی، سپاه پاسدارانین “قیزلارین قاچاغی و هوموسکسوال‌لیغا دستک” ایتتیهامی ایله غربی آذربایجان‌دا بیر گروپون توتوقلانما خبرینی نشر ائتمیشدیر. بو خبر ساره‌نین توتوقلانماسی ایله علاقه‌سیز دئییل دییه دوشونولمکده.

سپاهین آچیقلاماسیندا، “قاچاق شبکه‌سی” آدی آلتیندا توتوقلانانلارین ایتهام‌لاریندان بیری،‌ “بؤلگه اؤته‌سی امنیت سرویس‌لرینین حمایتی” آلیتندا فعالیت گؤسترن “هموسکسوال(همجنسگرا)‌ گروپ‌لار‌ ایله ایرتیباط و دستک” اعلان ائدیلیب.

ساره کیمدیر؟

ساره، عراق کوردوستانیندا چالیشیب یاشایان ۲۸ یاشیندا بیری ایدی. بیر مدت اول بی‌بی‌سی فارسی ایله عراق کوردوستانیندا یاشایان ال‌جی‌بی‌تی‌ جامعه‌سی‌نین وضعیتی ایله علاقه‌لی ائتدیغی موصاحیبه‌دن سونرا، عراق کوردوستانی پولیسی طرفیندن تثبیت ائدیلیب، توتوقلانیب و ۲۱ گون حبس ائدیلدی.

ساره اؤزونو قورتاریب تورکیه‌یه قاچماق اوچون،‌ یولون بیر قیسمینده ایران مرزلریندن گئچمک زوروندا قالمیشدیر. موجود وضعیت و مرزدن گئچرکن توتوقلانما ایحتیمالینا دیقت ائدرک،‌ تورکیه‌یه گئتمدن بیر نئچه ساعات قاباق، ‌جسارتلی و آچیق بیر شکیلده ویدئولار حاضیرلاییب آدینی پایلاشماق ایستمه‌دیغی بیرینه گؤندرمیشدیر. او بو ویدئولاری توتوقلاندیغی حالدا، سسی‌ینن مدیا و اینسان حاقلاری تشکیلات‌لارینا چاتدیرماق مقصدی ایله حاضیرلامیشدیر.

بو ویدئولار اونون طرفیندن ساره‌نین وضعیتینی پایلاشماق اوچون شش‌رنگه وئریلمیشدیر(بوتون بؤلوم‌لر تک ویدئودا)

شش‌رنگ، ساره‌نین ایستک‌لرینی و توتوقلانما خبرینی پایلاشماق ایله، توتوقلو و حبس‌ده اولان ال‌جی‌بی‌تی آکتیویست‌لرینه قارشی سس‌سیزلیگی سیندیریب، اونلاردان حیمایت ائدرک، حبس‌خانا دووارلارینین آرخاسیندا، سورقولانما اوتاقلاریندا، اونلارلا ایستدیکلری کیمین داورانماقلارینا ایذین وئرمه‌مکده‌دیر.

شش‌رنگ (ایرانلی لزبین‌ و ترنسجندرلر شبکه‌سی)

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *