اخبار جهان، از واتیکان تا یونان و قطع‌نامه جدید حقوق بشر در ژنو

محکوم کردن عمل های تطبیق و تغییر جنسیت توسط پاپ
پاپ فرانسیس پروسه‌ی تطبیق جنسیت را محکوم و بیان کرد که صنعت پزشکی، جنسیت را به یک انتخاب تبدیل کرده ‌است. در این مورد گروه‌های LGBT کاتولیک در جواب به او گفته‌اند که این سخنان پاپ نشان‌دهنده این موضوع است که او وضعیت افراد ترنس را اصلاً درک نکرده است.
پاپ فرانسیس این موضوع را دست‌کاری در سیستم انرژی انسانی که باعث ایجاد جاذبه بین زن و مرد می‌شود دانسته است.
پاپ فرانسیس پیش‌ازاین نیز قانونی وضع کرده بود که از ترنس‌ها اجازه‌ی “مادرخوانده” و “پدرخواندگی” (یک رسم آئینی) را سلب کرده بود. اکنون گروه‌های حمایت از ترنس‌ها به این نظر پاپ اعتراض کرده‌اند و آن را ناشی از ناآگاهی وی از مقوله ترنسجندر بودن می‌دانند و برخی نیز پاپ جدید را بازیگر همیشگی سیاست‌های کاخ سفید خطاب کرده‌اند.
در زمان اوباما پاپ فرانسیس هم‌جنس‌گرایی را مسئله‌ای مربوط به حوزه شخصی دانسته و گفته بود: “دین حق دخالت در زندگی خصوصی افراد را ندارد.” او در نخستین اجلاس خبری خود پس از برگزیده شدن به‌عنوان پاپ در پاسخ به پرسشی در مورد موضوع هم‌جنس‌گرایی گفته بود: “اگر کسی هم‌جنس‌گرا است و خدای خود را می‌جوید و نیت خیر دارد، من که هستم که بخواهم درباره‌ی او قضاوت کنم؟” تا جایی که برخی او را “هیپی‌ترین رهبر مذهبی جهان” و “لیبرال‌ترین پاپ تاریخ” خوانده‌ بودند.
اما امروز گویا با تغییر سیاست کاخ سفید، او نیز مواضعش را تغییر داده است و به بنیاد خانواده می‌اندیشد.
لینک عضویت در کانال تلگرام ما: https://t.me/TransRightNOW

 
 
لایحه مربوط به تطبیق جنسیت در یونان
هفته پیش(اوایل اکتبر 2017)، کمیته پارلمان یونان تصمیم گرفت تا یک لایحه در مورد ترنسجندرها را به بحث بگذارد. اگر این لایحه تصویب شود به افراد، از سن 15 سالگی اجازه می‌دهد که با اجازه قیم قانونی و تیم پزشکی، پروسه تطبیق جنسیت را شروع کنند.
اما شورای کلیسای ارتودوکس یونان از سیاستمداران خواست تا این لایحه را حذف کنند. آن شورا تحت رهبری اسقف اعظم آتن، “ایرونیموس” در بیانه‌ای این لایحه را محکوم و بیان داشته که اگر این لایحه تصویب شود، احساسات عمومی را تحریک و نهاد مقدس خانواده تضعیف می‌شود. همچنین این شورای مذهبی بیان داشته که به دلایل گفته شده، سیاستمداران باید این لایحه را حذف و به‌جای آن، به مسائل جدی یونان بپردازند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
قطع‌نامه جدید حقوق بشر
دوم اکتبر در شهر ژنو، شورای 47 نفرِ عضو حقوق بشر، با اکثریت آراء، رأی به محکوم کردن اعدام برای روابط همجنس‌گرایانه دادند. این قطعنامه از کشورهایی که در آن‌ها مجازات اعدام وجود دارد خواسته تا مجازات مرگ را علیه همجنس‌گرایان اجرا نکنند و اطمینان حاصل شود که مجازات اعدام به صورت خودسرانه یا تبعیض‌آمیز علیه آن‌ها صورت نگیرد.
همچنین در این قطعنامه، مجازات اعدام برای ارتداد کفر و زنا نیز محکوم شده است. 11 کشور در جهان برای همجنس‌گرایی مجازات اعدام دارند که متاسفانه ایران یکی از آن‌هاست.
امیدواریم از نظر مدنی، روزی جامعه ما به رشدی برسد که برای احقاق حقوق خود، نیاز نباشد تا دست به دامان دیگر جوامع شود و روحیه حق‌خواهی باردیگر در درون مردم ما زبانه بکشد.
اگر مایلید تمام مفاد این قطعنامه را به صورت کامل مطالعه کنید می‌توانید به این لینک مراجعه کنید: https://goo.gl/JuFFPf
منبع خبر: ilga.org

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *