tgeu

اتحادیه اروپا جنس سوم را برسمیت می شناسد


tgeu

 
مجمع پارلمانی اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه 22 آپریل، با اکثریت آرا، قطعنامه  جامعی برای حقوق بشر ترنس جندرها را به تصویب رساند. در این قطعنامه  تأکید شده است که تمامی افراد ترنس جندر می­بایست مورد احترام و حمایت قرار گرفته، تحت هیچ گونه تبعیضی نباشند و بر مبنای شناخت خود به عنوان یک فرد ترنس جندر دارای تمامی حقوق بشری در اجتماع گردند. در این جلسه اعضای مجمع تأکید کردند که این افراد باید به فوریت مورد حمایت قرار گرفته و شرایط زندگی­شان به سرعت بهبود یابد و هم­چنین برای افزایش آگاهی در جامعه نسبت به افراد ترنس جندر نیز تلاش شایان صورت گیرد.
به طور خلاصه این قطعنامه  شامل بندهای زیر است:

  • اتخاذ صریح و سریع قوانین ضد تبعیض و ضد نفرت پراکنی درباره افراد ترنس جندر در جامعه
  • اتخاذ راهکارهای سریع، شفاف و قابل دسترس برای به رسمیت شناختن جنس قانونی افراد ترنس جندر به منظور ایجاد حق تعیین سرنوشت
  • لغو عقیم سازی یا نیاز به تشخیص سلامت روانی و روندهای پزشکی مشابه به منظور به رسمیت شناختن حقوق اجتماعی فرد
  • توجه اولیه و فوری به علائق و نیازهای کودک ترنس جندر
  • در نظر گرفتن هویت قانونی «جنس سوم» برای افراد ترنس جندر
  • فراهم سازی مراقبت­های بهداشتی برای افراد ترنس به بهترین شکل ممکن و حصول اطمینان از این که افراد ترنس جندر در هیچ گونه طبقه­بندی ملی یا بین­المللی در لیست بیماران روحی و روانی جای نمی­گیرند
  • حمایت­گری ویژه افراد و گروه­های متخصص به منظور افزایش آموزش و آگاهی در جامعه

از سال 2013 کمیته برابری و ضد تبعیض بارها شرایط افراد ترنس را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است. اروپا ترنس جندر روند بررسی قانونی شرایط این افراد را تسهیل کرده و نهایتاً آن را در دستور کار کمیته قرار داده است. دیروز در زمان شهادت عمومی، فعالانی از اوکراین، ترکیه، فرانسه، لیتوانی و ایرلند درباره شرایط واقعی زیست ترنس جندرها با نمایندگان کمیته صحبت کردند و تأکید کردند که می­بایست راهکارهای اضطراری­ای تصویب شود تا بتوان شرایط زندگی افراد ترنس در اروپا را بهبود بخشید. صحبت­های هلنا دالی، نماینده آزادی­های مدنی (Civil Liberties) و دبورا شمبری در کمیته با استقبال بسیار خوبی از جانب نمایندگان مواجه شد.
ریچارد کُهلر، مسئول ارشد سیاسی اروپا ترنس‌جندر (TGEU) می­گوید: “ما از تصویب این توافق نامه بسیار خوشحالیم. این توافق نامه این پیام را به تمام ترنس­های اروپا رساند که برابر متولد می­شوند و دارای حقوق برابر هستند. این توافق­نامه هم­چنین مهم­ترین و گسترده­ترین بیانیه­ای است که در حمایت از حقوق ترنس جندرها تا کنون در اروپا صادر شده است.”
آلیس ریچر از اعضای اروپا ترنس‌جندر (TGEU) اضافه می­کند: “این یک لحظه تاریخی برای ترنس‌جندرهاست. اعضای پارلمان از تمام احزاب سیاسی حمایت قوی خود را از افراد ترنس و حقوق­شان اعلام کرده­اند. ما تشکر صمیمانه خود را از دبورا شمبری به سبب تلاش بی­وقفه­اش در افزایش آگاهی درباره این مسئله اعلام می­کنیم و اکنون زمان آن است تا این تفاهم­نامه را به واقعیت بدل نماییم”.
متن تفاهم­نامه و گزارش جلسه اتحادیه اروپا را می­توانید در وبسایت اروپا، ترنس‌جندر بخوانید. www.tgeu.org
شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی(شش رنگ) نیز که تلاش خود را در وهله اول برای طرح و مقابله با مشکلات و تبعیضات علیه لزبین‌ها و ترنس‌جندرها در ایران گذاشته است، این بیانیه را گامی برای دستیابی جهانی به حقوق ترنس‌جندرها دانسته و تصویب آن را به تمامی تلاش‌گران حقوق اقلیت‌های جنسی و به ویژه ترنس‌جندرها تبریک می‌گوید.
22 آپریل 2015
ترجمه قطعنامه توسط: شش رنگ
 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *