با خشونت چگونه برخورد می کنیم؟

violence

ما در جامعه ای نا امن زندگی می کنیم.در فضایی که از طرفی نیروهای امنیتی و دستگاه انتظامی در داخل ایران به دنبال سرکوب، تهدید و خشونت هستند و از طرف دیگه جامعه و فرهنگ هموفوب و خانواده های نا آگاه به این سرکوب و خشونت دامن میزنند و این سیستم  رو تقویت می کنند. در چنین شرایطی اکثر روابط عاطفی،جنسی و حتی دوستانه همجنسگرایان پنهانی است.

کنترل و مقابله با خشونت درون جامعه ای که همه روابط و سازوکار اون پنهانی است به مراتب مشکل تر است.

از طرف دیگر عدم وجود مشاورین و روانشناسان آگاه و معتمد که در صورت لزوم، فرد بتونه به آنها مراجعه کنه باعث دامن زدن به این سرکوب و خشونت می شه و در نهایت باعث سکوت در برابر اعمال خشونت میشه.

چطور میشود در چنین فضایی از این خشونت جلوگیری و یا از شدت اون کم کرد. چاره چیست؟!

اولین قدم ایجاد مناسبات و روابطی است که بتونیم به عنوان یک فضای روحی امن ازون استفاده کنیم و در صورت بروز هرگونه مشکل، تهدید و خشونت به اون ها مراجعه کنیم.

هر کدوم از ما به این سوال پاسخ بده که چقدر در ایجاد روابط حقیقی و مجازیمون پرنسیپ های اخلاقی و انسانی، حد و مرز ها،نکات امنیتی رو رعایت میکنیم.

 

فرض کنید پارتنرتون خشونت اعمال میکنه، فردی از دنیای مجازی یا واقعی براتون دردسر درست کرده و تهدید میکنه و

چقدر، چطوری و با چه کسی مطرح میکنید.

 

مهمترین نکته اینه که سکوت نکنیم همه ما افراد مورد اعتمادی رو داریم که بتونیم موضوع رو باهاشون در میون بگذاریم و باهاشون مشورت کنیم.

وقتی با خشونت از طرف فردی مجازی،حقیقی،حقوقی روبرو شدیم تا حد امکان در همون قدم اول و اولین جایی که نشانه ای از خشونت دیدیم جلوش رو بگیریم.

اگر چنین رفتارهایی از طرف آدمی که دوستش داریم، یعنی پارتنرمون هم رخ داد بایستی از اون جواب بخواهیم. این یک روند دائمی آموزش برای همه ماست.

و با توجه به اینکه بسیاری از روابط در دنیای مجازی شکل می گیره، بایستی در اونجا هم دائم مراقب باشیم. نه تنها مراقب پلیس سیاسی و ارتش سایبری، بلکه خشونت “خودی ها”. بایستی با اولین رفتار خشونت آمیز دوستان در فیس بوک عکس العمل نشان دهیم.
اینها نکات خلاصه ای ست که من از تجربه ام در این زمینه به فکرم رسید. امیدوارم دوستان دیگه تکمیلش کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *