کنفرانس جهانی ایلگا، 2014، گزارش روز دوم

عکس و گزارش از شادی امین
Lesbian-2
روز دوم کنفرانس جهانی ایلگا،، برنامه در چهار سالن با موضوعات گی، لزبین، ترنس و بایسکشوال ها آغاز شد و در این گروه ها هر کس با تعریفی که از خودش داشت می توانست شرکت کند و محدودیتی وجود نداشت. جلسه لزبین ها پر جمعیت ترین جلسه بود و پس از آن نشست گی ها و سپس ترنس ها و کمترین جمعیت در میتینگ بای سکشوال ها بودند. در این جلسه، نمایندگانی از بیش از 35 کشور از جمله از کوبا، سودان، تایوان، فیلیپین، سریلانکا، کنیا، افریقای جنوبی، مصر، اسپانیا، انگلستان، هلند، تایلند، اندونزی، مکزیک، مالداوی، پورتوریکو، تونس، مالتا و ..حضور داشتند و بحث های جالبی در مورد چگونگی توانمند کردن زنان لزبین در گرفت .

Lesbian-0
در جلسه لزبین ها از فرصت استفاده کرده و نقدم را به قرار دادن کاندوم در بسته های ثبت نام عنوان کردم با طنزی در مورد تفکر درچگونگی استفاده از آن شروع کردم و آن را نشانی از اهمیت ویژه دادن به سکس مردان دانستم. که خود در باز تولید باور عمومی در این مورد نقش دارد و از سوی دیگر به فرادستی مردان در چنین اجتماعاتی کمک می کند. این نقد از سوی حاضرین با خنده و کف زدن مورد استقبال قرار گرفت.
در همین بخش به عدم اشاره به ایران در گزارش های آسیا و دیگران نیز اشاره کرده و گفتم که به دلیل اینکه ایران جزو پنج کشوری ست که هنوز در آن مجازات اعدام برای روابط همجنسگرایانه وجود داد، ایلگا می بایست به این 5 کشور توجه ویژه داشته باشد.
در عصر روز دوم، شرکت کنندگان به گروههای مختلف قاره ای تقسیم شدند. در نشست آفریقا بحث های مهمی در مورد ویژگی این کشورها در مورد مسائل امنیتی و عدم درک مسئولین اروپایی ایلگا مطرح شد. از جمله اینکه در گرفتن ویزا با چه مشکلاتی از لحاظ مالی روبرو بوده اند و علاوه بر آن باید خطر کرده و دعوتنامه ایلگا را همراه خود به سفارت مکزیک می برده اند که مثلا دختری از مصر می گفت دائم نگران بودم و بایستی در این موارد فکری بشود.
در جلسه گی ها نیز که از کشورهای مختلف در آن حضور داشتند یک نفر از اعضای زاپاتیستها از جیاپاس در مورد آزادی همجنسگرایی از سوی فرمانده مارکوس گفت و به وجود خشونت حاد علیه همجنسگرایان علی رغم وجود قوانین حمایتی از آنان سخن گفت و اینکه دولت اقدامات لازم را انجام نمی دهد.
چند نفر نیز روایت های آشکارسازی (coming-out) خود و سختی هایش را بیان کردند. گی های افریقایی با معضلی مشابه لزبین ها و از سوی دیگر همجنسگرایان ایران روبرو هستند که دولت هایشان برای سرکوب آنها، همجنسگرایی را امری غیر افریقایی می دانند.
در نشست ترنس ها تامارا از فعالین ترنس در مورد وضعیت سلامت و حق کار و بهداشت ترنس ها سخن را اغاز کرد و بحث حول چگونگی طرح این موضوع و پیشبرد آن ادامه یافت.
پس از استراحت نهار، تقسیم بندی ها قاره ای بود و بدون توجه به تعریف جنسیتی افراد بر اساس تعلق کشوری و منطقه فعالیتشان در گروه های مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند. از جمله در گروه آسیا که کشورهایی نظیر اندونزی و سریلانکا و … در آن شرکت داشتند و یا افریقا که فعالین گی و لزبین نیجریه، اوگاندا، کنیا و … در آن بودند و یا اروپا که فعالین اروپایی و بالطبع برخی مسئولین ایلگا و دیگر نهادهای بین المللی در آن حضور داشتند.همچنین دو نشست منظقه های اقیانوسیه و امریکا نیز با تعداد کمتری برگزار شد.
با مجموعه جلسات روز دوم، برنامه های مقدماتی کنفراس پایان یافته و از فردا کنفرانس اصلی آغاز خواهد شد که در آن علاوه بر بحث، تصمیم گیری نیز صورت می گیرد.

1897953_802344559827618_7124685296610574037_n
شب مراسم افتتاحیه کنفرانس بود. در این مراسم علاوه بر مسئولین ایلگا نماینده ای از وزارت کشور مکزیک با متن عریض و طویلی در حمایت از جامعه ال جی بی تی و قول های دولتی سخنرانی کرد که با اعتراضاتی از سوی فعالین مکزیکی روبرو شد. این اعتراضات معطوف به ناپدید شدن 43 دانشجو ی معترض در ماه گذشته داشت که گفته می شود که دولت مکزیک در این جنایت سهیم بوده و یا برای روشن شدن آن تلاش جدی نمی کند. آقای ریکاردو سپیلودا پس از پایان سخنرانی اش از در پشت سالن و از طریق اشپزخانه هتل محل را ترک کرد!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *