گزارشگر ویژه سازمان ملل: ایران به درمان اجباری اقلیت‌های جنسی پایان دهد


گزارشگر ویژه سازمان ملل: ایران به درمان اجباری اقلیت‌های جنسی پایان دهد
 
آخرین گزارش اسما جهانگیر، گزارشگر فقید سازمان ملل در وضعیت حقوق بشر ایران در روز ششم مارچ (۱۵ اسفند) در صحن سی و هفتمین نشست شورای بشر مورد بررسی قرار گرفت.
اسما جهانگیر در گزارش خود با ابراز نگرانی از تجویز هورمون‌ها و داروهای روان‌درمانی و الکتروشوک‌تراپی به منظور «درمان» کودکان اقلیت جنسی، از دولت ایران خواست به «درمان‌ها و اقدامات پزشکی اجباری و غیرداوطلبانه بر روی افراد ال‌جی‌بی‌تی‌آی» (اقلیت‌های جنسی) پایان دهد.
اسما جهانگیر همچنین، با ابراز نگرانی از مجازات اعدام و شلاق برای روابط جنسی رضاتمندانه میان بزرگسالان هم‌جنس در قانون مجازات اسلامی، از دولت ایران خواست با جرم‌زدایی از قوانینی که افراد را بر حسب گرایش جنسی و هویت جنسیتی مجازات می‌کند، از حقوق اقلیت‌های جنسی محافظت کند.
گزارش اسما جهانگیر همچنین در بخش «اعدام کودک-مجرمان» نگاهی دارد به اجرای حد در قانون مجازات اسلامی برای افراد زیر ۱۸ سال برای جرایمی از جمله رابطه همجنسگرایانه که نقض استانداردهای بین‌المللی است.
طرح مسئله درمان‌های اصلاحی اجباری برای تغییر گرایش جنسی و هویت جنسیتی برای اولین بار در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل و نیز در گزارش دبیر کل سازمان ملل دستاورد بسیار مهمی در مسیر پایان دادن به نقض حقوق بشر اقلیت‌های جنسی است.
شش‌رنگ در سال ۲۰۱۵ یافته‌های تحقیق خود درباره درمان‌های اصلاحی آسیب‌رسان بر روی همجنسگرایان و ترنسجندرها در اختیار کمیته حقوق کودک سازمان ملل قرار داده بود و خواهان پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران در این خصوص شده بود.
در مورد جزییات گزارش شش‌رنگ به کمیته حقوق کودک و واکنش مقامات ایرانی اینجا را بخوانید.
دانلود گزارش ۵ مارس ۲۰۱۸ گزارشگر ویژه سازمان ملل در وضعیت حقوق بشر ایران : A_HRC_37_68
 
پی‌نوشت:
یافته‌های ارائه شده به کمیته حقوق کودک سازمان ملل، بخشی از یافته‌های تحقیق سه ساله شش رنگ است که نسخه فارسی آن تحت عنوان “جنسیت X، تجربه زیست همجنس‌گرایان و ترنسجندرها در ایران” و نسخه انگلیسی آن تحت عنوان “Diagnosing Identities, Wounding-Bodies” به چاپ رسیده است. این کتاب، حاصل تحقیقی سه ساله و مصاحبه عمیق با ۱۰۵ تن از اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی ایرانی است.
 


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

🌈 https://6rang.org
🌈 t.me/Iran6Rang
🌈 instagram.com/6rangiran
🌈 facebook.com/6rang.Iran
🌈 youtube.com/user/6rangIran
🌈 tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org‎

Info@6rang.org

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *