وقتی از کارگران حرف می‌زنیم، کارگران ال‌جی‌بی‌تی را نیز ببینیم؛ اطلاعیه شش‌رنگ به مناسبت روز همبستگی کارگران جهان


وقتی از کارگران حرف می‌زنیم، کارگران ال‌جی‌بی‌تی را نیز ببینیم
اطلاعیه شش‌رنگ به مناسبت فرا رسیدن روز اول ماه مه، روز همبستگی جهانی کارگران

در آستانه ۱۱ اردیبهشت، روز جهانی همبستگی و مبارزات کارگران قرار داریم. علیرغم گسترده شدن مبارزات مردمی در ماه‌های اخیر در ایران، یکی از اقشاری که هنوز نمی‌تواند بنا به شرایط موجود صدای خود شود و با مطالبات خود به صحنه بیاید کارگران اقلیت جنسی هستند.

گرایش‌های جنسی و هویت‌ها/بیان‌های جنسیتی افراد، گوناگون و متنوع است، فارغ از اینکه به چه قشری از اقشار جامعه تعلق دارند. از سوی دیگر جامعه ال‌جی‌بی‌تی (اقلیت جنسی)‌ جامعه‌ای است رنگارنگ متشکل از افرادی از گروه‌ها و طبقات مختلف اجتماعی، از جمله کارگران،‌ معلمان، دانشجویان، ‌دانش‌آموزان، عشایر، نویسندگان، و غیره.

بر پایه گزارش مرکز آمار؛ به استثنای کارگران کشاورزی و کارکنان دولت؛ در سال ۱۳۸۵ حدود هشت و نیم میلیون نفر از ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر شاغلین کشور، در دامنۀ تعریف طبقۀ کارگر صنعتی جای میگیرند. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی نیز در جوامع گوناگون، بین ۴ تا ۱۰ درصد جمعیت را اعضای گروه‌های اقلیت جنسی (ال‌جی‌بی‌تی) تشکیل می‌دهند. با مقایسه این دو آمار متوجه می‌شویم که ما در مورد حدود بیش از یک میلیون کارگر و فرزندانشان که در معرض انواع فشارهای اجتماعی هستند حرف می‌زنیم. کسانی که در معرض ازدواج اجباری، محرومیت از کار و تحصیل، خشونت خانگی، درمان‌های اصلاحی، طرد و انزوای اجتماعی، خودکشی و … قرار دارند.

تبعیض‌های بر مبنای جنس و جنسیت و بر مبنای گرایش جنسی و هویت جنسیتی، کارگران ال‌جی‌بی‌تی را در بی‌حقوقی و ناامنی مضاعفی قرار داده است. چنین محدودیت و سرکوبی برای فرزندان با گرایش جنسی و هویت جنسیتی متفاوت نیز موجود است. سرکوب شدید حکومتی و جرم‌انگاری اقلیت‌های جنسی از جمله دلایلی است که کارگران ال‌جی‌بی‌تی همچنان قادر نیستند هزینه آشکارسازی را تحمل کنند و لذا همچنان قشری نامرئی باقی مانده و مطالباتشان در گروه‌های فعال کارگری شنیده نمی‌شود.

کارگران و کارمندان هم‌جنس‌گرا و یا ترنس‌جندر به دلیل فرهنگ مردسالارانه و جنسیت‌زده، از حمایت همراهان خود نیز محروم بوده و به این ترتیب در محیط‌های کاری خود بشدت تحت فشار قرار می‌گیرند. پنهانکاری و دروغ در مورد گرایش جنسی و هویت جنسیتی، جزیی از روزمره‌گی این افراد است. پنهانکاری‌ای که استرس حادی را بر آنها اعمال می‌کند.
با توجه به چنین شرایطی، هزینه آشکارسازی که می‌تواند به اخراج از کار و محرومیت از حداقل معاش بیانجامد، برای بسیاری از آنها غیر قابل‌تحمل می‌شود.

طبیعی است که تبعات بی‌حقوقی و ناامنی کاری برای کارگران ال‌جی‌بی‌تی خانواده‌ها و فرزندان آنان را نیز شامل می‌شود و آنان را بیشتر به حاشیه رانده و در معرض آسیب قرار می‌دهد.

فعالان گروه‌های کارگری باید صدای آسیب‌پذیرترین و محروم‌ترین اقشار خود را دریابند. شش‌رنگ در روز جهانی همبستگی با مبارزات کارگری، ‌حمایت خود را از فعالیت‌ها و مطالباتی که به بهبود وضعیت معیشتی،‌ ارتقا فرهنگ، ‌امنیت کار و معاش کارگران بیانجامد، اعلام می‌کند و امیدوار است که فعالین پیشرو و مترقی کارگری، به این بخش از یاران و همکاران خود بی‌تفاوت نمانده و از حقوق آنها دفاع کرده و علیه قوانینی که هم‌جنس‌گرایی را جرم‌انگاری کرده صدای خود را بلند کنند.
اولین قدم در چنین راهی، مقابله با خشونت کلامی و تمسخر هم‌جنس‌گرایان و کسانی است که هویت جنسیتی و گرایش جنسی متفاوتی دارند. اجازه ندهیم که به آنها حس گناه و تحقیر داده و آنها را منزوی کنند. ما در زبان و کلام بایستی با هرگونه به حاشیه رانده شدن کارگران ال‌جی‌بی‌تی مقابله کرده و از گفتمان هم‌جنس‌گرا/ ترنس‌ستیز موجود فاصله بگیریم. روز همبستگی کارگران، روز مقابله با مناسبات نابرابر انسانی است. به اهداف این روز پایبند بمانیم.

شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی)

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *