کشورهایی که قوانین همجنسگراستیزانه در آنها حاکم است حق میزبانی المپیک را نخواهند داشت

از این پس کشورهایی که قوانین همجنسگراستیزانه در آنها حاکم است حق میزبانی المپیک را نخواهند داشت. المپیک قدم بزرگی در جهت دفاع از حقوق همجنسگرایان برداشت.
 Russia_LGBT_protest_0_3
روز هشت دسامبر کمیته‌ی بین‌المللی المپیک در موناکو طرح شماره ی ۱۴ از دستور کار المپیک 2020 مبنی بر لحاظ کردن عدم تبعیض بر اساس گرایش جنسی را به اصل ششم اساسنامه اضافه کردند.
اصل ۶ از این قرار است: «پرهیز از هر نوع تبعیض علیه یک کشور یا یک شخص بر اساس نژاد، مذهب، سیاست، جنسیت و غیره که با جنبش المپیک ناسازگار است.»
اضافه کردن گرایش جنسی در این اصل به این معنی است که کشورهایی که به شکل فعال با قوانین خود علیه افراد همجنسگرا تبعیض قائل می‌شوند امکان ثبت نام برای میزبانی المپیک را از دست خواهند داد. البته کمیته‌ی بین‌المللی المپیک مشخص نکرد که آیا این تصمیم در پیشنهادات آینده تاثیری خواهد گذاشت یا خیر.
این تصمیم پس از آن گرفته شد که افراد زیادی در طول المپیک سوچی، بر پایه ی قوانین مربوط به «منع تبلیغ همجنسگرایی» در روسیه که میزبان مسابقات بود دستگیر شدند.
شاون گیلورد، از اعضای سازمان “حقوق بشر مقدم” در این رابطه گفت: «امروز المپیک قدم بزرگی‌ برداشت، بخصوص برای ورزشکاران، تماشاچیان و ساکنین کشورهای میزبان که خود را گی، لزبین و بایسکشوال معرفی می کنند.»
آندره بنکس، مدیر و بنیان‌گذار سازمان آل آوت گفت:”ما امیدواریم که کشورهایی که به میزبانی المپیک می اندیشند مانند قزاقستان و چین متوجه شوند که حفظ حقوق اقلیت های جنسی مسئله ای نیست که بتوانند از آن طفره بروند.”
“ما از کمیته ی بین المللی المپیک تقاضا می کنیم که با وارد کردن هویت جنسی در اصل 6 به تلاش های خود برای برابری ادامه دهد.”
«این تصمیم پیام روشنی به شهرهای میزبان احتمالی می دهد که نقض حقوق بشر، از جمله علیه لزبین ها، گی ها و ترنس جندرها تحمل نخواهد شد.»
«این مقررات جدید باید از تکرار واقعه‌ی سوچی جلوگیری کند.»
المپیک تابستان ۲۰۱۶ در ریودوژانیرو برزیل و ۲۰۲۰ در توکیو ژاپن برگزار می شود. بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در پیونگ‌یانگ، کره‌ی جنوبی خواهد بود. میزبان آینده برای بازی‌های سال  ۲۰۲۲ از میان دو کاندید، آلماتی در قزاقستان و پکن در چین انتخاب خواهد شد.
 
 
 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *