اعتراض جامعه جهانی نسبت به تبعیض علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران

شش‌رنگ، 22 اسفند 1396: در نشستی که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد، برخی از اعضای جامعه جهانی نگرانی جدی خود را نسبت به تبعیض و خشونت علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی اعلام کردند.
در این نشست که دیروز در ژنو برگزار شد، اتحادیه اروپا به نمایندگی از تمامی کشورهای عضو، ضمن ابراز نگرانی از آمار بالای اعدام‌ها و اعدام افراد زیر 18 سال، به نقض حقوق افراد همجنسگرا، بایسکشوال و ترنسجندر در ایران اعتراض کرد.
سخنان این نماینده با استقبال نمایندگان دیگر از بلژیک، مقدونیه، اسپانیا، ایرلند، فرانسه و دانمارک و … روبرو شد. در عین حال نماینده آلمان نیز به طور مشخص از تبعیض علیه اقلیت های جنسی اظهار نگرانی کرد.
همچنین نماینده دولت ایسلند در سخنان موجزش اظهار داشت: “ما عمیقا نگران رفتار با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران هم در عرصه قانونی و هم عملی هستیم. از این رو، ما از دولت ایران می‌خواهیم تمامی قوانین کیفری که رابطه جنسی همجنس‌گرایانه بین بزرگسالان را ممنوع و جرم‌انگاری می‌کند لغو کند. ما همچنین خواستار لغو تمام قوانینی هستیم که باعث سوء استفاده، آزار و اذیت، خشونت جنسی و دستگیری  همجنسگرایان، بایسکشوال‌ها، ترنس‌ها و اینترسکس‌ها- می شود.
در ابتدای این نشست، گزارش اسما جهانگیر، گزارشگر فقید سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه شد و محمد جواد لاریجانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که ایران، سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد را سیاسی می‌داند و با اصل وجود گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر ایران و ادعاهایی که در گزارش وی آمده مخالف است.

شش رنگ ضمن خشنودی از طرح بخشی از معضلات و موارد نقض حقوق همجنس‌گرایان و ترنس‌ها در ایران، امیدوار است که در آینده نیز این پاسخگو کردن مقامات جمهوری اسلامی در نهادهای بین المللی تداوم یافته و بتواند دولت ایران را تحت فشار بگذارد تا قوانین جرم انگارانه در مورد همجنس‌گرایی را لغو کرده و از نفرت پراکنی علیه همجنس‌گرایان دست بردارد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *