ملاحظاتی در بازتاب خبر دستگیری مردان در مکه


در روز چهارشنبه سوم ژانویه ویدیوهایی کوتاه در فضای مجازی دست به دست شد که در رسانه‌های متعدد و در حساب‌های کاربران مختلفی از آن با عنوان ویدیوی منسوب به ازدواج همجنسگرایان در مکه یاد کردند.
در این ویدیو که از یک مکان عمومی بود، به نظر می‌رسید دو مرد در مراسمی شبیه به مراسم ازدواج با هم شرکت دارند. ظرف چند روز آینده پلیس مکه اعلام کرد که این افراد را دستگیر کرده است.
در روزهای پس از آن در رسانه‌های این کشور و غیر از آن از جمله رسانه‌های فارسی‌زبان اخباری منتشر شد مبنی بر دستگیری شرکت‌کنندگان در مراسم ازدواج دو همجنس در مکه توسط پلیس.
در این مطلب می‌خواهیم نکاتی کلی را در این خصوص بیان کنیم.
شتاب رسانه‌های خبری و یا گروه‌های فعال در حوزه ال‌جی‌بی‌تی به قضاوت در مورد گرایش جنسی افرادی که دستگیر شده‌اند می‌تواند بسیار به ضرر این افراد باشد.
این موضوع با توجه به جامعه و رسانه‌های درون یک کشور و نیز جامعه بین‌المللی حائز اهمیت است.
به طور کلی، در کشوری چون عربستان سعودی که قانون آن بر مبنای شریعت اسلام است، اطلاق عنوان «ازدواج همجنسگرایان» به مراسمی که دقیقا مشخص نیست ماهیتش چیست، چه کسانی در آن شرکت دارند، آیا اقلیت جنسی هستند، گرایش و هویت خود را چگونه به دیگران معرفی می‌کنند، و … می‌تواند حکم شکنجه و مرگ را برایشان امضا کند و یا صدور چنین حکمی را تسهیل کند.
این در حالی است که اطلاعیه پلیس مکه از افراد بازداشتی با عنوان فرد مبدل‌پوش و همراهان وی یاد کرده است. البته با مبدل‌پوشی نیز در جامعه عربستان مدارا نمی‌شود.
همچنین ما نمی‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که الزاما مراسم ازدواج برقرار بوده است، هرچند که از ظواهر امر چنین جشنی پیدا باشد. چنین تصاویری ممکن است یک اکت سیاسی، یا یک نمایش طنز باشد. این‌ها احتمالاتی است که در زمان مشاهده چنین ویدیویی باید در نظر بگیریم. پس از طوفان توئیتری درباره این ویدیو نیز عده‌ای اعلام کردند که آنچه در ویدیو گوشه‌ای از آن دیده می‌شود یک حرکت برای «دست انداختن» بوده است. ادعایی که هنوز تایید نشده است و در موج احساسات جریحه‌دار شده ملی-مذهبی مردم عربستان گم شد.
با اوج گرفتن عنوان ازدواج همجنسگرایان در فضای مجازی، عده بسیار زیادی نوشتند که این امر شرم‌آور و مایه ننگ مکه است و آن را نشانی از سیاست‌های اداره کشور و حرکت به سمت سکولاریزه شدن جامعه و اعطای آزادی‌های فردی -به زنان- دانستند.
وقتی می‌دانیم که افرادی به اتهام همجنسگرایی در این کشور دستگیر و شدیدا مجازات و شکنجه شده‌اند،‌ و حتی مردی بخاطر دست گرفتن تابلوی «آغوش رایگان» در خیابان‌های ریاض و بغل کردن مردان به اعمال خلاف عرف محکوم شده است، بسیار بعید است که دو همجنسگرا در ملأعام و آنهم در حین برگزاری یک فستیوال در یک مکان شناخته‌شده اقدام به برگزاری مراسم ازدواج خود کنند.
به طور مشابه در ایران در زمان یورش نیروهای انتظامی یا امنیتی به مهمانی‌های خصوصی افراد چنین پیشداوری‌هایی با اعلام گرایش جنسی برای بازداشت‌شدگان بعضا از سوی افراد و گروه‌ها صورت گرفته است. انتشار چنین مواضعی می‌تواند به سرکوب افراد کمک کند و تاثیر عکس داشته باشد.
مداخله در میهمانی‌ها و مراسم خصوصی، نقض «حریم خصوصی» افراد و به عبارت دیگر نقض یکی از حقوق پایه‌ای بشر است. بر این اساس ما حق داریم به مداخله هر نهادی اعم از قضایی یا انتظامی در میهمانی‌ها و تجمعات خصوصی و کنکاش در ارتباطات خصوصی افراد اعم از آنلاین و غیر از آن، اعتراض کنیم. همچنین در چنین مواردی می‌توانیم بر حقوق بازداشت‌شدگان از جمله حق دسترسی به وکیل، و لزوم پرهیز مقامات از هرگونه رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز با بازداشت‌شدگان از جمله آزمایش اجباری مقعد تاکید کنیم.


مردانی که در این ویدیو دیده می‌شوند توسط پلیس مکه دستگیر شدند – منبع توئیتر


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

🌈 https://6rang.org
🌈 t.me/Iran6Rang
🌈 instagram.com/6rangiran
🌈 facebook.com/6rang.Iran
🌈 youtube.com/user/6rangIran
🌈 tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org‎

Info@6rang.org

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *