کشف جسد یک ترنسجندر در زندان

jayd
جسد “جید” ترنسجندر 35 ساله در حالی در زندان کشف شد که به‌عنوان یک زن در زندان مردان به سر‌می‌برده است. او چهارمین قربانی خودکشی در طی دو سال گذشته در این زندان بوده است. خودکشی او به‌عنوان چهارمین فرد در این زندان موجب شده تا فقط انتقادهایی از پرسنل این زندان به عمل آید و دیگر هیچ! مشابه این اتفاق در نقاط دیگر نیز به ثبت رسیده است که نشان از بی‌توجهی به افراد ترنسجندر در محیط زندان‌هاست.
این در حالی است که اصل نهم از اصول یوگیاکارتا به این مورداشاره داشته است:
اصل نهم: حق برخوردارى از رفتار انسانى در زمان بازداشت:
درباره کلیه افرادی که از آزادی خود محروم شده‌اند باید با انسانیت و احترام به حیثیت ذاتی شخص رفتار کرد. تمايل جنسى و هويت جنسيتى، بخش جدائی‌ناپذير از حيثيت هر شخص است.
دولت‌ها در اینباره موظف هستند:
الف. تضمين كنند كه بازداشت اشخاص، به دليل تمایل جنسی يا هويت جنسیتى، منجر به انزواى بيشتر آنان نگردد، يا آنان را در معرض خشونت، بدرفتارى يا سوءاستفادۀ جسمى، روانى يا جنسى قرار ندهد.
ب. با به رسميت شناختن نيازهاى ويژۀ زندانيان برحسب تمايل جنسى و هويت جنسيتیشان، دسترسى مناسب آنان را به معالجات پزشكى و به يك بخش ويژۀ مشاوره‌اى، و نيز در رابطه با بهداشت تناسلى، دسترسى به اطلاعات مربوط به اچ‌آی‌وی و ايدز و درمان، و همچنين دسترسى به هورمون‌تراپی و غيره، و در صورت درخواست، به معالجات مربوط به تطبیق جنسيت را فراهم كنند.
پ. تضمين كنند، در حد امكان، تمامى زندانيان بتوانند در تصميمات مربوط به محل بازداشت كه ازنظر تمايل جنسى و هويت جنسيتىشان مناسب‌تر باشد، مشاركت كنند؛
ت. براى حفاظت از زندانيانى كه به دليل تمايل جنسى و هويت جنسيتیشان در مقابل خشونت يا سوءاستفاده آسیب‌پذیرند، تدابيرى اتخاذ كنند، و در حد امكان تضمين كنند كه چنين تدابيرى براى آنان، محدوديت‌هاى بيشتر از ديگر زندانيان ايجاد نكند.
چ. براى پرسنل زندان‌ها و براى ديگر مسئولان بخش خصوصى يا دولتى كه در مراكز بازداشت كار می‏كنند، با توجه به هنجارهاى بين‌المللى حقوق انسانى و اصول برابرى و عدم تبعيض، و نيز در رابطه با تمايل جنسى و هويت جنسيتى، برنامه‌هاى آموزشى و آگاه‌سازى تنظیم کنند.
لینک عضویت در کانال تلگرام ما: https://t.me/TransRightNOW

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *