ده‌ها هزار نفر در تایوان بزر‌گ‌ترین جشن افتخار ‌آسیا را رقم زدند

گی پراید تایوان ۲۰۱۷

به نقل از گاردین، این اولین بار است که جشن افتخار اقلیت‌های جنسی و جنسیتی پس از حکم دادگاه تایوان به نفع قانونی شدن ازدواج زوج‌های هم‌جنس، برگزار می‌شود. این در حالی است که فعالان و تلاشگران این حوزه از کندی پیشرفت تصویب و اجرایی شدن این قانون گله دارند.

در روز شنبه ۲۸ اکتبر ۲۰۱۷ انبوهی از پرچم‌های رنگین‌کمانی، ون‌های با موزیک بلند، شادی و رقص مردم با شعارهای برابری‌خواهانه برای هم‌جنس‌گرایان چهره مرکز شهر تایپه را تغییر داد. تایوان برای عنوان نخستین در برابر ساختن فرصت قانونی ازدواج و حقوق و مزایای به رسمیت شناخته شدن برای زوج‌های هم‌جنس آماده است. در ماه می امسال بود که دیوان عالی این کشور منع قانونی ازدواج زوج‌های هم‌جنس را خلاف قانون اساسی تشخیص داد و به دولت برای اصلاح این وضعیت تبعیض‌آمیز دو سال فرصت داد.

آن‌ها با تمام وجود بودن خود را جشن گرفتند. از مردی که در لباس و تاج عروس آمده بود تا آن که لباسش به شکل دایناسور بود. انتظار مردم و هیجان آن‌ها برای پیشرفت تایوان در حقوق اقلیت‌های جنسی در این جشن افتخار کاملا محسوس بود.

با این‌همه اما بسیاری از انتظار خسته شده‌اند. دو سال انتظار برای اینکه دولت خودش را متوجه این موضوع کند و موانع قانونی را رفع سازد برای آن‌ها که بدون دخالت قانون در زندگی شخصی خود در راه ازدواج پیش رفته‌اند طاقت‌فرسا است.

جوزف وو ۴۶ ساله می‌گوید: «ما مثل همه سربازی می‌رویم. ما مثل همه مالیات می‌دهیم، چرا نمی‌توانیم همان حقی که دگرجنس‌گرایان دارند داشته باشیم؟»

در ماه گذشته دادگاهی در تایپه با درخواست ازدواج یک زوج لزبین مخالفت کرد. این امر فعالان حقوق هم‌جنس‌گرایان را نسبت به تعطل دولت در معرفی قانون‌های جدید آزرده‌تر ساخته است. 

تبعیض در حق ازدواج با حق آزادی ازدواج قانون اساسی و حق برابری مردم در تناقض است. برای رفع این تبعیض بنا به حکم دیوان عالی، مجلس تایوان دو راه در پیش دارد. یا قانون اساسی را برای ارائه تعریف همه‌شمولی از ازدواج اصلاح کند یا قوانین جدیدی تصویب کند که زوج‌های هم‌جنس را به رسمیت بشناسد. در صورتی که راه اول پیش گرفته شود، به طور خودکار تمامی حقوق و مزایای همسر بودن در قانون به زوج‌های هم‌جنس انتقال می‌یابد. از جمله حق امضای مدارک رضایت پزشکی برای همسر و فرزند، حق مرخصی مرتبط با بیماری همسر یا فرزند، حق بازدید از همسر در زندان و حق ارث همانند زوج‌های غیرهم‌جنس (چه دگرجنس‌گرا و چه غیر از آن).

مردم تایوان در سال گذشته روز جهانی حقوق بشر (۱۰ دسامبر) را با شعار برابری ازدواج برای همه در خیابان‌ها جشن گرفتند. در حدود ۲۵۰ هزار نفر در تایپه در حمایت از عشق راهپیمایی کردند و در آن میان کنسرت‌ها و برنامه‌هایی هم در حمایت از قانون پیشنهادی ازدواج هم‌جنس‌ها برگزار شد. گروهی از مخالفان نیز در کناری حضور پیدا کردند و درخواست آن‌ها این بود که مسئله ازدواج هم‌جنس‌ها بوسیله همه‌پرسی تعیین شود. اما تایوان مسیر متفاوتی را به پیش گرفت. با در نظر گرفتن اینکه اصل این تبعیض خلاف قانون اساسی است و رفع تبعیض اساسی را نمی‌توان به عده آرای مردم گذاشت، این موضوع در دیوان عالی بررسی شد.

از منظر قانونی در تایوان هیچ قانونی علیه هم‌جنس‌گرایان وجود ندارد و در سال ۲۰۰۴ نیز قانون آموزش برابری هویت جنسیتی در این کشور به تصویب رسید. برخی کشورهای آسیایی مانند کامبوج و ویتنام منع قانونی ازدواج هم‌جنس‌گرایان را برداشته‌اند اما هنوز ازدواج زوج‌های هم‌جنس را به رسمیت نمی‌شناسند.با این‌همه تایوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در آسیا در حقوق هم‌جنس‌گرایان به شمار می‌رود. در صورتی که تایوان ازدواج هم‌جنس‌گرایان را قانونی سازد در آسیا و در جهان تاریخ‌ساز خواهد شد.

تایوان برابری ازدواج

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *