گزارش سالانه عفو بین‌الملل در رابطه با وضعیت حقوق جامعه LGBTI در خاورمیانه و شمال آفریقا

 

 
در گزارش سالانه‌ی سازمان عفو بین‌الملل در رابطه با وضعیت حقوق بشر در خاورمیانه و شمال آفریقا که اخیرا منتشر شده است، حقوق جامعه LGBTI نیز در این منطقه دور از نظر نمانده است.
بنا به این گزارش با وجود افزایش توجه جامعه‌ی مدنی و حقوق بشری به موضوع اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، دولت‌ها در این منطقه همچنان به نقض و محدود کردن حقوق این افراد ادامه می‌دهند. در سپتامبر گذشته در مصر افرادی به دلیل ابراز گرایش جنسی خود و برافزاشتن پرچم رنگین‌کمان در کنسرتی در قاهره مورد پیگرد قانون قرار گرفته‌اند. 76 نفر دستگیر شدند که دست کم 5 نفر از آنها تحت آزمایش مقعدی ( که طبق تعاریف شکنجه محسوب می‌شود) قرار گرفتند. 48 نفر از این افراد نیز به زندان از 3 ماه تا 6 سال محکوم شدند. به علاوه در اکتبر لایحه‌ای به مجلس این کشور تسیلم شد که در آن صریحا روابط همجنسگرایانه و هر نوع تبلیغ در مورد گردهمایی‌ها، نمادها و پرچم‌های زنان و مردان همجنسگرا، افراد ترنسجندر و افراد بیناجنسی را به عنوان جرم تعریف میکند.
کشورهایی چون مراکش و تونس نیز همچنان به دستگیری و محکومیت به زندان افرادی که رابطه‌ی همجنسخواهانه‌ی رضایتمندانه داشته‌اند، ادامه می‌دهند. پلیس تونس در حالی به آزمایش مقعدی مردان متهم به همجنسخواهی ادامه می‌دهد که در ماه سپتامبر پیشنهاد اتمام چنین معایناتی را در جلسه بررسی ادواری جهانی تونس در شورای حقوق بشر سازمان ملل پذیرفته بود.
در ادامه‌ این گزارش به وجود مجازات اعدام برای همجنسخواهان در ایران و عربستان نیز اشاره کرده است.
در این منطقه اتفاقات مثبتی نیز در رابطه با حقوق جامعه LGBTI رخ داده است. در تونس پیش‌ نویسی برای جرمزدایی از روابط همجنسخواهانه تقدیم مجلس شده است. در لبنان یک دادگاه برای نخستین بار حکم به جرم نبودن روابط همجنسخوهانه‌ی رضایتمندانه داد، اما در ماه مه، تجمعات مربوط به روز مبارزه با هموفوبیا ممنوع اعلام شده و از برگزاری آنان جلوگیری به عمل آمد. دلیل این ممنوعیت‌ها هراس از اسلامگرایان افراطی عنوان شده بود.
نسخه فارسی این گزارش را می‌توانید از اینجا بخوانید.

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] گزارش سالانه عفو بین‌الملل در رابطه با وضعیت حقوق جامع… […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *