انتقاد شدید شش‌رنگ از سیاسیت دولت هلند در مورد پناه‌جویان ال جی بی تی ایرانی

نامه شش‌رنگ: انتقاد شدید از سیاست دولت هلند در مورد پناهجویان ال جی بی تی ایرانی

شش‌رنگ در نامه انتقادی خود به مجلس نمایندگان روی این مساله تاکید کرده است که دولت هلند بر اساس تخمین‌های اشتباه سطح حمایت خود از هم‌جنس‌گرایان و ترنس‌جندر‌ها را  پایین آورده‌است.

انتقاد شدید شش‌رنگ از سیاسیت دولت هلند در مورد پناه‌جویان ال جی بی تی ایرانی

انتقاد شدید شش‌رنگ از سیاسیت دولت هلند در مورد پناه‌جویان ال جی بی تی ایرانی

روزنامه هلندی «de Volkskrant» با انتشار این گزارش به انتقاد شدید الحن شش‌رنگ از دولت هلند و سیاست‌های جدید و سخت‌گیرانه این دولت در قبال پناه‌جویان ال جی بی تی ایرانی پرداخته است. نامه اعتراضی شش‌رنگ مورد حمایت سازمان «COC»، که یک سازمان مدافع حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در هلند است، و همچنین حزب کارگر هلند قرار گرفته‌است. روزنامه هلندی «de Volkskrant» نیز گزارش مفصلی از تصمیم هلند و همینطور نامه‌ی شش‌رنگ در انتقاد به این سیاست‌ها منتشر کرده‌است و در این گزارش به دلایل انتقاد‌های شش‌رنگ پرداخته است. این روزنامه همچنین با مدیر اجرایی شش‌رنگ، شادی امین، نیز در این رابطه گفت‌گوی کوتاهی داشته‌است.

 

طبق گزارش «de Volkskrant» با اتخاذ سیاسیت‌های جدید هلند در قبال پناه‌جویان ال جی بی تی ایرانی، هم‌جنس‌گرایان «گروه در خطر»  محسوب شده و دیگر «گروه مورد توجه ویژه» تلقی نمی‌شوند. در مواردی که قبلاً به احتمال قریب به یقین، به دلیل ال جی بی تی بودن، اجازه اقامت داده می‌شد، اکنون باید متقاضی ثابت کند که او به خاطر گرایش جنسی‌اش در ایران مورد آزار قرار گرفته است و از این مساله هراس دارد. طبق سیاست‌های جدید پناهندگی دولت هلند افراد ترنسجندر ایرانی دیگر از هیچ گونه حمایت خاصی برخوردار نیستند.

 

سیاست جدید دولت هلند پس از یک گزارش رسمی که از وضعیت امنیتی در ایران توسط وزارت امور خارجه هلند در ماه مارس (۲۰۱۹) منتشر شده اتخاذ شد. در این گزارش آمده است که وضعیت افراد ال جی بی تی در ایران بهبود یافته است و در «زندگی روزمره فضای زیادی برای هم‌جنسگرایان وجود دارد.» این گزارش به تحقیقات شش‌رنگ نیز ارجاع داده است. اما شش رنگ در نامه که هفته گذشته به وزارتخانه های دادگستری و امور خارجه و مجلس نمایندگان ارسال کرده میگوید که این ارجاعات «به صورت انتخابی» بوده و در حوزه حقوق ال جی بی تی در ایران هیچ گونه پیشرفت صورت نگرفته است. همچنین شش‌رنگ در نامه خود اضافه کرده است: «افراد ال جی بی تی بطور منظم مورد آزار و اذیت و پیگرد قانونی قرار می گیرند.»

 

گزارش روزنامه هلندی «de Volkskrant» در ادامه به بخش دیگری از نامه شش‌رنگ اشاره کرده است: «این سازمان در سالهای اخیر شاهد افزایش تعداد بازداشت ها و حوادث خشونت علیه افراد ال جی بی تی در ایران بوده است. فعالان ال جی بی تی مورد سؤال قرار می گیرند، نیروی انتظامی مرتباً به مهمانی‌هایی که افراد ال جی بی تی در آنجا جمع می شوند حمله می‌کند و آنها را به اتهام «لواط» بازداشت می‌کنند.

 

 این گزارش همچنین به تماس تلفنی خود با مدیر اجرایی شش رنگ، اشاره کرده است که در آن شادی امین اظهار می‌کند: «این که این احکام در عمل چقدر اجرا می‌شوند قابل بررسی نیست. سیستم حقوقی شفاف نیست و هم‌جنس‌گرایان غالباً تحت اتهام های عمومی و ساختگی مانند تجاوز یا استفاده از مواد مخدر مجازات می شوند.»

 

بنا به اظهارات مدیر اجرایی شش رنگ وضع ترنسجندر ها در ایران نیز به هیچ وجه بهبود نیافته است. اگرچه عمل‌های موسوم به «تغییر جنسیت» به اندازه محدود بازپرداخت می شود، اما افراد ترنسجندر غالباً ناچار به رعایت «هنجارهای همان‌جنسیتی و دگر‌جنس‌گرا‌محور» در کشور هستند. در ایران پوشیدن لباس‌هایی که طبق هنجار به جنس مخالف نسبت داده می‌شود، با ۷۴ ضربه شلاق مجازات میشود.

 

یافته‌های شش‌رنگ در گزارش‌هایی از سازمان‌های مانند دیده‌بان حقوق بشر، وزارت امور خارجه ایالات متحده و وزارت امور خارجه انگلیس (بخش مهاجرت) تأیید می‌شود. آن‌ها استدلال می‌کنند که شرایط زندگی ال جی بی تی در ایران بسیار ناامن است و محاکمه‌ها عادلانه صورت نمی‌گیرد.

وزارت دادگستری و امنیت، که با دستورالعمل آن این گزارش تهیه شده است، می خواهد قبل از این که به نامه شش رنگ پاسخ بدهد، استدلال‌ها و منابع استناد شده توسط  این سازمان را به صورت کامل و با دقت بررسی کند. وزیر امور خارجه در حال حاضر در حال تحقیق است كه آیا این سیاست در مورد افراد ال جی بی تی ایرانی باید تعدیل شود یا خیر.  


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *