اقلیت‌های جنسی #اگر_جمهوری_اسلامی_نبود


جنبش اجتماعی به ‌پاخاسته در ایران به پیش می‌رود و همراه با آن فضای مجازی آینه افکار، خواسته‌ها و اعتراضات مردم شده است.
به محض آغاز اعتراضات، هشتگ‌های تظاهرات سراسری و iranprotests در توئیتر و سایر رسانه‌ها بلافاصله همه‌گیر شد. پس از گذشت مدتی هشتگ #اگر_جمهوری_اسلامی_نبود نیز به راه افتاد. کاربران شروع کردند با این هشتگ، جامعه دلخواه خود را که برخی شاید بسیار محتاطانه و سالیان سال در ترس آرزو کرده‌اند، برای آن مبارزه کرده‌اند و آماده شده‌اند، به تصویر کشیدند، و به نوعی به صورت غیرمستقیم خواسته‌هایشان را مطرح کردند.
پیشتر ما از اهمیت پیوستن اقلیت‌های جنسی به این تظاهرات و مبارزه آن‌ها در کنار سایر مردم ستمدیده و محروم نوشتیم. امروز قصد داریم با شما به توئیتر نگاهی بیاندازیم و ببینیم خواسته‌های اقلیت‌های جنسی در این مبارزات تا این روز چگونه بازتاب یافته است.

 ←  در حمایت از خیزش مردمی ایران 

اقلیت‌های جنسی و متحدان آنان در توییتر با هشتگ  #اگر_جمهوری_اسلامی_نبود، از تبعید اجباری، مجازات اعدام، تبعیض، خودکشی، تحقیر، زندگی در ترس و… برای همجنسگرایان، ترنس‌ها و سایر اقلیت‌های جنسی صحبت کرده‌اند.
در یک مورد یکی از کابران به نام  بلوهارت به فهرست شعارهایی که این روزها دست به دست در فضای مجازی می‌چرخد اعتراض کرده است:


این لیست شعارها که در فضای مجازی منتشر شده است، مشخص نیست به دست چه کسانی تهیه شده و متاسفانه به دلیل اینکه نام و نشان نویسنده/نویسندگان در آن نیامده،‌ مسئولیت محتوا و امکان بحث و بررسی بر روی این موارد با صاحبان این فکر وجود ندارد. این در حالی است که در فهرست این شعارها که همچنان دست به دست می‌شود،‌ هم‌پوشانی متعدد به چشم می‌خورد (همچون برابری زن و مرد و لغو حجاب اجباری،  و …) و موجودیت اقلیت‌ها و گروه‌های متعدد از جمله اقلیت‌های جنسی،‌ اتنیکی و مذهبی در آن نادیده گرفته شده و خواسته‌های آنان بازتاب نیافته است.
در یکی از اولین توئیت‌ها که در روز پنجم دی (۲۶ دسامبر) پیش از شروع تظاهرات سراسری منتشر شده است کاربری به نام Farshidshayda Azizi‏ جامعه رنگین‌کمانی را به خیزش در ۲۲ بهمن به قصد «سرنگونی رژیم ملایان» دعوت کرده است:
https://twitter.com/farshidshayda/status/945634833350393856
لازم به ذکر است هویت صاحبان این اکانت‌ها توسط شش‌رنگ تایید یا رد نمی‌شود. هدف از این نوشته تنها نشان دادن ورود گفتمان حق‌خواهی همجنسگرایان و اقلیت‌های جنسی و متحدان آنان به مبارزات حق‌طلبانه مردم ایران و کمک به گسترش آن است.
آنچه ذیل این هشتگ آمده، بخاطر ماهیت آن، اغلب نگاهی به گذشته دارد و گاه در حد یک درد و دل یا یک شرح حال یا اعتراض به وضع موجود باقی می‌ماند. اما همین جملات قادرند نشان دهند اعتراض‌ها چه سمت و سویی دارد و حقوق افراد کجا پایمال شده و زندگی آنان را چگونه تحت تاثیر قرار داده است. این هشتگ فرصتی به افراد داده تا زندگی و جامعه دلخواه خود را علنا بیان کنند. اما در ادامه، خواسته‌های مرتبط با این تصاویر، باید شفاف و مشخص به صورت مطالبه مطرح شود و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی شود. به این ترتیب که بدانیم برای بهبود این وضعیت که به آن معترضیم در هر سطحی چه اقداماتی باید انجام دهیم.
توئیت‌خوان: واکنش کاربران ایرانی به تظاهرات سراسری با هشتگ #اگر_جمهوری_اسلامی_نبود:


دوستان عزیز شش‌رنگ، اگر توئیت دیگری را می‌شناسید که باید در این فهرست قرار بگیرد می‌توانید لینکی از آن را با ما به اشتراک بگذارید.
لازم به ذکر است هویت صاحبان این اکانت‌ها توسط شش‌رنگ تایید یا رد نمی‌شود. هدف از این نوشته تنها نشان دادن ورود گفتمان حق‌خواهی همجنسگرایان و اقلیت‌های جنسی و متحدان آنان به مبارزات حق‌طلبانه مردم ایران و کمک به گسترش آن است.
شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی (شش رنگ)


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *