بایدها و نبایدها برای همیاران دگرجنسگرا


برون‌آیی و آشکارسازی برای اعضای اقلیت جنسی می‌تواند عملی بسیار احساسی باشد یا می‌تواند هیجان‌انگیز یا ایجاد کننده حس فوق‌العاده آسودگی و رفع نگرانی باشد. اما درعین حال عمل برون‌آیی خطر طرد شدن، تبعیض، آزار و یا حتی خشونت فیزیکی را ممکن است به همراه داشته باشد. شخصی که برون‌آیی می‌کند ممکن است احساسات متغیری مانند شادی، ترس، اعتماد به نفس، آسیب‌پذیری، غرور و اضطراب را تجربه کند.
این مسئله برای افراد دگرجنس‌گرا هم ممکن است آسان نباشد. حتی افراد دگرجنس‌گرایی که از حقوق اقلیت‌های جنسی حمایت می‌کنند (اصطلاحاً همیار هستند) وقتی یکی از اعضای خانواده، دوستان و یا همکارانشان آن‌ها را به کناری می‌کشند و می‌گویند: “من همجنس‌گرا هستم”، ممکن است شوکه شده و دچار ندانم کاری شوند.
آن‌ها ممکن است ندانند که چگونه واکنش نشان دهند و همچنین ممکن است از این بترسند که این موقعیت را تبدیل به وضعیتی ناراحت کننده نمایند و یا در این باره چیزی بگویند که بعدا دچار پشیمانی شوند.
تجربه‌ی هر شخصی متفاوت است و هیچ راهنمای جامع و نوشته‌ مشخصی برای زمانی‌که شخصی برای شما برون‌آیی می‌کند جهت پیروی کردن وجود ندارد. اما اگر شما پیرو آداب، با احترام و صبور باشید می‌توانید احتمال هرگونه تنش یا خجالت‌زدگی را به حداقل برسانید:

• به چیزی که او می‌خواهد بگوید گوش دهید و به وی اجازه بدهید تا لحن گفتگو را خودش تعیین کند. گوش دادن شما نشان می‌دهد که به آن‌ها احترام می‌گذارید و کمک می‌کنید تا حس راحت‌تری داشته باشند. براساس این‌که آن‌ها لحنی جدی یا عادی دارند لحن خود را جدی و یا عادی کنید. اگرچه اگر به نظر ناراحت می‌آیند پیش بروید و آن‌ها را تسلی بدهید. قدرت کلماتِ تشویق کننده و آغوش را دست کم نگیرید (این عمل بستگی به نوع رابطه شما دارد.)
• به آن‌ها گرا ندهید و آن‌ها را دچار هول‌زدگی نکنید. . اجازه دهید تا آشنای شما هرچقدر که نیاز دارند وقت صرف کنند. اگر شما به آنها فشار بیاورید تا سر موضوع اصلی بروند و یا قبل از این‌که جمله خود را تمام کنند حرفشان را قطع کنید و مثلا بگویید: “پس به عبارتی تو جزو اقلیت جنسی هستی “، شما ممکن است موقعیت را بی‌اهمیت جلوه بدهید و باعث شوید که آن‌ها احساس ناراحتی کنند یا خجالت بکشند.
• سوالات مناسب بپرسید. به رابطه خود با شخص مقابل پیش از آن‌که برای شما برون‌آیی کند فکر کنید. چقدر به یک‌دیگر نزدیک هستید؟ در گذشته چه میزان اطلاعات شخصی با هم به اشتراک گذاشته‌اید؟ احتیاط کنید سوالاتی که برای بهترین دوست و یا خواهر و برادرتان مناسب است، ممکن است در برخورد با یک همکار و یا آشنای تازه عبور از خط احترام باشد.
• در مورد روابط جنسی فرد از او سوال نکنید. (مثلا: فاعل هستی یا مفعول؟) یا در مورد داشتن ایدز یا انواع بیماری جنسی. این کار بی‌ادبانه و نامهربانانه است. با برون‌آیی، آشنای شما به دنبال پذیرش به عنوان یک عضو اقلیت جنسی است نه پذیرش به عنوان یک فتیش جنسی از روی تفنن! حتی اگر بسیار با هم نزدیک هستید و در گذشته هردو در مورد سکس و یا مشکلات سلامت صحبت کرده‌اید، در طول گفتگوی برون‌آیی این مسائل را پیش نکشید.
• وقتی در مواردی که با شما در میان گذاشته می‌شود دانش کافی ندارید، با طرفتان صادق باشید. تنها به یاد داشته باشید که ادب و احترام را حفظ باشید.
• از اصطلاحات زبانی، که توهین‌آمیز هستند استفاده نکنید. همچنین اگر آن‌ها ترنسجندر یا ترنسکشوال هستند و شک دارید که با چه ضمیری آن‌ها را خطاب دهید از آنها سوال کنید و یا به سادگی نام آن‌ها را صدا بزنید.
• تفاوت بین گرایش جنسی و هویت جنسیتی را به یاد داشته باشید. گرایش جنسی در مورد این است که به چه افرادی کشش عاطفی، روحی و جنسی دارید و هویت جنسیتی درباره‌ی این است که شما چه رابطه‌ای نسبت به بدن خود و نقش جنسیتی نسبت داده شده به خودتان دارید.
• همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا بودن را با ترنسجندر بودن اشتباه نگیرید. مردان همجنس‌گرا نمی‌خواهند زن باشند و زنان لزبین نمی‌خواهند مرد باشند. به همین نحو وقتی کسی به عنوان یک ترنسجندر یا ترنسکشوال برای شما برون‌آیی کرده به آن‌ها نگویید که آنها در واقع همجنس‌گرا هستند!
• وقتی کسی می‌گوید “من جزء اقلیت جنسی هستم” نگویید “همین؟ اینکه تابلوئه!” حتی اگر همیشه شک داشتید که این فرد عضو اقلیت جنسی بوده است در طول مکالمه برون‌آیی اشاره به این مسئله می‌تواند بی‌ادبانه و یا توهین آمیز باشد. فرد مقابل شما ممکن است احساس شرم کند که مدت زیادی برای آن‌ها طول کشیده تا بتوانند برای شما برون‌آیی کنند و آن‌ها نیازی ندارند تا کشمکش‌های درونی که داشته و دارند مجدداً به آن‌ها یادآوری شود. اگر از شما سوال کردند که آیا مشکوک بودید که آن‌ها بخشی از اقلیت جنسی باشند؟ صادقانه اما محترمانه جواب بدهید.
• در مورد محرمانه بودن این برون‌آیی سوال کنید و به آن‌ها اطمینان دهید که رازدار خواهید بود. آیا این شخص برای همه برون‌آیی کرده یا فقط برای شما؟ بعضی افراد یک بار برای تمام اطرافیان خود برون‌آیی می‌کنند و بعضی دیگر طی مراحل تدریجی برون‌آیی می‌کنند. اگر این شخص قصد ندارد برای همه برون‌آیی کند مطمئن شوید که آن‌ها بدانند که می‌تواند به شما اعتماد کنند که این اطلاعات را نزد خود حفظ خواهید کرد.
• چیزی را به خود نگیرید و فکر نکنید که این شخص به شما حس وعلاقه دارد! برون‌آیی بسیار دلهره‌آور است حتی در گنجه‌ترین اعضای اقلیت جنسی هم سعی نمی‌کنند که شخصی که برایشان اهمیت دارد را گول بزنند. دلالیل زیادی وجود دارد که چرا کسی برای برون‌آیی صبر می‌کند. سریع نتیجه گیری نکنید که آن‌ها احساسات مخفیانه‌ای با شما داشته‌اند. این تصور ممکن است به شما حالت دفاعی بدهد و در نتیجه آن‌ها احساس خجالت و ناراحتی کنند.
• از آن‌ها برای اعتمادی که به شما دارند تشکر کنید. دلیلی وجود دارد که این شخص به شما اعتماد کرده است. آن‌ها به شما احترام می‌گذارند با شما احساس راحتی می‌کنند و برای نوع رابطه بین خودشان و شما ارزش قائل هستند. و ممکن است تمایل داشته باشند که با اشتراک گذاشتن این اطلاعات بسیار شخصی، رابطه‌ی قوی‌تری با شما داشته باشند.
• در مورد مذهب یا سیاست صحبت نکنید. و مشاروه ناخواسته ندهید یا آن‌ها را مجبور نکنید که تصمیم‌های عجولانه بگیرند. این کار غیرمحترمانه است.
این فرد برای شما برون‌آیی نکرده تا با شما مناظره کند. به ایشان القاء نکنید که شاید آن‌ها گیج شده باشند و یا نیازمند مشاوره هستند. اگر بر روی موضوعات اقلیت جنسی با هم توافق ندارید موقعیت‌های دیگری هم برای گفتگوی مؤدبانه در مورد این مسائل وجود خواهد داشت. سعی کنید با ذهن بازتری نسبت به این مسئله اندیشه کنید.
• با آن‌ها مثل قبل رفتار کنید. آن‌ها هنوز همان آدم قدیمی هستند مگر اینکه خودشان از شما درخواست کنند که رفتار خود را از این پس تغییر دهید. سرگرمی‌ها و علایق آشنای عضو اقلیت جنسی شما اکنون که برون آیی کرده‌اند کاملا تغییر نمی‌کنند. همراه ورزشی شما ناگهان بازی‌های رسمی را رها نمی‌کند چون حالا برون‌آیی کرده است! به آن‌ها این اطمینان را بدهید که همه چیز مثل سابق است. این یکی از بهترین راه های همیار دگرجنسگرا بودن است.
برون‌آیی یک راه حل سریع برای مشکلاتی که اعضای جامعه اقلیت جنسی با آن درگیر هستند نیست؛ اما نشانگر یک قدم بسیار مهم برای پذیرش است. اگر دگرجنس‌گرا هستید می‌توانید یک همیار باشید و فضای امنی را برای برون‌آیی آن‌ها ایجاد کنید. با این‌کار شما به مبارزه علیه همجنس‌گرا ستیزی و ترنسجندر ستیزی کمک خواهید کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *