فراخوان مشترک ۳۷ نهاد حقوق بشری برای تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران

فراخوان مشترک ۳۷ نهاد حقوق بشری برای تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران

شش‌رنگ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸: شش‌رنگ ـ شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی ـ به همراه ۳۶ سازمان حقوق بشری ایرانی و بین‌المللی، در بیانیه‌ای مشترک از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته‌اند که ماموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران تمدید شود.

فراخوان مشترک ۳۷ نهاد حقوق بشری برای تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران

فراخوان مشترک ۳۷ نهاد حقوق بشری برای تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران

این نهادهای حقوق بشری با اشاره به نمونه‌های متعدد و ادامه‌دار نقض گسترده و نظام‌مند حقوق بشر در ایران، بر لزوم تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر تاکید کرده‌اند. در این بیانیه به‌طور ویژه به سرکوب‌های خشن و وسیع اعتراضات آبان ۱۳۹۸ پرداخته شده و آمده است:«استفاده عامدانه از نیروی مرگ‌بار توسط نیروهای امنیتی طی روزهای ۲۴ تا ۲۹ آبان ۱۳۹۸ منجر به قتل صدها تن از معترضان، عابران و کودکانی شد که هیچ‌گونه تهدید جانی و یا جراحتی جدی را متوجه کسی نمی‌کردند. سازمان عفو بین‌الملل با مستند کردن مرگ ۳۰۴ تن از مردان، زنان و کودکان، تاکید کرده که تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات آبان بیش از این تعداد است. این سرکوب تحت پوشش قطع تقریبا کامل اینترنت جهانی در ایران و ایجاد محدودیت شدید و ادامه‌دار بر آزادی گردش اطلاعات و آزادی بیان در فضای مجازی و خارج از آن رخ داد.»
بازداشت هفت هزار تن از معترضان، عدم اطلاع از مکان بازداشت و ناپدیدشدن قهری برخی از آنان و نگرانی از صدور احکام اعدام برای بازداشت شدگان از دیگر مواردی است که توسط این نهادهای حقوق بشری در ارتباط با اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸مطرح شده است.
امضاکنندگان این بیانیه از بی‌پاسخ ماندن درخواست سازمان‌های حقوق بشری مبنی بر پاسخ فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل به وقایع آبان انتقاد کرده و یادآور شده‌اند که مقامات جمهوری اسلامی همچنان با انجام اقدامات تلافی جویانه خانواده قربانیان را وادار به سکوت می‌کنند و به مصونیت خود تداوم می‌بخشند.
در آذرماه سال جاری شش‌رنگ به همراه ۲۳ نهاد حقوق بشری دیگر در نامه‌ای مشترک خطاب به اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل، خواستار تشکیل جلسه‌ای ویژه و فوری در مورد وضعیت بحرانی حقوق بشر در ایران به منظور پاسخ به نقض شدید و ادامه‌دار حقوق بشر ناشی از سرکوب گسترده اعتراضات آبان ۱۳۹۸ شدند.
آزار و اذیت، بازداشت و صدور احکام و ناعادلانه و سنگین برای مخالفان سیاسی، مدافعان حقوق بشر، فعالان صنفی، روزنامه‌نگاران و فعالان محیط زیست و همچنین اعمال شکنجه علیه زندانیان و محرومیت آنان از مراقبت‌های درمانی ضروری از موارد دیگری است که در این بیانیه مورد انتقاد قرار گرفته است.
این نهادهای حقوق بشری هم‌چنین با تکیه بر گزارش‌های گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران بر نقض حقوق اقلیت‌های اتنیکی، اقلیت‌های مذهبی و جنسی مرور کوتاهی داشته‌اند. امضاکنندگان این بیانیه کار گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران را برای «نظارت»، «مستند سازی» و «گزارش» در مورد بسیاری از «چالش‌های نظام‌مند حقوق بشری» که شهروندان ایرانی با آن روبرو هستند، مهم توصیف کرده‌اند.
امضاکنندگان این بیانیه در پایان از کشورهای عضو شورای حقوق بشر درخواست کرده‌اند تا افزون برابراز نگرانی از وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، خواستار شفافیت و پاسخگویی جمهوری اسلامی شوند و از تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران حمایت کنند.
متن این بیانیه به زبان انگلیسی را می‌توانید اینجا بخوانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *