نمایش فیلم "بوکسور زیبا" در تورونتو

هفته ی گذشته؛ 23 آگوست، تعدادی از اهالی ایرانی و همراهان انگلیسی زبانشان در شب فیلمی که توسط گروه چهل تکه در تورونتو برگزار شده بود شرکت کردند. در این میان علاوه بر اعضای جامعه ال جی بی تی حضور فعالان اجتماعی، هنرمندان و فعالان حقوق بشر نیز جالب توجه بود. برنامه با معرفی مختصر گروه و فیلم آماده ی پخش شروع شد و تا پاسی از شب ادامه داشت.
chelteke movie night/beautiful boxer

معرفی گروه و فیلم بوکسور زیبا

IMG_20130823_193925

شرکت کنندگان در حال تماشای فیلم

فیلم “بوکسور زیبا” برای نمایش در این شب توسط گروه انتخاب شده بود که  معرفی، شرح و نقدی مختصر از آنرا به روایت جی دی کامران می خوانیم؛
کارگردان: اکاچای اورکرونکتام
نویسندگان: دزموند سیم و اکاچای اورکرونگتام
این فیلم بر اساس ماجرای واقعی موای تای یک مدل ترانس تایلندی است. قهرمان فیلم نانگ توم در خانواده ای فقیر و محیطی بسیار کوچک و سنتی به دنیا آمده است. در تمام دوران کودکیش به همراه خانواده اش با فقر و تنگدستی درگیر است. او پسری است که با روحیات بسیار لطیف و حساس به دنیا آمده. با دیدنش هرگز کسی تصور نخواهد کرد که روزی او به یک بوکسور مشهور تبدیل شود. ماجرا کاملاً بر حسب تصادف اتفاق می افتد. یک روز به دفاع از دوستش با بچه های قلدر محله در می افتد و در می یابد که استعداد بوکسوری دارد. اما در همین دوران است که با یک ترانس هم آشنا می شود که چشم هایش را به واقعیت درونی اش باز می کند. نانگ توم در می یابد که دختریست که پسر به دنیا آمده
در نانگ توم هیچ نوع خشونت و ناسازگاری وجود ندارد اما سرنوشت او را به یک بوکسور بسیار قوی بدل می کند. هیچ کدام از جلوه های خشن بوکسوری نمی توانند روحیه ی او را ضمخت کنند. بالعکس؛ هر چقدر که مهارتش در این ورزش بالاتر می رود او به اصل زنانه ی خود نزدیک تر می شود. او زنانگی خود را بیش از پیش قبول می کند و درراه زیباسازی خویش بیشتر تلاش می کند.
BEAUTIFUL BOXER
نانگ توم در جاده ی زندگی مسیری بس بغرنج دارد. از همان کودکی در می یابد که بر سر راه او اختیارات و انتخابات بسیاری هست که سنت و فقر آنها را از او دریغ می کنند. اما آرام آرام در می یابیم که داستان او داستان هر انسان آزادی است که در قید و بند به دنیا آمده و ظاهر سخت و خشمگین روزها و شب ها چقدر این آزادی را غیر ممکن به نظر می رساند. حال آنکه برای نانگ توم فقط یک راه وجود دارد: آزادی در اینجا و اکنون. او این حقیقت را در یک دیالوگ ساده با معلم معنوی خود در می یابد. با لحن کودکانه ای به معلمش که او را به سفری دراز می خواهد ببرد، می گوید اگر در این جهان رنج ها ببرد و نیکی ها کند آیا در جهان بعد آنگونه که دلش می خواهد به دنیا خواهد آمد.معلم می گوید اگر دلش در جای راست باشد در همین جهان کنونی هم می تواند آنچه که هست باشد. نانگ توم این سخن را در وسط جاده ای می شنود که نه آغاز دارد و نه انتها. و یان نبودن ها برای او همان راه آغازین است. از این لحظه به بعد او به دنیا می آید و تمام تلاش خودش را در راه بهتر بودن می کند. او  با پشتکار تمام بوکسور می شود و بدین سبب خانواده اش را از فقر نجات می دهد و سودای آن دارد تا به اندازه  ی کافی پول جمع کند تا مخارج عمل جراحیش را بپردازد.
بوکسور زیبا داستان یک مقاومت است و داستان یک تولد. نانگ توم در مقابل تمام مشکلات مقاومت می کند و هرگز هدفش را از یاد نمی برد. او می خواهد از خود یک زن زیبا بسازد. و علیرغم شیوه ای که برای رسیدن به هدف خود انتخاب کرده، او هرلحظه در پی ساختن خویش بسان یک زن زیبا و حساس است. حتی در رینگ بوکس هر وقت رقیبش را شکست می دهد به گونه ی او یک بوسه می زند. می گوید برای این رقیبان شکست خورده را می بوسد که بگوید او با یک غریبه هیچ دشمنی ندارد. این فقط یک مسابقه است و بهانه برای آزار دادن دیگری نیست. بالاختره نانگ توم از یک پسر کوچک و قربانی آزار و تبعیض به یک قهرمان ملی بدل می شود. در این مسیر هر لحظه به خویشتن زنانه ی خود نزدیک تر می شود و این بزرگ ترین پیروزی او است. چرا که این حقیقت او است و بدون این حقیقت هیچ نمی توانست باشد.
مطلب از چلتکه؛ مجله ی اینترنتی کوییرهای ایرانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *