ادعای پدری اهداکننده اسپرم به یک زوج لزبین در دادگاه رد شد

عکس به خبر مربوط نیست. Photo source: babymed.com


 
به حکم دادگاه تجدید نظر در نیویورک، مردی که به یک زوج لزبین متاهل اسپرم اهدا کرده بود، هیچ حق قانونی برای آزمایش هویت به عنوان پدر برای کودک متولد شده ندارد.
در سال ۲۰۱۳، مردی به صورت داوطلبانه اسپرم خود را به زوج لزبینی برای بچه‌دار شدن اهدا کرد. پیش از اهدای اسپرم، وی قراردادی امضا کرده بود که هر گونه ادعا به عنوان پدر قانونی را از وی سلب می‌کرد. مادران این فرزند ازدواج کرده‌اند و نام هر دوی آن‌ها در شناسنامه کودک ثبت شده است.
اهدا کننده اسپرم بعد از هفت ماه از تولد کودک دچار تردید شد. در ابتدا، ادعای حقوقی وی برای اخذ اجازه انجام آزمایش تشخیص پدر برای فرزند این دو زن، توسط یک دادگاه خانواده در ناحیه‌ای در نیویورک پذیرفته شد. این آزمایش به وی اجازه می‌داد خود را به عنوان پدر بیولوژیک این کودک ثبت کند و احتمالا در آینده چالش‌های حقوقی بیشتری ایجاد کند.
تصمیم دادگاه با مخالفت مادرها روبرو شد. آنها درخواست تجدید نظر کردند که در دادگاه تجدید نظر در دپارتمان حقوقی سوم دیوان عالی موفق شد حق آزمایش گرفتن و تثبیت عنوان پدر را از مرد سلب کند.
بث لیترل از مشاوران سازمان حقوق ال‌جی‌بی‌تی لامبدا با ستایش از تصمیم دادگاه گفت: «خوشبختانه دادگاه به بیولوژی ارزشی ماورای واقعیت [زندگی] کودک نبخشید. این خانواده کامل است، این کودک دو ولی دارد و اینکه این دو همجنس هستند و با کودک ارتباط بیولوژیکی برقرار نیست اهمیتی ندارد.»
همسران متاهل عموما به واسطه مفهوم حقوقی تحت عنوان «پیش‌فرض مشروعیت» از انجام آزمایش‌های هویت والدین معاف هستند. پیش‌فرض مشروعیت یعنی به طور پیش‌فرض کودکی که در یک خانواده است متعلق به اولیای آن خانواده دانسته می‌شود. در صورتی که کسی بخواهد حق پدری بر فرزند را برای کسی به چالش بکشد، در مورد زوج‌های غیرهمجنس ممکن است تلاش کنند برای اثبات اینکه در زمانی که نطفه در بدن زن ایجاد شده است، مرد در مکان دیگری بوده است. در مورد زوج‌های هم جنس، علم اینکه در حال حاضر رابطه آن‌ها به بارداری منجر نمی‌شود، چنین چالشی بر حق والدین را در دادگاه پیچیده‌تر می‌کند.
قاضی رابرت سی. مالوی، یکی از پنج قاضی این پرونده درباره این چالش می‌گوید استفاده از قانون موجود مربوط به زوج‌های با جنس متفاوت برای فرزند یک زوج همجنس متاهل در اصل درست نیست. چرا که علم هنوز این امکان را برای این زوج‌ها فراهم نکرده است که به صورت بیولوژیک فرزندی از ازدواج خود داشته باشند. اما علیرغم این پیچیدگی‌های حقوقی، قضات با  استناد به اینکه آزمایش تعیین پدر تحمیل باری ناروا و غیرضروری بر دوش یک خانواده همجنسگرا است، به نفع مادران رای دادند.
قضات باتفاق اعلام کردند که «به اعتقاد ما، کودک یک زوج متاهل همجنس، باید فرزند آن‌ها دانسته شود . اگر تصمیم ما خلاف این می‌شد،‌ کودکان متعلق به زوج‌های همجنس از بهره‌مندی از فرض تعلق به والدین خود بدون توجیه قانع‌کننده‌ای محروم می‌شدند.»
 
منبع: http://www.bionews.org.uk/page_927915.asp


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

🌈 https://6rang.org
🌈 t.me/Iran6Rang
🌈 instagram.com/6rangiran
🌈 facebook.com/6rang.Iran
🌈 youtube.com/user/6rangIran
🌈 tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org‎

Info@6rang.org

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *