آزار یک شهروند توسط ماموران در ایران به دلیل مبدل پوشی، مرگ یک ترنس زن در زندان مردان

گزیده اخبار هفته 16-22 نوامبر 2015:
فیلم کوتاه هفته:
اگر از طرفداران آندریا پیژیک، مدل و بازیگر سرشناس ترنسکشوال هستید. به شما پیشنهاد می‌کنیم فیلم کوتاه زیر را که وی در آن بازی کرده است را تماشا کنید.
نام این فیلم کوتاه  Reasonاست که براساس فلسفه‌ی لودویگ ویتگنشتاین ساخته شده است. لودویگ وینگشتاین، نظریه «زبان، بنیاد جهان» را طرح کرد و از زبان به مثابه دانش و ابزار فاهمه و نه صرف ابزار و میانجی سخن گفت.
10
اطلاعه جدید سازمان گلد: سازمان حمایت از اقلیت های جنسی  GLAAD، یک اطلاعیه خدمات عمومی جدید منتشر کرد. هدف از این اطلاعیه الهام بخشیدن، اطلاع رسانی، و ایجاد شور و عمل مورد نیاز برای نابود کردن بیماری همه گیر ایدز یک بار برای همیشه است. این اطلاعیه با همکاری مشترک بنیاد ایدزالیزابت تایلر و سازمان گلد، برای افزایش آگاهی در مورد HIV و ایدز در دوره جدید پیشگیری و درمان این بیماری ایجاد شده است.
6
اجرای قانون ازدواج همجنس در ایرلند: از 16 نوامبر 2015 سرانجام زوج های همجنس ایرلندی موفق شدند تا رسماً ازدواج خود را به ثبت برسانند. ایرلند در اوایل امسال در رفراندمی که برگزار کرده بود با رای 62% مردم قبول کرد تا ازدواج زوج‌های همجنس را به رسمیت برساند.
اورلا هووارد و همسرش دکتر گرنی کورتنی، با وجود اینکه در سال 2013 در خارج از ایرلند با هم ازدواج کرده بوند از اولین زوج هایی بودند که برای ازدواجی دوباره و رسمی در داخل کشورشان ایرلند اقدام کردند. این زوج که دو فرزند دختر جوان دارند. در این رابطه بیان کردند که ازدواج رسمی برای خانواده های دارای فرزند بسیار مهم است زیرا فرزندان در اتحاد مدنی بین زوجین به رسمیت شناخته نمی شوند.
19
اندازه‌گیری فراگیری جوامع اقلیت جنسی در جهان: یک بررسی کوتاه که به تازگی به عنوان بخشی از نشست اخیر کارشناسان، برنامه توسعه سازمان ملل و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر مطرح شده است به اندازه‌گیری فراگیری جوامع اقلیت جنسی در جهان می‌پردازد. پس از این نشست، برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) پیشنهاد برای بسط یک ضریب فراگیری جهانی اقلیت جنسی را ارائه کرد و دو سازمان ایلگا جهانی و عمل آشکار بین‌المللی(ایگل هرک سابق) با همکاری یکدیگر این بررسی آنلاین را به عنوان بخشی از فرایند مشاوره مستمر پس از نشست گروه کارشناسان UNDP و OHCHR آغاز کردند.
14
شایعات پیرامون قسمت دوم انیمیشن “یخ زده”: شایعاتی وجود دارد که در قسمت دوم انیمه Frozen قرار است تا یک شخصیت از اقلیت جنسی نمایش داده شود. اگرچه هنوز داستان اصلی این انیمه رسماً اعلام نشده است. اما نویسنده آن جنیفر کیی، اعلام کرده است که در این انیمیشن به مسائل اجتماعی جوانان پرداخته خواهد شد که منجر به ایجاد شایعاتی شده است که ممکن است این مسائل در مورد پرداختن به اقلیت های جنسی باشد. کیی همچنین بیان کرد که آنها قصد دارند تا از تمایل کودکان برای تماشای مکرر فیلم های دیزنی استفاده کنند و پیام مهمی را منتقل کنند. وی گفت آنها بر روی مسائل مهم اجتماعی روز تمرکز خواهند کرد.
16
12 نقل قول زیبا از کتاب “کارول”: امروز 20 نوامبر، روزی است که نمایش فیلم “کارول” که ماجرای عاشقانه دو زن همجنسگرا را روایت می‌کند در آمریکا آغاز می شود. اگر از جمله افراد طرفدار کتاب هستید و تمایل چندانی به دیدن فیلم های ساخته شدن براساس رمان های معروف را ندارید. خواندن 12 نقل قول زیبا از کتاب “کارول” را به شما توصیه می کنیم.
15
حل مشکل عادت ماهانه ترنس‌های مرد: ترنس‌های مرد زیادی هستند که عادت ماهانه را تجربه می کنند اما به دلیل اینکه این افراد به اندازه ترنس‌های زن مورد توجه قرار نمی گیرند و به چشم نمی آیند کمتر کسی برای حل مشکلات آنها دست به کار می شود.
اما این بار یک کمپانی نیویورکی لباس زیر مردانه، با نام تجاری THINX، اقدام به تولید لباس زیری برای ترنس‌های مرد کرده است که مخصوص دوران عادت ماهانه آنها است.
9
زین مالیک، شایعات پیرامون گروه one direction  را رد نمود: طرفداران گروه موسیقی one direction مدت ها است که شایعاتی مبنی بر وجود یک رابطه همجنسگرایانه مخفی در بین اعضای گروه را بر زبان می‌رانند. این شایعه ها باعث شد تا سرانجام زین مالیک، عضو سابق این گروه لب به سخن باز کند و بگوید که تمام اعضای این گروه پسرانه دگرجنسگرا هستند. این اولین باری نیست که اعضای این گروه این شایعه را رد می‌کنند و خواستار پایان بخشیدن به آن هستند.
12
طرفداری کتلین جنر از حزب جمهوری خواه: کتلین جنر اعلام کرده است که در انتخابات آینده به حزب جمهوری خواه آمریکا رای خواهد داد. در حالیکه این حزب در بسیاری از قوانین برابری حقوق افراد ترنسجندر مخالف است. این حمایت وی از گروهی سیاسی که آشکارا بر ضد قوانین برابری اقلیت های جنسی است برای وی بازخوردهای منفی زیادی را از داخل جامعه اقلیت جنسی در بر داشته است.
20
باردار شدن غافلگیرانه‌ی ترنس مرد: کایدن کولمن یک مرد ترنس است که هرگز فکرش را نمی‌کرد اضافه وزنش در واقع نوزاد 21 هفته ای او و شوهرش باشد. کایدن که مدت ده سال است در قالب پوشش مردانه زندگی می کند. و پنج سال است که هورمون درمانی انجام می دهد به دلایل پزشکی برای اینکه بتواند عمل تخلیه سینه هایش را انجام دهد شش هفته مصرف هورمون خود را قطع می کند. وی اصلا انتظار نداشت که با وجود مصرف طولانی مدت هورمون های مردانه باز هم باردار شود. اما این معجزه برای او و همسرش رخ داد. آنها تصمیم دارند زمانیکه دخترشان به سن 5 سالگی رسید. حقیقت را به او بگویند.
8
حضور توهین‌های ضداقلیت‌جنسی حتی پس از برابری قانون ازدواج: یک بررسی جدید از بیش از دو هزار فرد بزرگسال در انگلیس نشان داد که با وجود قانونی شدن ازدواج افراد همجنس، هنوز توهین کلامی به همجنسگرایان باقی مانده است. از هر 5 فرد یک نفر اعتراف کرد که از واژه های همجنسگراستیز استفاده می کند. 63% پاسخ دهندگان هم بیان کردند که در حضور آنها از کلمات توهین آمیز علیه اقلیت جنسی استفاده شده است و آنها موفق نشده اند تا مانع گوینده کلمات شوند. این تحقیق نشان داد که جوان‌ترین گروه سنی این تحقیق 18-24 سال بیشترین مورد استفاده از سخنان ضداقلیت جنسی را دارند (32%) و در عین حال این دسته وقتی سخنان ضد اقلیت جنسی می‌شنود از همه بیشتر دخالت می کنند و مانع گوینده می شوند. (42%)
18
ویدیو آزار یک شهروند به دلیل مبدل پوشی توسط مامورین: در این ویدئو، بازداشت و ضرب و شتم یک شهروند متهم به زنانه پوشی و یا مبدل پوشی را از سوی نیروی انتظامی نشان می‌دهد. با توجه به گفتگوهای رد و بدل شده بین مأموران و فرد دستگیر شده، به نظر نمی رسد که وی جز نحوه پوشش مرتکب جرم دیگری شده باشد. توجه: ویدئو مورد نظر ممکن است برای بعضی دوستان ناراحت کننده باشد.
5
جایزه زن سال 2001 مجله گلامور پس فرستاده شد: شوهر یک افسر زن فوت شده در حادثه یازده سپتامبر که قبلا جایزه زن سال مجله گلامور را در سال 2001 نصیب خود کرده بود. جایزه همسرش را در اعتراض به برگزیده شدن کتلین جنر به عوان زن سال پس فرستاد. کتلین به همراه چند زن دیگر برنده این جایزه شده بودند و به تازگی جایزه خود را دریافت کرده است. اما ظاهرا افراد بسیاری مخالف برگزیده شدن وی هستند. بسیاری معتقدند وی عمل تاثیرگزاری که او را شایسته دریافت این جایزه کند انجام نداده است به جز اینکه فرد مشهوری است.
1
حمله به پائولی پریته بازیگر آمریکایی: پائولی پریته، بازیگر آمریکایی در خارج از منزل خود در هالیوود هیلز مورد حمله‌ی یک مرد بی خانمان قرار گرفت. وی که به طرز معجزه آسایی موفق شد خود را نجات دهد. پس از تماس با دوست کلیسایی خود که پلیس بود موفق به دستگیری این مرد بی خانمان شد. خانم پریته از حامیان اقلیت های جنسی و فعالان کمک به افراد بی خانمان است. او همچنین با وجود ضربه ی روحی که از این حادثه خورده است به شدت برای فرد بی خانمان که از مشکلات روحی رنج می‌برد ناراحت شد و از اینکه افراد نیازمند به رسیدگی های روحی و روانی، خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند و به حال خود رها شده‌اند ابراز نگرانی کرد.  او در توضیح حادثه ای که برایش رخ داد بیان کرد که مرد مورد نظر درحالیکه او را مورد ضرب و شتم قرار میداد فریاد میزد که نام اش ویلیام است و او را خواهد کشت. خانم پریته که بسیار وحشت کرده بود تنها موفق می شود به حمله کننده خود بگوید که ویلیام نام زیبایی است و او برادرزاده ای به این نام دارد. مهاجم پس از شنیدن این سخنان با فریاد به او می گوید که از آنجا دور شود.
2
حمله افراد ترنس‌ستیز به لیلی آلن: لیلی آلن، خواننده و بازیگر انگلیسی به مناسب هفته افزایش آگاهی در رابطه با ترنسجندرها، عکسی در فیس بوک خود قرار داد. در این عکس اشاره می شود که جنسیت افراد در مغز (ذهن) آنها جای دارد نه لباس زیرشان! متاسفانه این پست فیس بوکی مورد حمله ترنسجندرستیزهای زیادی قرار گرفت. که تنها نشان دهنده این است که تا چه حد وجود هفته اطلاع رسانی ترنسجندرها لازم و ضروری است.
3
حمایت کلیسای ضداقلیت جنسی از حملات تروریستی داعش در پاریس: کلیسای باپیست وستبرو، که به شدت مخالف حقوق اقلیت های جنسی است. مدعی شده است که علت حملات تروریستی به پاریس در تاریخ 13 نوامبر و کشته شدن 129 نفر، قانونی شدن ازدواج افراد همجنس در این کشور است. فرانسه در سال 2013 ازدواج افراد همجنس را قانونی کرد. و گروه تروریستی داعش نیز مسئولیت حملات تروریستی به پاریس را برعهده گرفته است.  این کلیسا تروریست هایی را تشویق کرده و گفته است که آنها کار خدا را انجام دادند.  پس از این حملات و افزایش موج ضداسلام نویسنده شناخته شده استفن کینگ در توییتر خود نوشت: نفرت از همه مسلمانان به دلیل واقعه پاریس مانند نفرت از همه مسیحی ها به دلیل کلیسای ضد همجنسگرایی باپیست وستبرو است.
7
عذرخواهی رسمی رئیس جمهور بولیوی از وزیر بهداشت به دلیل شوخی بر سر گرایش جنسی: اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی به دلیل اینکه در مورد لزبین بودن وزیر بهداشت آریانا کامپرو شوخی کرده بود، رسماً عذرخواهی کرد. وی بیان کرد که قصد توهین به هیچکس را نداشته است و به تنوع گرایش جنسی احترام می‌گذارد. خانم کامپرو که پزشکی 29 ساله است توسط دیگر سیاستمداران نیز در معرض چنین سخنانی قرار گرفته بود. آقای مورالس این شوخی را در طی یک مراسم رسمی در استان شمالی بنی بیان کرد. او متوجه شد خانم کامپرو در حال صحبت با زن دیگری است و به سخنرانی او توجهی ندارد. آقای مورالس سخنرانی خود را قطع کرد و گفت: “من نمی خواهم فکر کنم که شما یک لزبین هستید. به من گوش دهید.”
بولیوی دارای قوانین برابری جنسیت است و زنان بسیاری در مشاغل مهم سیاسی در این کشور مشغول به کار هستند. خانم کامپرو در توییتر خود با گذاشتن عکس هنرمند دوجنسگرا مکزیکی فریدا کالو بیان کرد: من خاموش نمی شوم. من مطیع نمی شوم. جای تاسف است که هنوز در رتبه بندی ما سکسیم جریان دارد.
11
فوت یک ترنس زن در زندان مردان: ویکی تامپسون یک ترنس زن 21 ساله است که جمعه گذشته پس از فرستاده شدن به زندان مردان شهر لید، انگلیس، فوت کرد. وی به 12 زندان برای حکمی نامعلوم محکوم شده بود که این حکم متوقف شد اما بعدا به دلیل نقض شرایط توقف حکم از جانب تامپسون وی برای اجرای حکم خود به زندان فرستاده شد. دوست پسر وی محمد حسین به شبکه بی بی سی توضیح داد که وی در زندان مردان به دلیل پوشش زنانه اش مورد آزار قرار می گرفت. وی همچنین به قاضی پرونده توضیح داده بود که دوست دخترش یک زن است و باید به زندان زنان فرستاده شود.
17
ملاقات پنهانی نوجوانان اقلیت جنسی در منطقه یورک شایر: نوجوانان اقلیت جنسی در مناطقی در شمال یورک شایر در انگلیس مجبور هستند تا از ترس آزار و اذیت یکدیگر را پنهانی ملاقات کنند. در یک بررسی 20 هزار از جوانان مورد بررسی قرار گرفتند که از این میان تنها 6% (1195 نفر) جز اقلیت جنسی بودند. با این حال تنها 66% این نوجوانان، امنیت در مدرسه شان را خیلی خوب یا خوب عنوان کردند درحالیکه این آمار برای دیگر افراد 81% بود. در میان دختران عضو اقلیت جنسی آسیب به خود 54% بود اما این آمار برای دیگر دختران 16% بود.
13
و در آخر:
شادی امین فعال حقوق همجنسگرایان، در بی‌بی‌سی فارسی به این سوال پاسخ می‌دهد: اگر زن نبودم؟
از من خواستید به عنوان یک “زن” موفق مطلبی برای ویژه امسالتان بنویسم. نمی‌دانم معیار شما برای “زن” بودن و یا “موفق” بودن چیست که مرا انتخاب کرده اید، با اینجال به درخواست شما پاسخ مثبت می‌دهم.
در جهانی که در مقابل موفقیت زنان صدها مانع و سنگ اجتماعی وجود دارد، نظم ناعادلانه ای تمام زندگی ما را فراگرفته است، نمی دانم معیار موفقیت چیست؟ من اما به سهم خودم توانسته ام با برخی از این موانع مقابله کنم و بر جهان پیرامونم تاثیرگزار باشم. این به این معنی نیست که شکست را تجربه نکرده و یا نمی کنم. به هیچ وجه. بارها و بارها از بی عدالتی و نابرابری ها رنجیده ام و در مقابل نیروی سازمان یافته و فزاینده شان شکست خورده ام، اما ایستاده ام و این ایستادگی برای من ارزشی است فرای زنانگی یا مردانگی.
من به تجربه زندگی‌ام آنقدرها هم “زن” نیستم. لااقل زنی که همیشه و در همه جا می بینید نیستم. کمی یا بیشتر جور دیگری هستم. آنطور که دلم می خواهد باشم، هستم. اگر زن نبودم، با خصوصیاتی که از خودم می شناسم، قطعا مرد هم نبودم، لااقل مرد معمول هم نبودم. آری، من اگر زن نبودم، همین بودم که هستم. انسانی فرای مرزهای تعیین شده جنسی و جنسیتی که خود تعیین می کند چه بپوشد، عاشق چه کسی بشود و چگونه سخن بگوید، موهایش چه شکلی باشد و یا چگونه راه برود، چه بازی‌هایی را دوست بدارد و یا چه شغلی داشته باشد.
من اگر”زن” نبودم، همین بودم که هستم. خوب یا بد، اما می‌دانم اگر زن نبودم و یک “مرد معمولی” بودم، در این جهان “موفق” تر بودم. نه برای اینکه قدرتمند تر و تواناتر می شدم، ابدا، بل به این علت که جهان در مجموع و نه همیشه با مردانگی و مرد بودن مهربان تر است.
با همه اینها اما من با تمام علائم اولیه و ثانویه جنسی زنانه بدنیا آمدم پس من یک زن هستم. اما چه خوب است که می شود زنی بود که زن نیست و در عین حال نه مرد بود و نه آرزومند آن. کاش این جهان دو قطبی در این روزهای گرماگرم مبارزه با خشونت علیه زنان به چالش کشیده شود. کاش این دوآلیسم جنسی، زمانی در نظر ما و در زندگی ما غیر ضرور آید.
قدم‌های اولیه شکستن این نگاه مبتنی بر دوگانه جنسی زن و مرد در جامعه ایرانی برداشته شده. هر کدام قدم کوچک دیگری برداریم. بچه‌هایمان را با آبی و صورتی قاب نکنیم. آنها نیازمند و آرزومند رنگ‌های بیشتری هستند. من اگر زن نبودم، باز شادی امین بودم.
https://6rang.org/2985
4
 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *