وزارت ارشاد جمهوری اسلامی و پناهندگان ال جی بی تی در ترکیه

ershad
هدف وزارت ارشاد از جمع آوری اطلاعات درباره پناهندگان جنسی و جنسیتی ایرانی در ترکیه چیست؟
وزارت ارشاد اسلامی در حال تحقیق درباره پناهندگان جنسی و جنسیتی ایرانی در ترکیه است. براساس اطلاعاتی که در وب سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد آمده است، یکی از طرح های تحقیقی در در دست اجرا، طرحی است با عنوان: “ثبت روایت پناهندگان جنسی و جنسیتی ایرانی ساکن در ترکیه”. در این وب سایت نوشته نشده این طرح که مجری آن، مهدیس صادقی پویا و ناظر آن دکتر لیلا فلاحتی است، دقیقا از چه زمانی شروع شده است. در این وب سایت همچنین جزییاتی مانند روش جمع آوری اطلاعات از پناهندگان جنسی و جنسیتی ایرانی در ترکیه و روش تحقیق ذکر نشده است.
براساس آنچه در “بیانیه ماموریت” پژوهشگاه وزارت ارشاد آمده است، این نهاد دولتی، متعهد به “رعایت اخلاق پژوهشی منطبق بر ارزش‏های اسلامی مندرج در اسناد بالادستی است.” پژوهشگاه وزارت ارشاد علاوه بر اجرای طرح های تحقیقاتی که حاصل آن در اختیار نهادهای گوناگون گذاشته خواهد شد، نشست های تخصصی نیز برگزار می کند. در یکی از نشست ها که به بررسی شبکه جِم اختصاص داشته، ” ترویج همجنس‏بازی، ترویج خوش‏گذرانی، رابطه آزاد دختر و پسر، زیر پا گذاشتن اخلاق” را به عنوان اهداف این شبکه طرح و مذموم می شمرد. با چنین رویکردی مبنی بر انطباق تحقیقات با ارزش های اسلامی، مشخص نیست روایت همجنسگرایان ایرانی و پناهنده در ترکیه چگونه و با چه هدفی جمع آوری شده یا در حال جمع آوری است و قرار است از این اطلاعات چه استفاده ای شود.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های گذشته سیاست سانسور و حذف نویسندگان و مترجمان دگراندیش را ادامه داده است. به عنوان مثال، تجدیدچاپ و انتشار مجموعه اشعار سپیده جدیری تنها به این دلیل که او کتاب “آبی گرم ترین رنگ هاست” را ترجمه کرده و در فیس بوک خود به طور علنی از حقوق همجنسگرایان دفاع کرده بود، از سوی وزارت ارشاد و با همکاری وزارت اطلاعات در ایران ممنوع و خود وی ممنوع النام شده است.
در چنین فضایی، علاقه مند شدن وزارت ارشاد به جمع آوری اطلاعات درباره پناهندگان ایرانی جنسی و جنسیتی در ترکیه، نگرانی های جدی درباره عواقب این طرح را دامن می زند. همچنین سئوال های جدی درباره نحوه جمع آوری اطلاعات و روایت های پناهندگان جنسی و جنسیتی مقیم ترکیه و اینکه آیا سوژه های این تحقیق، اطلاع و رضایت کامل برای اینکه روایت هایشان در اختیار وزارت ارشاد و سایر نهادهای رسمی قرار گیرد داشته اند یا خیر، وجود دارد.
پیش از این 6رنگ در اطلاعیه ای خبری نسبت به جمع آوری اطلاعات شخصی و جزییات روابط خصوصی متقاضیان معافیت سربازی به دلیل گرایش جنسی و هویت جنسیتی متفاوت توسط نیروی انتظامی نیز هشدار داده بود.
لینک هشدارهای امنیتی شش رنگ:
http://goo.gl/Sq0iuh
http://goo.gl/3dZ3SS
لینک وزارت ارشاد و طرح های در دست اجرایشان:
http://goo.gl/7A7mRj

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *