نخستین گذرنامه ترنسجندر در پاکستان صادر شد

 
 
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دولت پاکستان نخستین گذرنامه ترنسجندر را برای فرزانه ریاز، اکتیویست پاکستانی، صادر کرد.
در این پاسپورت در قسمت جنس،‌ نه مونث (F)‌ نوشته شده و نه مذکر (M)، بلکه نوشته شده است: X

Sex: X
فرزانه صدور این گذرنامه را گامی رو به جلو برای حقوق ترنسجندر در پاکستان می‌داند.
وی بر این باور است که صدور این پاسپورت می‌تواند به او برای پیشبرد کارزار بین‌المللی برای دفاع از حقوق کامیونیتی خود که در این کشور اصطلاحا «خواجه سِرا»‌ نامیده می‌شود تاثیر گذار باشد.
خواجه سرا (khawajasira) اصطلاحی کلی است که به افراد دارای جنس سوم در پاکستان اعم از ترنسکشوال، ترنسجندر یا جنس خنثی و غیر از مونث و مذکر اطلاق می‌گردد.
جنس و جنسیت دو عبارت و دو مفهومی است که بعضا به اشتباه در جای یکدیگر به کار برده می‌شوند. جنس (sex) به بیولوژی فرد اشاره دارد و هرچند که مرزهای آن دقیق و همواره کاملا مشخص نیست اما به سه گروه مونث (female)، مذکر (male) و اینترسکس (intersex) تقسیم شده است.
از سویی جنسیت (gender) برساختی اجتماعی است. بر اساس تعریف کتاب جنسیت X جنسیت عبارت است از نقش‌ها، فعالیت‌ها و هنجارهای اجتماعی که یک جامعه به جنس‌های بیولوژیک موجود در جامعه القا می‌کند و باعث تمایز به دو جنس (زن و مرد) و برساختن زنانگی و مردانگی می‌شود.
مطالعات نشان می‌دهد که جمعیت افراد ترنسجندر در پاکستان در حدود نیم میلیون نفر است.
در سال ۲۰۰۹ پاکستان جنس سوم را به رسمیت شناخت و اجازه صدور اوراق هویت را برای افراد ترنسجندر صادر کرد. از آن زمان تا کنون ترنسجندرها در انتخابات نیز کاندیدا شده‌اند.
در سال ۲۰۱۳ آلمان اولین کشور اروپایی بود که امکان صدور شناسنامه با جنس X را فراهم کرد. آمریکا نیز نخستین شناسنامه با جنس اینترسکس را در سال گذشته صادر کرد. در ماه گذشته نیز ایالت اورگن آمریکا امکان صدور گواهینامه رانندگی با جنس X را ارائه کرد.
البته این موضوع به کشورهای غربی اختصاص ندارد. در سال ۲۰۱۴ به عنوان مثال دیوان عالی هند جنس سوم را به رسمیت شناخت که امکان گرفتن کلیه اوراق هویتی با جنس X را ممکن کرد. در سال ۲۰۱۵ نیز کشور نپال امکان انتخاب جنس سوم در گذرنامه را ایجاد کرد. در گذرنامه نپالی جنس سوم با حرف انگلیسی اُ (O) به ترتیب زیر مشخص می‌شود.
Sex: O
امکان انتخاب جنس X در کنار M و F در اوراق هویت، ضمن اعطای حق اولیه به رسمیت شناخته شدن برای افراد دارای جنس سوم یا افراد دارای جنسیت غیردوگانه که مایل نیستند با مونث و مذکر مشخص شوند، گامی موثر در پدیداری این قشر، آگاه کردن جامعه نسبت به حقوق ایشان و نفی دوگانه زن و مرد در ابعاد وسیع‌تر است.
با #شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی همراه شوید:
🌈💙 https://t.me/Iran6Rang
🌈💙 https://www.facebook.com/6rang.Iran
🌈💙 https://www.instagram.com/6rangiran
🌈💙 https://www.youtube.com/user/6rangIran
🌈💙 https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *