دیده‌بان حقوق بشر: چین به درمان تبدیل گرایش جنسی پایان دهد

 
چین همجنسگرایان

دیده‌بان حقوق بشر امروز ۱۵ نوامبر با انتشار گزارشی خواستار پایان دادن به درمان تبدیلی گرایش جنسی در بیمارستان‌های دولتی و کلینیک‌های خصوصی چین شد.

دیده‌بان حقوق بشر اینگونه اقدامات به اصطلاح درمانی را که به منظور تغییر گرایش جنسی فرد هم- یا دوجنسگرا به دگرجنسگرا صورت می‌پذیرد اساسا تبعیض‌آمیز و آسیب‌رسان دانست.

به گفته گرائیم رید مسئول حقوق اقلیت‌های جنسی در دیده‌بان حقوق بشر:

«چین بیش از ۲۰ سال پیش از همجنسگرایی جرم‌زدایی کرد، اما افراد LGBT همچنان در معرض شوک الکتریکی، درمان و حبس شدن اجباری هستند.»

گزارش دیده‌بان حقوق بشر مشتمل بر ۵۲ صفحه بوده و عنوان آن از این قرار است:

‘آیا به رضایت والدینت فکر کرده‌ای؟’: درمان تبدیلی علیه اقلیت‌های جنسی در چین

https://www.instagram.com/p/BbhiwFzBlL1/?taken-by=humanrightswatch
این گزارش بر اساس مصاجبه با ۱۷ فردی که تحت درمان تبدیل گرایش جنسی قرار گرفته‌اند نوشته شده است و از واقعیت تهدید، اجبار و بعضا اعمال زور فیزیکی والدین علیه فرزندان نوجوان یا بزرگسال خود برای تسلیم شدن به تبدیل درمانی پرده برمی‌دارد.

انجمن روانکاوان چین در سال ۲۰۰۱ به طور رسمی همجنسگرایی را از طبقه‌بندی بیماری‌های روانی چین خارج کرد. بنابراین از آنجایی که گرایش به همجنس بیماری روانی به حساب نمی‌آید، مداخله پزشکی برای تبدیل گرایش جنسی با توجه به قانون بهداشت روانی چین غیرقانونی است.

با این وجود، مقامات چین هیچ‌گونه اقدامی برای متوقف ساختن روند مداخلات درمانی در گرایش جنسی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها صورت نداده‌اند.

انجمن روانشناسان چین پیشتر راهنمایی منتشر کرده است که تبعیض بر مبنای گرایش جنسی در حین ارائه مشاوره روانشناسی را ممنوع می‌کند. با  این وجود انجمن‌های حرفه‌ای در حوزه پزشکی از اعمال تبدیل‌درمانی توسط پزشکان جلوگیری نکرده اند.

تمام ۱۷ نفری که دیده‌بان حقوق بشر با آنان مصاحبه کرده است اصرار داشته‌اند که اگر فشار شدید از سوی خانواده و اجتماع بر آن‌ها نبود تن به تبدیل درمانی نمی‌دادند. هیچ کدام از آن ها رضایت آزاد و آگاهانه از این پروسه درمانی ارائه نکرده بودند.

 

بستری، دارو و الکتروشوک تراپی اجباری و بدون اطلاع بیمار

واقعیت بازتاب شده در این گزارش نشان می‌دهد که در بیمارستان‌های عمومی و کلینیک‌های خصوصی افراد LGBT تحت بستری، دارو و الکتروشوک‌تراپی اجباری توسط پرسنل پزشکب قرار گرفته‌اند که  مصداق شکنجه محسوب می‌شود.

لوئو چینگ یکی از این ۱۷ تن می‌گوید:

«تقریبا به دم در رسیده بودم و هیچ کس مراقب در نبود.  اما پیش از آنکه به در برسم دو گارد نگهبان رسیدند و من را گرفتند. چیزی که بعد آن یادم هست این است که روی زمین بودم.»

پنج نفر از مصاحبه شوندگان گفتند که تحت الکتروشوک تراپی قرار گفته‌اند. پزشکان نوعی محرک ایجاد می‌کردند – اغلب با تصاویر، ویدئوها و توصیف زبانی اعمال همجنسگرایانه – و به طور همزمان به قصد ایجاد تجربه منفی، دردناک و آزاردهنده به فرد شوک الکتریکی می‌دادند.

از این پنج نفر چهار نفر اذعان داشتند که هیچ خبر نداشتند که قرار است شوک الکتریکی دریافت کنند. به گفته یکی از قربانیان:

«همانطور که درجه را زیاد می‌کردند،‌من کم کم به جای بی حسی، احساس درد کردم. انگار داشتند به پوست من سوزن می‌زدند. بعد از چند دقیقه شروع کردم به لرزیدن… بعدها فهمیدم که اون یک دستگاه الکتروشوک بود.»

یازده نفر از مصاحبه‌شوندگان داروهای اجباری دریافت کرده‌اند بدون اینکه بدانند کارکرد دارو چیست یا از عوارض حانبی دارو آگاه شوند. پرسنل پزشکی در صورت مقاومت فرد دارو را به زور به آن‌ها خورانده‌اند.

تقریبا تمام مصاحبه شوندگان ابراز داشتند که پرسنل درمانی با زبان تحقیر آمیز  با آن‌ها صحبت کرده‌اند و از کلماتی توهین‌آمیز مانند «مریض»، «منحرف»، «بیماری»، «غیرعادی» و «کثیف» استفاده کرده‌اند.

یکی از این افراد از پزشک این جملات را شنیده است:

«همجنسگرایی یک بی‌بندو باری و هرزگی است. اگر همجنسگرایی‌ات را از بین نبری مریض می‌شود و از ایدز می‌میری. هرگز خانواده شاد و خوشحالی نخواهی داشت… اصلا به رضایت والدینت فکر می‌کنی؟»

این افراد از ترس آشکار شدن گرایش جنسی‌شان از شکایت رسمی خودداری کرده اند.

تعهدات بین‌المللی علیه درمان گرایش جنسی

کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها و مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز، پیمان بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی، و کنوانسیون حقوق کودک از جمله تعهداتی هستند که مفاد آن‌ها به نوعی تبدیل درمانی برای گرایش جنسی را ممنوع می‌کند.
به گفته رید اکنون وقت آن رسیده است که چین به اجماع نظر جامعه جهانی برسد و تبدیل درمانی را به عنوان یک روش آسیب‌رسان و تبعیض‌آمیز بشناسد.
«تنها در این صورت است که جرم‌زدایی معنای واقعی قانونی و اجتماعی خود را می‌یابد.»
Image result for torture lgbt
 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *