هافبک سابق آستن ویلا، هیتزل پرگر آشکارسازی کرد

Thomas_Hitzlsperger

این بازیکن 31 ساله که در 52  بازی، تیم ملی آلمان را همراهی کرده است و همچنین در تیم هایی همچون وست هم و اورتون بازی کرده، امروز در روزنامه ی “دی تسایت” آشکارسازی کرد.

او از مهمترین فوتبالیست هاییست که همجنسگرایی خود را آشکار کرده است و اعلام کرده “زمانش رسیده بود که این کار را بکنم”.

او ادامه داد؛ “من آشکارسازی کردم چون می خواهم در بحث همجنسگرایی ورزشکاران حرفه ای پیشرفتی حاصل شود.”

این بازیکن خط میانی که به دلیل یک سری جراحات از دنیای فوتبال خدا حافظی کرده است گفت؛ “من در چند سال اخیر متوجه شدم که زندگی و رابطه ی مشترک با یک مرد را ترجیح می دهم” و اضافه کرد که “من هرگز از همجنسگرا بودنم شرمنده نبوده ام.”

با این وجود او می گوید این مسئله هنوزدر رختکن بازیکنان تابوست و اینکه شنیدن حرف های هموفوبیک در آن محیط برایش آسان نبوده است.

بسیاری ورزشکاران حرفه ای در رشته های دیگر آشکارسازی کرده اند؛ از آن جمله می توان تام دیلی، شیرجه زن بریتانیایی در مسابقات المپیک تابستانی 2008 را نام برد که خبر از رابطه اش با یک مرد داده بود.

اما چنین اتفاقی بین فوتبالیست ها کمتر و با فاصله ی زمانی طولانی تری دیده می شود. در سال 1990 یک بازیکن انگلیسی زیر 21 سال به نام جاستین فاشانو اولین فردی بود که در این رشته آشکارسازی کرد. او پس از هشت سال در سن 27 سالگی خودکشی کرد.

در ماه فوریه ی 2013، رابی راجرز بازیکن هافبک اعلام کرد که همجنسگراست، همینطور آنتون هایسن، فوتبالیست سوئدی، پسر بازیکن پیشین لیورپول، گلن هایسن که در یک مصاحبه با مجله ی فوتبال سوئدی در سال 2011 گرایشش را فاش کرد.

جان امیچی، بسکتبالیست 43 ساله ی بازنشسته ی ان بی ای که آشکارسازی کرده است به گزارشگر خبری بی بی سی گفت تردید دارد که دیگر فوتبالیست ها نیز از هیتزلپرگر پیروی کنند “فرهنگ فوتبال مسموم است” و باید تغییر کند.

او گفت: “آشکارسازی فوتبالیست های نام دار نمی تواند پیش از تغییرات فرهنگی اساسی در این ورزش اتفاق بیفتد.”

“اگر می خواهیم بازیکنان آشکاراسازی کنند و بهترین عملکردشان را در میدان داشته باشند و راحت باشند باید ابتدا فرهنگ فوتبال تغییر کند.”

هیتزلبرگر در سال 2000 هنگامی که نوجوان بود به عضویت تیم آستون ویلا در آمد سپس در تیم های اشتوتگارت، لاتزیو، وست هم و ولفسبورگ و کمی پیش از بازنشستگیش در اورتون بازی کرد.

بازی مسحور کننده ی این هافبک مونیخی در آستون ویلا نامش را پرآوازه کرد و به خاطر شوت های سنگینی که با پای چپ می زد به “چکش” معروف شد.

در صفحه ی توییتر باشگاه آستون ویلا آمده: “ما امروز صراحتاً اعلام می کنیم که اعضای باشگاه از او حمایت می کنند و امیدواریم هر کس که با فوتبال سروکار دارد از او حمایت کند.”

بسیاری از بازیکنان فوتبال آلمانی و غیر آلمانی از طریق توییتر حمایت خود از هیتزلپرگر را اعلام کردند.

پودلسکی اینطور نوشت: “تصمیمی شجاعانه و درست. با احترام به هیتزلپرگر. آشکارسازی او در زمانه ی ما نشانه ی تغییراتی بسیار مهم است.”

یک گروه فعال کوییر به نام استون وال از این اعلان استقبال کرد و به گروه خبری بی بی سی ورزش گفت: “این بسیار عالیست که این بازیگر شجاعت به خرج داده و درباره ی گرایش جنسیش صحبت کرده است.”

“هر ستاره ی فوتبالی که آشکارسازی می کند فضا را برای بازیکنان و هواداران همجنسگرای این ورزش بازتر می کند و ما امیدواریم که نسل های بعدی فوتبالیست اعتماد به نفس کافی را داشته باشند که خودشان باشند.”

شبکه ی حامیان فوتبالیست های همجنسگرا گفت: “این اتفاق نشان می دهد که ما به سمتی پیش می رویم که فضایی در فوتبال ایجاد شود که هر بازیکن همجنسگرایی اگر لازم دید بتواند آشکارسازی کند، بدون اینکه امنیتش به خطر بیفتد یا مورد تبعیض قرار گیرد. ما امیدواریم زمانی برسد که همه ی بازیکنان همجنسگرایی که هم اکنون بازی می کنند احساس کنند می توانند آشکارسازی کنند و گرایش جنسی آنها خبرساز نباشد.”

منبع: بی بی سی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *