پیوند رحم برای ترنس‌های مرد به زن

اکنون امکان رحم پیوندی و بارداری برای ترنس‌های مرد به زن وجود دارد

اکنون امکان رحم پیوندی و بارداری برای ترنس‌های مرد به زن وجود دارد

گام بعدی در پیوند رحم

به گفته یکی از متخصصان مطرح باروری پس از موفقیت پیوند رحم برای زنانی که مونث متولد شده‌اند، زنان ترنسجندر هم ممکن است به زودی بتوانند مانند زنان دیگر از پیوند رحم و امکان بارداری برخوردار شوند.

این خبر بسیار خوشحال کننده‌ای برای جامعه ترنسجندر است. اکنون علم پزشکی کاملا برای پیوند رحم برای افرادی که مذکر به دنیا آمده‌اند آماده است. به گفته دکتر ریچارد پالسون مدیر انجمن پزشکی باروری آمریکا این عمل چالش‌ها خاص خود را دارد اما غیرممکن نیست و همین «فردا»  قابل انجام است.

وی خوشبین است که عده زیادی از زنان ترنس آماده پذیرفتن رحم پیوندی و باردار شدن هستند.

در صورتی که یک زن ترنس از طریق رحم پیوندی باردار شود باید برای تولد فرزند عمل سزارین انجام شود زیرا شکل لگن امکان دیگری نمی‌دهد. با این حال در بدن افرادی که آناتومی مذکر داشته‌اند جا بری پیوند رحم هست.

عمل جراحی پیوند رحم به دلایلی از جمله قرار گرفتن رحم در کنار تعدادی از مجراهای خون‌رسانی اصلی عملی دشوار و طولانی است. تا کنون شمار اندکی از زنان پیوند رحم دریافت کرده‌اند و از سال ۲۰۱۴ لااقل ۵ کودک از طریق رحم پیوندی در سوئد متولد شده‌اند.

افرادی که رحم پیوندی دریافت می‌کنند برای اطمینان از پس نزدن عضو جدید توسط بدن برای مدت طولانی درمان مربوط به سیستم ایمنی بدن دریافت خواهند کرد.

موافقان و مخالفان

برخی کارشناسان انگلیسی هشدار داده‌اند که باردار کردن یک زنی که در بدو تولد مذکر بوده است ممکن است از لحاظ اخلاقی مشکل داشته باشد و برای کودک بهتر است که از یک رحم اجاره‌ای (زن دیگری) متولد شود. منتقدان این نظریه بر این باورند که اینکه یک کودک ۹ ماه در بدن یک زن دیگر پرورش یابد و بعد از ۹ ماه مجبور به تسلیم کودک به فرد دیگری باشد غیراخلاقی‌تر و آسیب‌رسان‌تر است.

پروفسور جولیان ساوولسکو استاد اخلاق عملی دانشگاه آکسفور می‌گوید با وجود مزیت روانی باردار شدن خود مادر ترنس، باید وضعیت روانشناسی فرزند آینده را نیز بررسی کنیم که «از این روش غیرمعمولی به دنیا آمده است». اما این نگرانی بیشتر به جامعه برمی‌گردد و نگرانی‌های مشابه در مورد والدین همجنسگرا پاسخ گفته شده است. این موضوعی است که جامعه و قانون باید در برابر آن مسئول باشند.

تنها ترنس‌ها نیستند

تنها در انگلستان سالانه ۷۰۰۰ فرد مونث بدون رحم به دنیا می‌آیند. وضعیت پزشکی موسوم به روکیتانسکی سبب می‌شود فرد بدون رحم، سرویکس و بخشی از واژن به دنیا بیاید. تقریبا از ۵۰۰۰ زن یک نفر با این وضعیت به دنیا می‌آید. عده دیگری نیز بر اثر سرطان یا سایر وضعیت‌ها مجبور به درآوردن رحم خود هستند. این افراد ممکن است از افراد دیگری که رحم دارند، رحمشان را اجاره کنند. از طرفی برخی افرادی که مونث به دنیا می‌آیند و در ادامه متوجه می‌شوند که ترنس مرد هستند، حتی پس از مصرف هورمون ممکن است هرگز نخواهند رحم و تخمدان خود را از بدن خود خارج کنند. دلیل این تصمیم می‌تواند کاملا شخصی باشد، اما در این صورت ترنس‌های مرد قابلیت بارداری خود را از دست نمی‌دهند. حالا به نظر می‌رسد نوبت ترنس‌زن‌هاست که با پیشرفت‌های شگرف در عرصه پیوند عضو رویاهای خود را به واقعیت پیوند دهند.

از جمله ترنس‌مردهایی که باردار شدند و فرندشان متولد شد می‌توان هیدن کراس در انگلستان و تریستن ریز در آمریکا نام برد.

مرتبط: مستند «رحمی از آنِ خودشان» درباره افراد ترنس مردانه و حامله

  با شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی همراه شوید:
‍🌈 t.me/Iran6Rang
‍🌈 facebook.com/6rang.Iran
‍🌈 instagram.com/6rangiran
‍🌈 youtube.com/user/6rangIran
‍🌈 tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org‍

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *