شش‌رنگ به همراه چهار سازمان ال جی بی تی از منطقه آسیا: نفرت پراکنی مرتبط با ویروس کرونا باید متوقف شود

شش رنگ و چهار سازمان ال جی بی تی از آسیا: «نفرت پراکنی مرتبط با ویروس کرونا و همجنسگرایی باید متوقف شود»

شش رنگ، ۱۸ مه 2020:
شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندر‌های ایرانی) به همراه چهار سازمان ال‌جی‌بی‌تی از فیلیپین، لبنان، سریلانکا و کره جنوبی در بیانیه‌ای با عنوان «نفرت‌پراکنی مرتبط به ویروس کرونا باید متوقف شود» به نهادهای سازمان ملل خواستار اقدامی جدی برای جلوگیری از نفرت‌پراکنی و خشونت علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی شده‌است.
این نامه که در آستانه ۱۷‌ ماه مه «روز جهانی مبارزه با همجنسگرا‌ستیزی، دوجنسگرا‌ستیزی و ترنس‌ستیزی» به ابتکار شش‌رنگ به نگارش درآمده‌است، به مواردی از نفرت‌پراکنی مذهبی در کشورهایی مثل ترکیه، ایران، اسرائیل، آمریکا و اوکراین اشاره می‌کند که به واسطه آن‌ها شیوع کرونا در جهان به همجنسگرایان نسبت داده می‌شود.

شش‌رنگ به همراه چهار سازمان ال جی بی تی از منطقه آسیا: نفرت پراکنی مرتبط با ویروس کرونا باید متوقف شود

شش‌رنگ به همراه چهار سازمان ال جی بی تی از منطقه آسیا: نفرت پراکنی مرتبط با ویروس کرونا باید متوقف شود


متن این بیانیه:
پنج سازمان ال‌جی‌بی‌تی از کشورهای منطقه، خواستار اقدام جدی مقامات سازمان ملل برای جلوگیری از نفرت‌پراکنی و خشونت علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی مرتبط با شیوع ویروس کرونا شدند.
این نامه که هم زمان با 17 ماه مه، روز جهانی مبارزه با هموفوبیا و ترنس فوبیا و به ابتکار شش رنگ تهیه شده، به موارد متعددی در کشورهای ترکیه، اوکراین، آمریکا، ایران و اسراییل اشاره شده که رهبران مذهبی پیروان خود را در مورد علت شیوع ویروس کرونا ناشی از آن گمراه کرده و جامعه اقلیت های جنسی و جنسیتی را در ایجاد این بحران جهانی مقصر دانسته‌اند.
در بخشی از این نامه که برای نُه گزارشگر ویژه سازمان ملل ارسال شده آمده است: این شکل از گمراه سازی تنها بر داغ ننگ و تبعیضی که علیه اقلیت های جنسی و جنسیتی وجود دارد دامن می‌زند.
براساس آنچه در نامه آمده، به عنوان مثال، در اوکراین، رهبر ارتدوکس‌ها با 15 میلیون پیرو در برنامه ای در شبکه تلویزیون ملی اعدام کرد که کرونا، مجازات خدا در مقابل گناهان انسان و از همه بالاتر، ازدواج دو همجنس است. چندین رهبر مذهبی مسیحی و یهودی نیز در آمریکا و اسراییل با بیان اظهارات مشابه، علت شیوع ویروس کرونا را گسترش جنبش های ال‌جی‌بی‌تی دانسته اند.
در بخش دیگری از این نامه با اشاره به شرایط در کشورهایی مثل ایران و عراق آمده است: “در کشورهایی که روابط همجنسگرایانه جرم است، نفرت پراکنی دولتی یک رویه عادی است، گرایش جنسی و هویت جنسیتی پزشکینه شده است و افراد جامعه ال جی بی تی مورد آزار و اذیت قرار دارند، اظهارات شخصیت هایی مثل مقتدا صدر می تواند زندگی اعضای این جامعه را از این که هست، غیرقابل تحمل تر سازد.”
مقتدی صدر، یکی از رهبران شیعیان عراق در یک رشته توییت نوشته بود که ازدواج دو همجنس یکی از دلایل بحران جهانی کروناست و از دولت‌های جهان خواسته بود قوانین مربوط به قانونی شدن این شکل از ازدواج را لغو کنند. ترجمه اظهارات او به فارسی در وب‌سایت‌های متعددی بازنشر و تبلیغ شده است.
سازمان‌های امضا کننده نامه همچنین به سیاست های برخی از دولت ها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا که می تواند منجر به گسترش نفرت و خشونت علیه جامعه ال جی بی تی شود اشاره کرده اند. به عنوان مثال، روش رد یابی و تست کردن در کره جنوبی با تمرکز بر کسانی که  به مکانهای واقع در محله های همجنسگرایان تردد کرده اند می تواند به آشکارسازی اجباری آنان که پیامدهایی چون از دست دادن شغل، موقعیت اجتماعی و خانوادگی دارد منجر شود.
امضا کنندگان از کشورهای سریلانکا، لبنان، فیلیپین و کره جنوبی و … در انتها به اعضای جامعه جهانی یادآوری کرده‌اند که نباید اجازه دهند دامنه خشونت و تبعیضی که جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی متحمل می‌شوند نادیده گرفته شود و ایجاد هراس و نفرت علیه آنان، به ویژه در دوران چنین بحران جهانی افزایش یابد.
برای خواندن متن کامل نامه به انگلیسی اینجا را کلیک کنید.
 
شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *