قتل خواهران پاکستانی به جرم رقصیدن زیر باران

دو خواهر پاکستانی 15 و 16 ساله پس از آنکه فیلم رقصیدنشان در باران و در اطراف خانه شان در حالی که می خندیدند منتشر شد با ضرب گلوله کشته شدند.

رسانه های محلی آنها را دختران یک پلیس بازنشسته معرفی کردند به نام های نور بصره و نور شیزه. طبق گزارش روزنامه های محلی پنج مرد در حالی که ماسکی به صورت داشتند، یکشنبه ی پیش به خانه هجوم آوردند و به روی اهل خانه آتش گشودند. مادر این دو دختر نیز همراه آنها به قتل رسید. به گمان پلیس دلیل بروز این جنایت فیلمی بوده که توسط موبایل از این دو دختر گرفته و منتشر شده بود.

طبق خبرها نابرادری آنها انتشار این فیلم را موجب خدشه دار شدن ناموس خانواده دانسته بود و هم در کشیدن نقشه ی این حمله و هم در عملی کردن آن دخالت داشته.

قتل های ناموسی هنوز در مناطق غیر شهری پاکستان رواج دارند و حتی انجمن ها ی قومی گاهی حکم به انجام این قتل ها می دهند.

clip_image002

به گفته ی فعالان اجتماعی؛ در سال گذشته بیش از 900 زن به دلایل ناموسی کشته شده اند؛ بسیاری از این قتل ها توسط برادر، پدر و به اتهام رابطه ی غیر مجاز صورت گرفته است.

این پدیده در کشورهای خاورمیانه بسیار شایع است و معمولاً به طور دست جمعی و به دست اعضای خانواده ی مقتول صورت می گیرد. تعداد قتل های ناموسی در مناطقی که وحدت و یکپارچگی قومی/ قبیله ای بر حقوق فردی انسان ها برتری دارد، قوانین پدرسالارانه حکمفرماست، تعصبات مذهبی در آن جاریست یا منافع قبیله ای در الویت قرار دارد، بالاست. در چنین شرایطی کنترل افراد از طریق ازدواج و زاد و ولد در گروه های هم خون و نظارت بر رفتار زن از اصولی هستند که در قتل های ناموسی نقش مهمی را  ایفا می کنند؛ این رفتار در هند “ماریادا” نام دارد و در زبان اردو، پشتو و فارسی به “غیرت” مشهور است.

قتل های ناموسی از لحاظ ماهیت کلی به چند دسته تقسیم می شوند. به عنوان مثال در پاکستان که یک کشور مسلمان نشین است انگیزه ی ارتکاب این جرم به سه بخش عمده خلاصه می شود؛ 1. چنانچه دختری به انتخاب خود با مردی رابطه برقرار کند. 2. نمونه هایی که در آن اعضای خانواده به خاطر گناه دختر یا خواهرشان کشته می شوند. 3. عدم رعایت پوشش یا حجاب اسلامی توسط دختر خانواده. این مورد آخر بخصوص در کشورهای غربی میان مهاجرین مسلمان پاکستانی رواج دارد.

مسئله ی قتل های ناموسی کشورهای غربی را نیز به تکاپو واداشته است. طبق مطالعات؛ 65% قتل های ناموسی توسط خانواده ی زن انجام می گیرد و 59% آن همراه با شکنجه است.

در سال 2009 کنگره ی ملی پاکستان قانونی برای جلوگیری از خشونت های خانگی را تصویب کرد که از زنان و کودکان به طور قانونی حمایت می کرد. ولی به دلیل نظر شورای فقهای اسلامی که بر منطبق بودن قوانین با مقررات اسلامی نظارت دارند؛ به دلیل ناسازگار بودن این قانون با شریعت نهایتاً لغو شد.

برگرفته از وبسایت نشریه ی تلگراف

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *