برای اولین بار یکی از قربانیان اردوگاه‌های هم‌جنس‌گرایان در چچن، دولت روسیه را آشکارا مورد خطاب قرار داد

چچن

مردی به نام ماکسیم لاپونوف که ادعا می‌کند از قربانیان موج گسترده بازداشت و شکنجه همجنسگرایان در چچن بوده است دولت روسیه را خطاب قرار داد و خواستار تحقیق دولت روسیه در این خصوص شد.

لاپونوف در نیمه ماه اکتبر در کنفرانسی در مسکو بدون آنکه هویت خود را مخفی کند از ۱۲ روز بازداشت در ماه مارس ۲۰۱۷ و ضرب و شتم نیروهای امنیتی چچن پرده برداشت. آن‌ها پرسیده‌اند که آیا او هم‌جنس‌گراست و از او خواستند نام پارتنرهای جنسی‌اش را تسلیم کند.

او نخستین فردی است که حاضر شده است به طور علنی از تجربه خود در اردوگاه‌های مرگ همجنسگرایان در چچن صحبت کند. پیشتر قربانیانی که از چچن گریخته بودند از ترس انتقام دولت از خانواده‌هایشان به طور ناشناس صحبت می‌کردند. لاپونوف اما شهروند روسیه است و این نگرانی را ندارد.

لاپونوف گفت او را دو نفر لباس‌شخصی در خیابان به زور بازداشت شده و سپس او را به مکانی منتقل کرده‌اند که به نظر ساختمانی متعلق به پلیس می‌آمده و در آنجا به همراه عده دیگری در کف یک سلول شب را سر می‌کرده است:

اغلب صدای ضجه و ناله‌های دلخراش افرادی که درد می‌کشیدند را می‌شنیدم.»

لاپونوف می‌گوید مورد ضرب و شتم منظم قرار می‌گرفته. به او گفته‌اند تو را کمتر می‌زنیم چون روس هستی. و مجبورش کرده‌اند ضرب و شتم سایرین را تماشا کند.

در اوایل سال ۲۰۱۷ دولت رمضان قدیرف رهبر چچن متهم شد که ماموران او افراد مظنون به همجنسگرایی را بازداشت و به اردوگاه‌های مخفی مرگ می‌فرستند. این اتهامات برای اولین بار توسط روزنامه نوایا گازتا مطرح و سپس توسط خبرگزاری گاردین که با چهار تن از قربانیان مصاحبه کرد تایید شد. وی تمامی این اتهامات را قویا انکار کرده است.

_81501712_rkadynewputinafp

به گفته ایگور کوچتکف، مدافع حقوق بشر از «شبکه ال‌جی‌بی‌تی روس»، لااقل ۱۵ تن از قربانیان این اردوگاه‌های مخفی آزاد و به خانواده‌هایشان تحویل داده شده‌اند که از آن زمان تا کنون هیچ ردی و اثری از آنان به دست نیامده است. این موضوع بر نگرانی‌های فعالان و دغدغه‌مندان حقوق بشر از اینکه همجنسگرایان قربانی «قتل‌های به‌خاطر شرف» شده باشند، افزوده است.

به نظر می‌رسد علیرغم ادعای مقامات روس، رمضان قدیرف که قسم وفاداری به پوتین یاد کرده همچنان از تحقیقات و مجازات مصون است.

کوچتکف می‌گوید اعمال مقام‌های چچن شامل تعریف قانونی «جنایت علیه بشریت» است:

«در اروپا از زمان آلمان نازی تا کنون هیچ کس به خاطر گرایش جنسی دست به نابود کردن افراد نزده بود.»

شش‌رنگ – منبع: گاردین 

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] برای اولین بار یکی از قربانیان اردوگاه‌های هم‌جنس‌گر… […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *