دعوت به ثبت تاریخ زیست همجنسگرایان و ترنسجندرهای ایرانی

6rang logo
همراهان و همرنگان گرامی،
شش رنگی های عزیز،
امیدواریم توانسته باشیم کنار یکدیگر و چشم و دل دوخته، به قله پر ابهت و اما پر فراز و نشیب پیروزی اندکی نزدیک شده باشیم اما همچنان مسیری سخت پیش رو داریم. راهی که »شش رنگ« و دست اندرکارانش چهار سال متوالی است که در تلاش اندک هموار کردن آن اند تا بتوانیم و بتوانید اراده کنیم و اراده کنید تا گامی برداشته گردد.
در این چهار سال به طبع با موانعی مواجه شدیم که به حتم در راستای نزدیک شدن به پیروزی شاید گاه ناتوان و خسته مان کرد. اما ناامیدی به قاموس مان ره نیافت. چنان که این چهار سال نیز دلگرم همراهی ها و همیاری های، همرنگان مان بودیم.
شبکه لزبین ها و ترنسجندرهای ایرانی ( شش رنگ)  با ایجاد فضاهای واقعی و مجازی آموزش و مشورت، تلاش برای همراه کردن خیل کم انسجام همجنسگرایان ایرانی مقیم در داخل و خارج کشور ایران، ایجاد گروه های مشاوره ای، آموزشی و اجتماعی- فرهنگی در این چهار سال اخیر نهایت کوشش خود را برای افزایش انسجام گروهی به کار برده است. اکنون پس از سالها گفتن و شنیدن و جست و جو و آموختن و آموزش، به دنبال آن است تا همراهان خود را به روایت گویی فراخواند.
این یک دعوت عمومی است تا همه شما و ما راویان تاریخ شش رنگی ها باشید و باشیم:
در نظر داریم که فارغ از فضای جغرافیایی و تقویمی- تاریخی، بتوانیم برای ۱۲ ماه پیش رو، روایتهای ناب شما عزیزان را با موضوعات متفاوت گرد آوریم. برای سه ماه نخست، موضوعات مشخص شده ای، تدوین گردیده اند و آماده گوش فرا دادن به روایت های شما در باره آنها هستیم.
ماه نخست، خواهان آنیم تا تجربیات و روایات شخصی خود را درباره »مسائل امنیتی« که این سالها با آنها روبرو بوده اید بنویسید. امنیت در فضای مجازی، تجربیات بازداشت و اتهامات احتمالی درباره گرایش جنسی تان، ایجاد هرگونه ترس و وحشت و تهدید امنیتی برای شما از جانب دیگران چه در دنیای واقعی و چه در شبکه های اجتماعی و غیره، آن چیزی است که خواهان آنیم تا دست به قلم نگارش اش شوید. برایمان ساده درد دل کنید تا گنجینه گرانبهای این تاریخ و تجربیاتش ثبت شود. تا دیگران از شما و ما از دیگران بیاموزیم.
موضوع ماه دوم را »آشکارسازی گرایش و هویت جنسی مان« انتخاب نموده ایم. چه آشکارسازی کرده باشید و چه نه. تجربه شما از آن چه بوده؟ چرا شاید همجنسگرا و یا هویت ترنس تان را در خانواده، دوستان، محیط کار و غیره آشکار نموده اید یا خیر. بازخورد اطرافیان شما چه بوده؟ آیا اگر آشکارسازی نکرده اید به فکر انجام آن هستید یا خیر؟ و هرگونه تجربه زیسته شما درباره این مقوله در روایت شما در ماه دوم قرار میگیرد. اگر همه این تجربیات را ندارید از آرزویتان برای آشکارسازی یا برون آیی خود بگویید و از رنج های در “پرده زیستن”.
موضوع ماه سوم کمی از بُعد شخصی خارج شده و دیدگاه شما را درباره ارتباط جنبش زنان و جنبش همجنسگرایان مورد پرسش قرار میدهد. شما درباره این ارتباط چه روایتی دارید؟ چه ارتباطی میان این دو جنبش میبینید؟ شاید هم فکر کنید که ارتباطی وجود نداشته است. راوی شمایید. جنبش زنان ایران که از اواخر دهه هفتاد شمسی و پس از یک وقفه ده ساله جان دوباره گرفت با جنبش همجنسگرایان ایرانی که چند سالی بیش از تولدش نمیگذرد، چگونه همراهی داشته اند یا نداشته اند؟ همجنسگرایان ایرانی و فعالین در این حوزه چگونه میتوانند از آموخته های جنبش زنان و نتایج فعالیت هایشان استفاده ببرند و شما چه چشم اندازی روی کلیت این مقوله دارید؟
در نظر داشته باشید که: از آغاز ماه اول زمان دارید تا روایات بی بدیل تان را همراه تلاش های »شش رنگ« کنید. نیازی به ابراز هیچ گونه مشخصات شخصی در نوشتن روایات نیست. چگونگی بیان و نگارش و سبک آن انتخاب شماست. حجم روایات از یک صفحه تا نهایتا دو صفحه موجب می گردد که خوانش آنها توسط مخاطبین، ساده تر گشته و به دلیل تعداد زیاد روایات بتوانیم آنها را به آسانی منتشر و در دسترس مخاطب قرار دهیم.
خواسته آخر شش رنگ از شما این است. برای ۹ ماه دیگر روایت نویسی چه مقولات و موضوعاتی مد نظر دارید؟ ابراز نظرات شما‌ می تواند شش رنگ را در تعیین موضوعات منتج از مشغله های واقعی زندگی شما عزیزان یاری نماید.
امید است که این تاریخ نگاری ساده و پر معنا را دست در دست یکدیگر به انجام رسانیم و هر کدام از ما دهها سال بعد بتواند به عنوان بخشی و گوشه ای از این تاریخ نویسان خود را معرفی کند و بتوانیم حاصل تمامی این همیاری ها را به نیکی پاسخ گفته و بی خستگی قدم هایمان را محکم تر از قبل و به پیش برداریم.
شش رنگ از همراهی شما پیشاپیش مملو از امید و سرور و نیرومندی است و نسل های بعد وام دار تلاش های شما.
بی صبراه در انتظار ارسال روایات و نظریات شما هستیم.
سپاس
فرمت ارسال مطلب و ادرس ارسال مطالب:
در فرمت وورد، حداکثر 1800 کلمه (دو صفحه)
info@6rang.org
برای ارسال هر مطلب حداکثر تا 15 هر ماه فرصت دارید.
(برای ماه ژانویه از اول ژانویه معادل 10 دی تا ده بهمن، برای ماه فوریه از اول فوریه معادل 10 بهمن تا 10 اسفند و برای ماه مارچ از اول مارچ معادل 10 اسفند تا 10 فروردین)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *