از این پس کروات ها حقوق اقلیت را به رأی اکثریت می گذارند!

شش رنگ – نتایج همه پرسی روز یک شنبه، اول دسامبر نشان از حمایت حدود 65 درصد کروات ها به محدود کردن حق ازدواج میان مرد و زن در قانون اساسی داد.

Croatia19

گروه های لیبرال با انجام این همه پرسی مخالفت کردند و اعلام کردند که این همه پرسی ناقض حقوق بشر است. به همین ترتیب دولت و شخصیت های اجتماعی نظر مخالف خود را نسبت به این همه پرسی اعلام کردند. رئیس جمهور کرواسی – ایوو یوسیپوویچ – اعلام کرد که به اصلاح قانون اساسی رأی منفی خواهد داد و گفت: “ما نیاز به چنین همه پرسی هایی نداریم … دفاع از ازدواج زن و مرد ربطی به قانون اساسی ندارد. یک ملت بر اساس رفتارش با اقلیت ها قضاوت می شود.”

گروه های مردمی وابسته به کلیسای کاتولیک و احزاب راست اقدام به جمع آوری 750000 امضاء برای تعیین تکلیف اقلیت های قومی و جنسی از طریق همه پرسی کرده اند.

این همه پرسی پیروزی بزرگی برای محافظه کاران کرواسی محسوب می شود. حدود 90% از 4.4 میلیون جمعیت این کشور رومان کاتولیک هستند. با این وجود، کارشناسان معتقدند نگرش جامعه ی کرواسی نسبت به اقلیت های جنسی از پراید سال 2002 که در زاگرب برگزار شد تغییر کرده و بهتر شده است.

croatia

                                                           جشن فعالان محافظه کار پس از اعلام نتایج همه پرسی

تا کنون در کرواسی تنها سه رفراندوم برگزار شده است. اولین آن در سال 1991 برای اعلام استقلال از یوگسلاوی بود، دومین همه پرسی در سال 2012 برای پیوستن به اتحادیه ی اروپا و سومین در یکشنبه ی هفته ی پیش برگزار شد.

این در حالیست که درست چند روز قبل از همه پرسی، در حین مراسم جشن تعیین نماینده برای شرکت در بازی های جام جهانی، یوسیپ سیمونیچ همراه با یک میکروفون وارد زمین شد و فریاد زد: “به خاطر میهنم!” تمام 30000 تماشاچی در جواب فریاد زدند: “آماده!”

این همان جمله ایست که اوستاشه – رژیمی که در کشتن ده ها هزار صرب و یهودی در اردوگاه های مرگ در کرواسی با نازی ها هم دست بود – به عنوان اعلام جنگ استفاده می کرد.

از طرف دیگر به تازگی پیشنهادی داده شده که بر اساس آن تنها مناطقی که در آن افراد غیر کروات (صرب ها، ایتالیایی ها و …) بیش از 50% از جمعیت را تشکیل می دهند دارای دو زبان رسمی باشند. در حالی که تا کنون دولت ائتلافی لیبرال تلاش داشت سیستم دو زبانی را با حداقل جمعیت غیر کروات 30% برقرار کند.

کسانی که در پشت صحنه ی این اصلاحات قرار دارند اعلام می کنند که چنانچه به همجنسگرایان حق ثبت ازدواج داده شود و همینطور اگر صرب ها حق استفاده از الفبای زبان خود را در این کشور داشته باشند الگوی خانوادگی کروات تهدید خواهد شد.

شاعر کروات، مارکو پوگاشار  به درستی می گوید که ” از فاشیزم خوفناک تر همانا فاشیزم آرام است.”

ترجمه از منابع:

http://world.time.com/2013/12/01/croatians-vote-in-favor-of-banning-same-sex-marriage/

http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/dec/04/croatia-gay-marriage-vote-europe-rotten-heart

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *