خارج ازایران و خارج از پستو/ هالیوود غربی و همجنسگرایان و ترنسجندرهای ایرانی- امریکایی

LA-parents1
شش رنگ: بیش از نزدیک به بیست سال است که جنبش همجنسگرایان و در سالهای اخیر در همراهی با فعالین ترنسجندر، در اروپا به صورت شفاف و علنی و با طی یک روند سخت و سنگلاخی، به آگاهی رسانی در جامعه ایرانی و شکستن تابوهاب مرتبط با موضوعات جنسی و جنسیتی مشغولند. در امریکای شمالی نیز سالهاست که تشکل های گوناگون و فعالین منفرد و بخشا در همراهی با جنبش زنان به برگزاری برنامه هایی برای اطلاع رسانی حول حقوق همجنسگرایان پرداخته اند. رسانه های گوناگون فارسی زبان نیز سالهاست که دیگر نمی توانند منکر حضور ما شوند و به ویژه در طی 5 سال گذشته و حضور قوی “شش رنگ” در تحولات و فعالیت های این حوزه، حضور رسانه ای زنان لزبین و افراد ترنس برجسته شده است.
در چنین شرایطی در سطح امریکا و در طی سالهای گذشته تنها در موارد معدودی برنامه هایی به موضوع همجنسگرایی پرداخته اند که متاسفانه هنوز با محوریت دادن یک برنامه ویژه در مورد حقوق اقلیت های جنسی فاصله داشته است. خوشبختانه فعالین خستگی ناپذیر این حوزه که در تمام این سالها نیز تلاش های درخوری داشته اند، توانستند با برگزاری یک سمینار علنی و همگانی سد عظیمی را بشکنند.
از چنین منظری برنامه روز چهارشنبه نهم ماه مارس، در کالیفرنیا که به همت فعالین همجنسگرا برگزار شده است حائز اهمیت دوچندان برای جامعه ایرانی مقیم امریکا می شود. “شش رنگ” ضمن تبریک به برگزار کنندگان این برنامه و همه شرکت کنندگان، امیدوار است که چنین برنامه هایی با تنوع بیشتر باز هم برگزار شده و بتوانند فضاهای لازم برای زندگی آزاد و بدون محدودیت افراد گی و لزبین و ترنس در جامعه ایرانی را بیش از پیش فراهم کنند.
گزارش زیر به زحمت دوستان “همجنس من” برای درج در “شش رنگ” ارسال شده است.
با تشکر از این دوستان و امید همکاری های بیشتر در آینده، دست همه دست اندرکاران این برنامه موفق را می فشاریم.
LA-parents2
برنامه سخنرانی و بحثی که در روز 9 مارس درهالیوود غربی و تحت عنوان “خارج ازایران و خارج از پستو” برگزار شد؛ یک حرکت پیشگامانه در جامعه ایرانی مقیم امریکا بود. اهداف این میزگرد همگانی، ایجاد آگاهی و گسترش افق دید برای جامعه اقلیت جنسی ایرانی از طریق روایت زندگی و مبارزات  شخصی‌شان بود. هدف این میزگرد تاریخی، فاش سازی چالش‌های منحصر به فردی است  که ایرانی-آمریکایی‌ها، یعنی کسانی که از خانواده ایرانی در امریکا زندگی می کنند، در فرآیند برون آیی شان با آن روبه رو هستند. در حال حاضر این مسئله یک تابو در جامعه ایرانی است و بحث هایی مانند این میزگرد یک نقطه عطف خواهد بود. روز چهارشنبه نهم مارس، جامعه اقلیت جنسی ایران با میزبانی یک میزگرد گفت و گوی عمومی در رابطه با تجربیات ما، خانواده ها و جامعه با عنوان “خارج از ایران، خارج از پستو” به یک نقطه عطف تاریخی رسید. دوست الهام بخش ما شروین خرمیان به طور خستگی ناپذیری کار کرد تا در یک نگاه جامع هویت های ما را کنار هم قرار دهد، هویت هایی شامل مادر یک پسر گی، یک ترنس‌زن، یک مادر لزبین که پسری گی دارد، دو مرد گی و یک لزبین – همه با ملیت یا تبار ایرانی. در مراحل آماده سازی تیم سازماندهی کنجکاو بود که آیا اصلا ممکن است سالن از علاقمندان پر شود؟ – بیش از 160 نفر در مراسم آن شب حضور یافتند. مردم آمدند و آنقدر برایشان مهم بود که بعضی‌ها به مدت دو ساعت کامل بر روی پا ایستادند تا فقط ناظر بخشی از این واقعه پیشگامانه باشند. متشکریم از همه کسانی که آمدند. حتی از کسانیکه واقعا میخواستند باشند اما به دلالیل مختلف نتوانستند. در ماه های آینده برنامه های بیشتری مد نظر هستند. این واقعه برای ایرانی‌های لس آنجلس بسیار مهم بود، اما اجازه دهید فراموش نکنیم که این موفقیت به افراد اقلیت جنسی ایرانی در سرتاسر جهان مربوط می شود ، که مشاهده کنند که ما به این روش به دور هم جمع شدیم. آنهایی از ما که صحبت کردیم و شرکت کردیم باقی شما را در ذهن خود  داریم.  و میدانیم که این تنها اولین قدم در بسیاری از جوامع برای سازماندهی زندگی ما به سمت راحتی، علنیت و بر‌آورده شدن آن است. قدردانی بی پایان از JQ بین المللی و کارکنان شگفت انگیزش برای حمایت مالی از این برنامه، از شهر هالیوود غربی برای میزبانی از ما در سالن شورای خود، از مستانه مقدم و شروین خرمیان برای تلاش خستگی ناپذیرتان در طول سالها و سالها تا این لحظه را ممکن کنید و البته از دیگر همراهان فوق‌العاده که به الهام بخشی که کاری که ما برایش ارزش زیادی قائلیم ادامه دادند.
شروین، آریا، رویا، رکسانا، سپیده، و شبنم – با تشکر از شما برای شرکت در میزگرد، به منظور گسترش آگاهی جامعه ما.
تنظیم گزارش توسط “همجنس من”
گزارش به زبان انگلیسی:
 
The event, “Out of Iran and Out of the Closet” that took place last night in the city of West Hollywood was groundbreaking. This open panel discussion aims was to bring visibility and awareness to the Iranian LGBTQ community through their personal stories and struggles. The purpose of this historic panel is to reveal the unique challenges faced by Persian Americans, those originally from Iran, in their coming out process. Currently, this is a taboo issue within the Persian community and a discussion like this will be a landmark event. Last night the LGBTQ Iranian community reached a historic milestone having hosted an open panel discussion on our experiences, families, and community, titled ‘Out of Iran and Out of the Closet’. Our inspirational leader Shervin Khorramian worked tirelessly to put together a holistic lens on our identities, including a trans woman, a lesbian mother of a gay son, two gay men, a lesbian, and a mother of a gay son – all of Iranian nationality or decent. In preparing, the organizing team was curious whether we might fill the room- over 160 people showed up last night. People came and cared enough to stand on foot for a full two hours just to be a part of this groundbreaking event. Thank you to every last person who made it, and even to those who sincerely wanted to but couldn’t for any reason. There’s plenty more to come in the upcoming months… This event was very important for Iranians in Los Angeles, but let us not forget how relevant it is for Iranian LGBTQ individuals around the world to see that we’ve come together in this way. Those of us who spoke and attended have the rest of you in mind, and know that this was only the first step in plenty more community organizing to make all of our lives more comfortable, authentic, full, and fulfilled. Endless gratitude to JQ International and their amazing staff for sponsoring this event, to the City of West Hollywood for graciously hosting us in their council chambers, to Mastaneh Moghadam & Shervin KHorramian for your tireless efforts over years and years to make this moment possible, and of course to the phenomenal co-panelists that continue to inspire the work we care so much about. Shervin, Arya, Roya, Roxana, Sepideh, and Shabnam – thank you for putting yourselves on the line in order to expand our community’s consciousness and help others in need.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *