نمایش و نمایندگی LGBTIQ در سینما

در اسکار۹۰ که در چهارم مارچ ۲۰۱۸ برگزار شد،‌ فیلم یک «زن شگفت‌انگیز» با بازیگری یک زن ترنس در نقش یک زن ترنس موفق شد جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را از آن خود کند. علیرغم این موفقیت بی‌سابقه، چند و چون زندگی ترنس‌ها در سینما و تلویزیون، موسیقی، تبلیغات و غیره اغلب از سوی آنان «روایت می‌شود». به این معنی که روایتگر این روایت‌ها در بسیاری موارد خودشان نیستند.
برای نمونه می‌توان به فیلم «دختر دانمارکی» (The Danish Girl) اشاره کرد. در این فیلم ادی ردمین (Eddie Redmayne) -که خود مرد و سیسجندر است- در نقش یک زن ترنس به نام لیلی البی ظاهر می‌شود. داستان تماما درباره مسیر لیلی در شناخت خود به عنوان یک ترنس است.
در اینکه ادی ردمین بازی درخشان و ماندگاری از خود به جا گذاشت همه اتفاق نظر دارند. در واقع او برای ایفای نقش یک زن ترنس نامزد جوایز زیر شد:

نامزد اسکار «بهترین بازیگر نقش اول مرد»،
نامزد گلدن گلوب «بهترین ایفای نقش توسط بازیگر مرد»،
نامزد جایزه بفتا برای «بهترین بازیگر نقش اول مرد»،
نامزد جایزه بین‌المللی آکتا برای «بهترین بازیگر نقش اول مرد»
نامزد جایزه اِدا برای «بهترین بازیگر نقش اول مرد»،
نامزد جایزه منتخب منتقدان برای «بهترین بازیگر نقش اول مرد»،
و در بیش از ده جشنواره دیگر نامزد دریافت بهترین جوایز مردانه!

شانس دریافت این جوایز برای ایفای نقش یک زن ترنس به یک مرد غیرترنس تعلق گرفت. فرصتی که می‌توانست در اختیار بازیگران ترنس قرار بگیرد تا زوایای آشکار و نهان و پیچیدگی‌های خاص هویت خود را بهتر از هر فرد دیگری بازگو کند.

موزیک ویدیوی «ما وجود داریم» (We Exist) کاری از گروه آرکید فایر نمونه دیگری است که در آن از یک بازیگر معروف مرد سیسجندر، برای ایفای نقش یک زن ترنسجندر استفاده شده است.

دیده شدن و نمایندگی شدن در محصولات فرهنگی هنری بی‌شک مهم است. با این وجود، این سنگ محک شاید بتواند ما را آسانتر و بهتر به هدف برساند:

آیا در این فرصت برای نمایندگی شدن، خود اعضای خود جامعه اقلیت سهم دارند و قدرت می‌یابند؟ یا اینکه در روایت خودشان شخص ثالث‌اند؟
به نظر شما چه مسائل دیگری را باید در نظر داشت؟

دانیلا وگا (Daniela Vega) بازیگر ترنسجندر و اهل شیلی که در فیلم یک زن شگفت‌انگیز نقش یک زن ترنس را ایفا می‌کرد در مراسم اسکار ۲۰۱۸ رکورد شکست. او اولین ترنسجندری در تاریخ این مراسم بود که به اهدای جوایز پرداخت.
ایفای نقش او یک قدم مثبت به سمت بهبود شیوه نمایندگی LGBTIQ در هالیوود است.


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

🌈 https://6rang.org
🌈 t.me/Iran6Rang
🌈 instagram.com/6rangiran
🌈 facebook.com/6rang.Iran
🌈 youtube.com/user/6rangIran
🌈 tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org‎

Info@6rang.org

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *