اولین جشن افتخار اقلیت های جنسی در اوگاندا

دویست نفر از همجنسگرایان، دوجنسگرایان و فراجنسی‌های اوگاندایی روز شنبه ۹ اوت (۱۸ مرداد) به خیابان‌ها آمدند و اولین جشن افتخار اقلیت های جنسی اوگاندایی را پس از لغو شدن قانون ضد همجنسگرایان در این کشور، برگزار کردند.

برخی از شرکت‌کنندگان در این جشن افتخار از ترس شناسایی شدن ماسک پوشیده بودند و سوار بر خودرو‌ها در شهر می‌گشتند.

گی‌ها، لزبین‌ها، افراد فراجنسی و دوجنسگرا در اوگاندا در دو سال گذشته مجموعه‌ای از تبعیض‌ها و خشونت‌ها را بیشتر از سال‌های پیش تحمل کرده‌اند.

روابط جنسی هم‌جنس با هم‌جنس در اوگاندا در قوانین این کشور همیشه غیرقانونی بوده و جرم محسوب می‌شده است. اما لایحه جنجالی «همجنسگرا‌ها را بکشید» از دو سال قبل توسط یووری موسوینی، رئیس‌ جمهوری اوگاندا، پیشنهاد شد که مجازات اعدام را برای روابط جنسی بین هم‌جنسان پیشنهاد می‌داد.

این لایحه بعد‌ها توسط مجلس اوگاندا تغییر کرد و مجازات حبس ابد برای روابط جنسی بین دو هم‌جنس پیشنهاد شد. لایحه ‌‌نهایت با امضاء یووری موسوینی، روز دوشنبه ۲۴ فوریه ۲۰۱۴ تبدیل به قانون رسمی این کشور شد.

قانون همجنسگراستیز اوگاندا توسط بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی که به اوگاندا کمک‌های مالی می‌کنند، محکوم شد و به اوگاندا هشدار داده شد که این کمک‌ها قطع خواهند شد.

فعالان حقوق همجنسگرایان در اوگاندا، پس از تصویب لایحه «همجنسگرایان را بکشید» از این قانون به دادگاه عالی اوگاندا بر اساس نقض حقوق بشر و میثاق‌های بین المللی سازمان ملل، شکایت کردند.

دادگاه پس از بررسی پرونده شکایت فعالان حقوق همجنسگرایان از سیستم قانون‌گذاری این کشور در روز ۹ مرداد (اول اوت) اعلام کرد که این قانون در مرحله‌ای که لایحه بوده بدون انجام سلسله‌مراتب قانونی و از طریق غیرقانونی، به تصویب رسیده است. این دادگاه قانون را ملغی دانست.

همجنسگرایی همچنان در اوگاندا غیرقانونی است و فعالان اقلیت جنسی با آمدن به خیابان‌ها، خطر کرده‌اند. بر اساس قانونی که در دوران استعمار این کشور توسط انگلستان بر اساس قوانین وقت انگستان وضع شده بود، همجنسگرایی «کنشی غیرطبیعی» محسوب می‌شود و جرم است. بر اساس قانون فعلی اوگاندا، لواط در مورد مردان یا هر نوع «رابطه جنسی غیرطبیعی»، ۱۴ سال حبس دارد.

برگرفته از: رادیو زمانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *