گزیده اخبار مهم هفته 12-18 اکتبر

1- به رسمیت شناخته شدن ازدواج همجنسگرایان توسط شورای کلیسایی در پرتوریا: این هفته شورای کلیسایی در پرتوریا، آفریقای جنوبی اعلام کرد که ازدواج همجنسگرایان را به رسمیت خواهد شناخت. 64% این شورا رای به رسمیت شناختن اتحاد مدنی زوج ها دادند و عنوان “ازدواج” را برای زوج های غیر همجنس حفظ کردند. این اولین کلیسا در افریقا است که چنین حرکتی انجام می دهد.
2
2- «بدن‌هایی که به شمار می‌آیند» نوشته‌ی جودیت باتلر:
کتاب «بدن‌هایی که در شمار می‌آیند» یکی از آثار مهم نظریه‌ی کويیر و سومین کتاب جودیت باتلر به شمار می‌رود. پس از آشفتگی‌ جنسیتی که به نقد رویکردهای ذات‌گرا در بررسی جنس و جنسیت می‌پرداخت و اجراگری را به عنوان نظریه‌ی‌ بدیلی برای توضیح ساختار جنس و جنسیت معرفی کرد، باتلر در این اثر به بسط استدلال‌های قبلی خود می‌پردازد و در یک چارچوب سیاسی کلی‌تر ارتباط بدن، جنس، نژاد و قدرت را بررسی می‌کند. مسئله‌‌‌ی محوری کتاب چیستی مادیت بدن و نقش قدرت و هنجارها در ساختن بدن است.
3
3- تجربه اقلیت های جنسی سیاه پوست: یازده عضو اقلیت جنسی که سیاه پوست هستند از تجربه های خود در هنگام برون آیی برای اطرافیان هم در مقام یک عضو اقلیت جنسی و هم در مقام عضوی از جامعه رنگین پوست سخن می گویند:
“تو نمیتوانی همجنسگرا باشی تو سیاه پوست هستی..”
“مردم فقط همجنسگرا یا سیاه پوست را می بینند، آنها همجنسگرا و سیاه پوست را نمی بینند..”
444
4- بازداشت یکی از عاملان قتل زن ترنسجندر:در رابطه با پرونده قتل زن ترنسجندری به نام کیشا جنکینز که توسط پنج مرد با شلیک دو گلوله به قتل رسید. پلیس موفق گردید تا مردی به نام پدرو ردینگ را بازداشت کند. مقامات پلیس براین باور هستند که دزدی انگیزه اصلی این قتل بوده است.
4
5- داستان یک پدر و پسر همجنسگرایش در دهه 1950: این انیمیشن بر اساس داستانی واقعی یک پدر و پسر ساخته شده است. که در دهه 1950 رخ داده است.
در این انیمیشین راوی که یک پسرهمجنسگرا است روایت می کند که پدر کشاورزش چگونه به او نصیحت می کند که هرگز از چیزی مخفی نشود، زیرا وقتی از چیزی مخفی می شود. یعنی حس می کند دارد کار اشتباه انجام می دهد. اگر همه عمر با این احساس که دارد اشتباه می کند، زندگی کند باعث می شود تا روحش آسیب ببیند.
5
6- اجرای دستورالعمل فرصت های برابر: پارلمان اروپا خواستار آن شد که کمیسیون و کشورهای عضو آن، تبعیض علیه ترنسجندرها را در اشتغال و کار، غیرقانونی اعلام کنند. این خواسته در قالب یک گزارش تهیه و اواخر هفته گذشته منتشر شد.
همچنین در این گزارش، اجرای دستورالعمل فرصت های برابر و رفتار برابر با مردان و زنان در امور استخدام و اشتغال مورد ارزیابی قرار گرفت.
6
7- تغییر کد لباس دانش آموزان در پورتوریکو: وزیر آموزش و پرورش پورتوریکو (جزیره ای در دریای کارائیب و قلمرو ثبت نشده ایالات متحده) اعلام کرد که تغییرات در کد لباس مدرسه، اجازه می دهد پسران از این به بعد بتوانند در مدارس دامن بپوشند.
براساس این قانون جدید دانش آموزان بدون توجه به جنسیت خود می توانند دامن و یا شلوار بپوشند. و معلمان اجازه تنبیه دانش آموزان را ندارند.
7
8- عدم موفقیت فرانسه در فرستادن دیپلمات خود به واتیکان: پس از 9 ماه تلاش کشور فرانسه برای تعیین کردن لورنت استفانی یک دیپلمات کاتولیک همجنسگرا به عنوان سفیرش در واتیکان، و سکوت واتیکان نسبت به قبول و یا رد این دیپلمات. سرانجام فرانسه تصمیم گرفت دست تلاش و فرستادن آقای استفانی به واتیکان بردارد.
لورنت استفانی در ماه ژانویه برای این سمت از طرف فرانسه به واتیکان معرفی شد. اما واتیکان جواب دادن به این کاندیدا را برای ماه ها بدون جواب گذاشت در حالیکه سفیرهای جدید مورد قبول واتیکان معمولا در عرض چند هفته مورد پذیرش قرار می گیرند.
8
9- اقلیت های جنسی در فیلیپین: فیلیپین کشوری است که بدترین میزان خشونت علیه جامعه ترنسجندر را دارد. تنها در سال 2008 در این کشور قتل 29 ترنسجندر به ثبت رسیده است.
اما جامعه ترنسجندر، تنها بخشی از جامعه اقلیت جنسی نیست که با خشونت رو به رو می شود. تنها در نیمه اول سال 2011، 28 قتل مرتبط با اقلیت های جنسی رخ داده است. اگرچه در ظاهر این کشور یکی از آزادترین کشورهای آسیایی برای اقلیت های جنسی است. همجنسگرایی در آن جرم نیست و در بعضی از شهرهای آن قوانین ضد تبعیض اقلیت های جنسی وضع شده است و حتی در سال های اخیر ممنوعیت خدمت کردن مردان و زنان همجنسگرا و دوجنسگرا در ارتش برداشته شده است.
با این همه در این کشور تنها درجه تحمل کردن اقلیت های جنسی بالاست، اما پذیرش واقعی وجود ندارد.
9
10- شکایت یک مدرس ترنسجندر از مسئولان دانشگاه: کات کانگ پیبون، یک مدرس دانشگاه و فعال حقوق ترنسجندرها در کشور تایلند است. وی روز دوشنبه این هفته شکایتی را علیه دانشگاه Thammasat را آغاز کرد. علت این شکایت امتناع غیرقانونی این دانشگاه از استخدام کات کانگ پیبون است.
این مدرس دانشگاه در ماه ژوئن سال قبل در این دانشگاه استخدام شد اما به مدت نه ماه از شروع به کار وی جلوگیری کردند تا اینکه سرانجام دانشگاه پذیرش استخدام خود را در ماه مارس لغو کرد.
ظاهرا علت عدم پذیرش این مدرس، مخالفت کمیته غربالگری دانشگاه بوده است که معتقدند وی از کلمات نامناسب در صحبت هایش استفاده می کند که در شان یک مدرس نیست. اما خود کات کانگ پیبون اعتقاد دارد این تصمیم کمیته در واقع مبتنی بر جنسیت او بوده است.
10
11- ده کشور برتر جهان از نظر برابری جنسیتی: در این رده بندی، این مسئله مورد توجه قرار گرفته است که کشورها تا چه حد تلاش کرده اند تا فاصله بین دو جنسیت زن و مرد را کم کنند و زنان را به دلیل جنسیت شان در چهار بخش اصلی، سلامت و بهداشت، آموزش و پرورش، سیاست و برابری اقتصادی عقب نرانده اند.
11
12- برنده جایزه بوکر 2015: مارلون جیمز، نویسنده جامائیکایی برنده جایزه Man Booker 2015 شد. نام کتاب او “A Brief History of Seven Killings” است.  وی که یک همجنسگرا است در نوشته ای با نام “از جامائیکا به مینه سوتا، به خودم” عنوان می کند که می دانست که باید کشورش را ترک کند یا در یک تابوت و یا در یک هواپیما.
از این نویسنده تاکنون سه اثر انتشار یافته است.
12
13- عقب گرد حقوق ترنسجندرها در مالزی: حکم دادگاه عالی مالزی، حقوق ترنسجندرها در این کشور را یک قدم به عقب برد. این دادگاه عالی در روز پنجشنبه، یک حکم دادگاه ایالتی را که برخلاف قانون اساسی این کشور بود را لغو نمود براساس قانون اساسی مالزی مردان مسلمان حق ندارند در اماکن عمومی لباس زنانه بر تن کنند.
یک قاضی در شهرستان نگری سمبیلان، در پی ارائه پرونده سه زن ترنسجندر در فبریه سال 2011، در پی دستگیری های متعدد به دلیل پوشیدن لباس زنانه، رای داده بود که این ممنوعیت، تحقیر آمیز، سرکوبگر، و غیر انسانی است.
دادگاه حکم کرده بود که این قانون، حق زندگی و آزادی های شخصی، برابری، آزادی از تبعیض جنسیتی، آزادی حرکت و آزادی بیان، تجمع و تشکل، که همه آنها تحت حفاظت قانون اساسی مالزی هستند را نقض کرده است. اما دادگاه عالی مالزی رای دادگاه قبلی را براساس قانون شریعت اسلامی باطل اعلام کرد.
13
14- فعالان اقلیت جنسی سخن می گویند: “گفتن داستانمان” و یا “Telling Our Stories” یک سری ویدئوهای 5 دقیقه ای هستند که در آن فعالان حقوق اقلیت های جنسی به تصویر کشیده می شوند. این افراد از این سخن می گویند که فعالیت و مبارزه در حیطه اقلیت جنسی در کشورهایشان و در جامعه بین المللی با وجود خشونت و خطرهایی که وجود دارد چگونه است؟
14
15- اهمیت عزت نفس: خودبینی یا عزت نفس یا حرمت نفس، اصطلاحی در روانشناسی است که برای بازتاب ارزیابی یا برآورد یک فرد از ارزش خود می‌باشد. عزت نفس، باور و اعتقادی است که فرد، درباره ارزش و اهمیت خود دارد. حرمت نفس را می‌توان با عوامل مختلف توضیح داد از جمله فردی که حرمت نفس دارد معتقد است که انسان مقدّس است و به دلیل این مقدّس بودن نمی‌توان او را قربانی اعتقادات و ارزش‌های دیگران کرد، عامل بعد همه انسان‌ها با هم متفاوتند یعنی بین افراد مختلف با نژادها و اقوام مختلف هیچ فرقی وجود ندارد و همین طور انسان‌ها با هم برابرند، عامل دیگر خود دوستی و احساس خوب داشتن از آنچه که هستم و هرچه که هستم و همین طور از شرم و خجالت نداشتن از وجود خود می‌باشد اصولا می‌توان حرمت نفس را در امور مختلف زندگی شرح داد و افرادی که دارای حرمت نفس پایین هستند در زندگی خود با مشکلات فراوان روبرو می‌شوند.
شهرزاد پورعبدالله، روان درمانگر و مشاور زوج و خانواده در برنامه سه شنبه ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵ من و تو+ درباره اهمیت عزت نفس صحبت می‌کند.
15
16- احتمال تغییر قوانین اقلیت های جنسی در جزایر ترینیداد و توباگو: ترینیداد و توباگو، دو جزیره در دریای کارائیب هستند که همجنسگرایی نه تنها در آنها جرم است بلکه حتی سفر افراد همجنسگرا نیز به آن ممنوع است. اما به نظر می رسد این وضع درحال تغییر باشد.
پس از آنکه در طی یک درگیری لفظی در پارلمان این کشور، وزیر ورزش یکی از اعضای پارلمان را متهم به همجنسگرایی کرد و به او توهین های همجنسگراستیزانه نمود. این مسئله سبب توجه یکی از رهبران ارشد مذهبی این جزایر شد.
آنابل لالا-رمکلاوان، مدیر کلیسای پروتستان ترینیداد و توباگو از دولت خواست تا مذاکرات را در رابطه با حقوق برابر اقلیت های جنسی آغاز کنند.
16
17- محکومیت شش مرد همجنسگراستیز در روسیه: شش مرد همجنسگراستیز روسی که عضو یک گروه تنفر بودند. به جرم شکنجه و آزار نوجوانان زندانی شدند. این گروه با پست هایی که از صحنه های شکنجه و آزار نوجوانان همجنسگرای روسی در فضای مجازی منتشر می کرد شناخته شد. بسیاری از قربانیان بعدها دست به خودکشی زدند.
نه مرد در رابطه با این آزارها دستگیر شدند. و برای حداقل 19 حمله ی این گروه به نوجوانان مجرم شناخته شدند. شش تن از آنها بین سه تا شش سال حکم زندان دریافت کردند و سه تن احکام تعلیقی دریافت کردند. هیچ فردی از این گروه به جرم عضویت در یک گروه افراط گرا مجرم شناخته نشد و رهبر آنها به جرم ارازل و اوباش در زندان به سر می برد.
17
18- معرفی ده زوج لزبین در تاریخ: در ادامه می توانید بیوگرافی ده دوست زن بسیار صمیمی را بخوانید که که در واقع رابطه عاشقانه خود را در قالب دوستان صمیمی پنهان کردند تا مورد شماتت و خشم جامعه دوران خود قرار نگیرند.
افرادی مانند: ویرجینیا ولف (نویسنده) و ویتا ساکویل-وست (شاعر)، سالی راید (اولین زن فضانورد) و تم اوشانسی (نویسنده علمی کودکان)، ژوزفین باکر( خواننده، بازیگر و رقصنده) و فریدا کالو (نقاش).
18
19- ویتنام، کشور آسیایی پیشرو در حقوق اقلیت های جنسی: در گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) ویتنام به عنوان کشوری که به دستاوردهای زیادی در رابطه با حقوق اقلیت های جنسی رسیده، مورد تحسین قرار گرفت. این کشور همچنین یکی از کشورهای رده بالا در رابطه با حفظ امنیت اقلیت های جنسی و جلوگیری از تبعیض علیه آنها است. ویتنام اولین بار در ژوئن سال 2014 ممنوعیت ازدواج میان دو همجنس را لغو کرد.
19
20- مستند “جایی در میانه”: کومو هینا، یک معلم ترنسجندر در دبستان دولتی هاوایی است. در فرهنگ هاوایی او خود را یک “ماهو” می داند یعنی در میانه، فردی که خود را دارای ویژگی های زنانه و مردانه می داند.
وی شاگردی به نام هواُنی دارد که او نیز یک ترنسجندر است و می خواهد در یک نمایش به جای گروه دخترها با گروه پسرها برقصد.
مستند “جایی در میانه” به رابطه این معلم و شاگردش و تلاش برای نگه داشتن هوانی در گروه رقص پسرها می پردازد. این مستند را بینید:
20
 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *