ممنوعیت »درمان‌های اصلاحی« در آلبانی بدون کمک دولت

روانشناسان «درمان اصلاحی» را در آلبانی بدون کمک دولت ممنوع کرده اند

آلبانی ششمین کشوری است که درمان اصلاحی را بدون دخالت و حمایت دولت ممنوع می‌کند.

ممنوعیت »درمان‌های اصلاحی« در آلبانی بدون کمک دولت

ممنوعیت »درمان‌های اصلاحی« در آلبانی بدون کمک دولت


مجمع روانشناسان این کشور اعضای خود را از تلاش برای تغییر گرایش جنسی و یا هویت جنسیتی مراجعین خود منع کرده است.
از آنجا که روانکاوان در منطقه بالکان باید حتما عضو این صنف روانشناسان باشند، این ممنوعیت ملی است.
سازمان ال‌جی‌بی‌تی «نمایندگی صورتی» این اقدام را «حرکتی مهم برای نوجوانان ال‌ جی‌ بی ‌تی خواند كه اغلب والدینشان آنها را وادار به «درمان‌های اصلاحی» به اميد تغيير گرایش جنسي يا هويت جنسيتی میکنند .»
ایده «درمان اصلاحی» براین اساس استوار است که هویت ال‌ جی‌ بی ‌تی یک «معضل قابل حل» است که میتوان با استفاده از روشهایی آنها را تغییر داد.
تحقیقی در سال  ۲۰۱۳ نشان داد که ۸۴ درصد از مراجعان سابق «درمان‌های اصلاحی» گفته‌اند، این روش‌ها آنها را دچار شرم و آسیب عاطفی عمیق کرده است.
مطالعه دیگری نشان داده است که  افراد ال جی بی تی که مجبور به درمان اصلاحی شده‌اند پنج برابر بیشتر اقدام به خودکشی می‌کنند.
همجنسگرایی در آلبانی غیرقانونی نیست و برخی حمایت‌های ضد تبعیض برای افراد ال‌ جی ‌بی‌ تی وجود دارد، اما اصلاح جنسیت در مدارک، برابری ازدواج و فرزندخواندگی برای زوج‌های همجنس هنوز هم در این کشور امکان‌پذیر نیست.
آلمان، مالتا، اکوادور، برزیل و تایوان پنج کشور دیگری هستند که درمان اصلاحی را  برای افراد زیر سن قانونی ممنوع کرده‌اند.
بیست ایالت و بسیاری از استان ها و شهرها نیز در ایالات متحده درمان اصلاحی را ممنوع کرده اند.
 
مجموع نظام روان‌شناسی، پزشکی و سازمان‌های دولتی، برخوردی بیمارانگارانه با مقوله گرایش جنسی و هویت جنسیتی دارند. به این معنا، سیاست‌های کلی که نه فقط در کلام سیاست‌مداران که در اتاق‌های مشاوره، بازتاب می‌یابد این است که گرایش جنسی به هم‌جنس، باید درمان شود. نتیجه بلافصل پزشکینه کردن گرایش جنسی و هویت جنسیتی، معالجات اصلاحی یا استفاده از روش‌های ترمیمی غیرانسانی چون دارودرمانی، رفتاردرمانی و شوک‌تراپی برای “مداوای” گرایش فرد، به هم‌جنس خویش است. روی دیگر این سکه، سوق دادن فرد، به تغییر بدن خویش است تا جنسیت وی با تصویر دلخواه دگرجنس‌گرایی حاکم از زن و مرد هماهنگ شود. تداوم منطقی چنین روندی، انجام تغییر جنسیت است که علاوه بر طی مراحل اداری، انجام هورمون‌درمانی‌-های برگشت ناپذیر و عمل‌های تغییرجنسیت را که با عقیم‌سازی همراه است را الزامی می‌سازد. روندی که به دلیل عدم تخصص کافی و مصونیت جراحان از پیگرد قضایی، آثار هولناکی بر سلامت شخص تغییرجنس‌خواه تا همیشه باقی خواهد گذاشت. روندی که در بسیاری از موارد، غیر از درد جسمانی، با رنج روحی ناشی از تحقیر از سوی مسئولان و مقامات مختلف نیز همراه است.
از کتاب جنسیت x شادی امین
فصل چهارم (پزشکینه کردن گرایش جنسی و هویت جنسیتی)
 
منبع خبر: اینجا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *