آلت‌محوری در نظام جمهوری اسلامی/ رجا رها

آلت‌محوری در نظام جمهوری اسلامی
رجا رها
 
روز گذشته تصویری از پیام محمد مهاجرانی فرزند عطاالله مهاجرانی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی به نادر فتوره‌چی در فضای مجازی پخش شد. مکالمه‌ای که از پس یک تقابل سیاسی به تهدید تلویحی از سوی مهاجرانی پسر به تجاوز جنسی به‌علاوه‌ی توهین‌های جنسی کشیده می‌شود. این رشته توئیت پس از آن نوشته شد که وزیر سابق فرهنگ اعتراضات اخیر را نشات گرفته از عربستان سعودی دانست، کشوری که بنا به اسناد ویکی‌لیکس در واقع مخارج تحصیل محمد مهاجرانی در انگلستان را فراهم کرده است. (ادامه‌ی ماجرا در عکس پیوست نوشته شده است.)

پست فیسبوکی نادر فتوره‌چی پس از تقابل توئیتری وی با پسر عطاءالله مهاجرانی


 
اما امر قابل توجه در این میان، نیاز به برتری جویی جنسی در محمد مهاجرانی است. کسی که در عرصه‌ی اقتصاد و ارتباطش با گم شدن دکل‌های نفتی زیر انگشت اتهام قرار دارد، برای پیشی گرفتن در مباحثه سعی بر آن دارد که بر “آلت مردانگی‌اش” تکیه کند. اشاره‌هایی همچون “اگر ابهام داشتی شب بیا باغ تا حضوری به نحو مطلوب توجیهت کنم”، “.. خب نیا باغ، بیا سونا” و مواردی از این دست. به واقع نشان از ذهن جنسیت‌زده و دگرجنسگرا محوری دارد که تجاوز جنسی را افتخار می‌داند و وسیله‌ای برای تحقیر طرف مقابل. همچون شعاری که در این روزها در خیابان‌ها شنیده می‌شود: “حسین حسین شعارته، تجاوز افتخارته”. چنین تشابهاتی عجیب نیست، همانگونه که در متن پیامش نیز قابل مشاده است، تماما خواهان حفظ موجودیت نظام است و هرگونه خواست تغییر در حاکمیت را به افراد بی‌ریشه نسبت می‌دهد. زیرا که ریشه‌های خودش و حیاتش وابسته به حیات جمهوری اسلامی است از این رو تشابه ادبیات با بازجویان نیز امری غریب نمی‌نماید.
 

پیام آلت‌محور و هموفوب سید محمد مهاجرانی


برای آشکار شدن این تشابه اشاره‌ای به گزارشی که در بحبوحه‌ی اعتراضات هشتاد و هشت، فرشته قاضی (خبرنگار) از تجربه‌ی بازجویی‌های خود نوشته است، می‌کنم:
” …هرچه سعی می‌کنم بر خود مسلط باشم، نمی‌شود. بارها توضیح می‌دهد که نه جاسوسی در کار بوده و نه رابطه‌ی نامشروعی و … اما فایده‌ای ندارد. بازجویی که او را نمی‌بینم شروع به تعریف جزئیاتی می‌کند که گویا در فیلم‌های پورنو دیده است و با لحنی مشمئزکننده…”  همچنین تهدید به تجاوز در دوره بازجویی و پس از آن توسط سعید مرتضوی در دفتر کارش و… نشان از یک رویه‌ی مشابه و ظاهرا مرسوم دارد. مهم آن نیست که افراد وابسته به جریان اصلاح‌طلب باشند و یا اصول‌گرا، برای بقا از تمامی راه‌های موجود دقیقا به یک شکل استفاده می‌کنند. اتهام ارتباط با بیگانه از سوی بازجو به شکل فشار برای اعتراف به جاسوسی است، در جریان مقابل(اصلاح‌طلب) به شکل نسبت دادن دست‌های پشت‌پرده‌ی عربستان در اعتراضات اخیر. تنها این بار طنز روزگار انتشار اسناد ارتباطی است که بسیار بیشتر از اعترافات تحت فشار دستگیرشدگان قابل استناد است.
 
 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *