Intenational Day Against Homophobia and Transphobiaروز جهانی مبارزه با هموفوبیا و ترنس فوبیا

انجمن (awid (association for Women’s Rights in Development کزارش مختصری از فعالیت های صورت گرفته توسط سازمان های مختلف، به خصوص در منطقه ی خاورمیانه و کشورهای حوزه ی بالکان و کشور مصر منتشر کرده که نشان از فراگیر شدن این سالروز در هشتمین سال برگزاریش دارد. به گزارش awid در هشتمین سالروز، برنامه های کشورهای شرکت کننده از لحاظ کمیت و کیفیت نسبت به سال های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته.

روز جهانی مبارزه با هموفوبیا و ترنس فوبیاIDAHO

طبق اخبار رسیده از سراسر جهان، با قاطعیت می توان گفت که 17 می امسال با شرکت 100 کشور از کل دنیا نسبت به سال های پیش در سطح وسیع تری برگزار خواهد شد. جدا از فراگیر بودن برنامه ها، سال 2013 یکی از بهترین سال ها از نظر خلاقیت خواهد بود. دسته های رقصنده با لباس های رنگارنگ در خیابان های نایروبی و بانکوک به رقص خواهند پرداخت. همچنین گروه های رقص رنگین کمانی در ژاپن هنرنمایی می کنند، چند تئاتر و موسیقی خیابانی در انگلیس و یک تئاتر لزبین در بتسوانا اجرا می شود. در جاکارتا گروه های کارناوال، رژه و رقصندگان روانه ی خیابان ها خواهند شد. در آرژانتین یکی از محفل های اصلی هوادارن مدونا نیز میدان اصلی شهر بوینس آیرس را با لباس های صورتیشان قرق خواهند کرد.

دفاتر سازمان ملل نیز پیام ویدئویی بان کی مون؛ دبیرکل سازمان ملل را به مناسبت این روز پخش می کنند. کلیسای جامع واشنگتن چند مراسم با اختلاط موضوع گرایش جنسی و اعتقادات مذهبی برگزار می کنند.

در اروپا نیز به مناسبت روز جهانی مبارزه با هموفوبیا و ترنسفوبیا، یک نشست سه روزه (14-17می) در شهر لاهه با شرکت سرمایه داران کلیدی در این حوزه برگزار خواهد شد. در این میان شخصیت برجسته ی موسیقی پاپ؛ میکا، در کنسرتی که به همین مناسبت در پاریس برگزار می شود هنرنمایی خواهد کرد.

17 می مثل سال های پیش فرصت مناسبی را برای آگاهی رسانی به جوامع درباره ی نقض حقوق بشر نسبت به اقلیت های جنسی در سرتاسر جهان ایجاد می کند. فعالین مصری به تازگی فراخوان اینترنتی ای را آغاز کرده اند که روز 11 می  به عنوان “EDAHO” (روز مبارزه با هموفوبیا و ترنس فوبیا در مصر) به مناسبت واقعه ی “قاهره 52” (که در آن 52 نفراز مردان همجنسگرا به 3 تا 5 سال حبس محکوم شدند) گرامی داشته شود. فعالین گرجستان برای اعتراض به خشونت در مارچ سال پیش به راهپیمایی سکوت می پردازند. سازمان kaos gl در ترکیه کنفرانس مهم سه روزه ای را به این مناسبت با موضوع صلح برگزار می کنند. همچنین گروه Queer Comerades و همکارانشان در پکن مراسمی برگزار خواهند کرد که به مسئله ی خشونت و تبعیض علیه ترنس جندرها در چین خواهد پرداخت. مجله ی اینترنتی trans murder monitoring  نیز ویژه نامه ای برای تأکید بر مبارزه با جنایات با ماهیت ترنس فوبیک در جهان منتشر می کند.

علاوه بر اینها شما نیز می توانید در پاس داشتن این روز و برای نشان دادن حمایت خود از برگزارکنندگان این برنامه ها در سرتاسر جهان دو کار انجام دهید: می توانید عکس پروفایلتان را در صفحه های اینترنتی خود به لوگوی این روز تغییر دهید و همچنین برای فراگیر کردن این مناسبت، پیام مقابل را در صفحه ی توییتر خود قرار دهید: #may17IDAHO

چنانچه مایلید از مراسم خود فیلم یا عکس تهیه کنید می توانید با تماس با دست اندرکاران این برنامه ها از طریق ایمیل contact@dayagainsthomophobia.org در پروژه ی ویدیویی IDAHO شرکت کنید.

گزارش منطقه ای در IDAHO

شبکه ی منطقه ای مبارزه با هموفوبیا در سال 2011 با کمک سازمان های اقلیت های جنسی و ابتکار فعالان مستقر در خاورمیانه، آفریقای شمالی، منطقه ی بالکان و قفقاز گزارش سالانه ای را منتشر کرد. این گزارش نشان دهنده ی وضعیت جامعه ی اقلیت جنسی در 18 کشور آلبانی، الجزایر، ارمنستان، آذربایجان، بوسنی و هرزگوین، کروواسی، مصر، گرجستان، یونان، عراق، اسرائیل، لبنان، مقدونیه، مونته نگرو، فلسطین، صربستان، تونس و ترکیه می باشد.

این گزارش خلاصه ای از وسعت هموفوبیا و ترنس فوبیا که شامل پیگرد قانونی همجنسگراها و اعدام  تا محکوم کردن جامعه ی اقلیت های جنسی به نام دین، اخلاق یا حتی مبارزه با کاپیتالیزم می شود را دربردارد.

سال روز مبارزه با هموفوبیا در مصر

جامعه ی اقلیت های جنسی مصر کمپینی را برای پاسداشت IDAHO و همچنین EDAHO Day  که برابر با 11 می سال 2001 است آغاز کرده. در این روز کلاب- قایقی به نام queen boat که روی رود نیل شناور بود مورد هجوم قرار گرفت. از 52 مردی که در این واقعه دستگیر شدند، 50 نفرشان به نام مبارزه با تن فروشی متهم به فساد فی العرض و عمل منکر شدند.

ماها یوسف؛ نماینده ی سازمان بدایه که از اعضای شبکه ی منطقه ای علیه هموفوبیاست در مراسمی در 11 ماه می سخنرانی کرد و در آنجا اشاره ای به گزارش سالانه ی 2013 کرد.

انتخابات آلبانی موضوع داغ روز جهانی مبارزه با هموفبیا و ترنس فوبیای امسال است

سه سازمان آلبانیایی به نام های Alliance LGBT, Pro LGBT, Pink Embassy در مراسم امسال شرکت خواهند کرد.

Pink Embassy این روز را به میزگردها، فروم ها، نمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی مربوط به اقلیت های جنسی نوجوان و جوان و رسانه های جمعی، تأثیرات اجتماعی هموفبیا و تدابیر ضد تبعیض اختصاص داده. پوستر آنها نیز به انتخابات پیش رو اشاره دارد.

سازمان Alliance LGBT  برای برپایی نمایشگاهی به نام “Article 1”  با یک موزه به نام Unstraight  در سوئد همکاری کرده. این نمایشگاه در موزه ی تاریخ ملی در تیرانا برپا می شود.

بوسنی و هرزگوین، مقدونیه و ترکیه نیز پیشاپیش به استقبال روز 17 می رفتند

بوسنی و هرزگوین نیز این روز را در سارایوو از 13می تا 19 جشن می گیرند. در این برنامه ها رسانه ها به انتشار کمپین ها می پردازند، جلساتی با خبرنگاران ترتیب داده می شوند و جلسات بحث درباره ی فعالیت های اجتماعی جنبش اقلیت های جنسی در منطقه برگزار می شود.

سازمان ال جی بی تی مقدونیه و مرکز حمایت از اقلیت های جنسی برنامه های خود را با پاسداشت “Memorandum 2013” آغاز می کنند. این برنامه ها همچنین به معرفی کتاب “Decent life” که شامل مجموعه ای از روایت های لزبین های صرب است می پردازند.

دست آخر اینکه در هشتمین سال برگزاری IDAHO، سازمان Kaos GL میزبان استر بنباسا Esther Benbassa؛ سناتور فرانسوی که پیش نویس طرح “ازدواج برای همه” را تحویل مجلس فرانسه داده می باشد.

مهرنوش احمدی

از طرف شبکه لزبین و ترنس های ایرانی(6 رنگ)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *