علیه پزشکینه کردن ترنس: حق هویت قانونی بدون جراحی و بازرسی فیزیکی

trans depah farsi
 
امروز ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) روز جهانی اقدام علیه پزشکینه کردن هویت ترنس است.
«افراد ترنسجندر در ایران نمیتوانند با جنسیت خود به رسمیت قانونی شناخت شوند، مگر اینکه تحت جراحی تطبیق جنسیت و عقیم سازی غیرقابل برگشت قرار گیرند. این شامل برداشتن سینه‌ها (ماستکتومی)، رحم (هیسترکتومی)، تخمدان‌ها (oophorectomy) و لوله‌های فالوپ (salpingectomy) برای کاندیداهای زن به مرد و برداشتن بیضه‌ها (ارکیکتومی) و اندام جنسی مردانه (penectomy) برای کاندیداهای مرد به زن می‌باشد. از آنجا که نوع درمان های جراحی مورد نیاز برای تشخیص جنسیت قانونی در قانون تدوین نشده است، دادگاه گاهی اوقات نیاز به روش های اضافی نظیر ایجاد آلت مردانه (فالوپلاستی) و عمل جراحی کاشت بیضه دارد.

محسن یک ترنسکشوال زن به مرد است کسی که از رسمیت شناختن جنسیت قانونی محروم شده است زیرا موفق نشد تا فالوپلاستی را دریافت کند.

او یکی از بسیاری ترنس‌های ایرانی است که پس از عمل‌های عقیم‌سازی اجباری و بازرسی فیزیکی تحقیرآمیز همچنان از حق به رسمیت شناخته شدن جنسیت قانونی محروم شده است.
ویدیوی زیر داستان محسن از زبان خود اوست:

قاضی که پرونده من را بررسی می‌کرد من را به سازمان پزشکی قانونی برای معاینه فیزیکی فرستاد. من به شعبه‌ای که در میدان ونک قرار داشت رفتم. در آنجا دو مرد و پنج زن من را بررسی کردند. اول ریش من را بررسی کردند و پرسیدند که چه مدت هست ریش دارم. سپس سینه‌ی من را بررسی کردند خوشبختانه دکتر اسکویی سینه‌هایم را خوب عمل کرده بود و آنها فکر کردند که من هرگز آنها را عمل نکرده‌ام و همیشه سینه‌هایم صاف بوده‌اند. سپس به بیمارستان امام خمینی فرستاده شدم تا برای آنها فایل کامل جراحی تخلیه رحم و تخمدانم را بیاورم. این کار را کردم و وقتی برگشتم از من خواستند تا شلوارم را پایین بکشم و ناحیه جنسی مرا بررسی کنند. از آنها درخواست کردم ممکن است که این بررسی را انجام ندهند اما رد کردند و گفتند که اگر همکاری نکنم آنها نامه مورد نیاز را برایم نمی‌نویسند. با خجالت شلوارم را پایین کشیدم انها نگاه کردند و با ناامیدی گفتند که ناحیه جنسی من زنانه است سپس از من خواستند تا اتاق را ترک کنم و نامه‌ام را از طبقه پایین بگیرم. من تلاش کردم توضیح بدهم که چرا هنوز در موقعیتی نیستم که عمل تطبیق جنسیت را دریافت کنم اما انها ظالمتر از ان بودند که به توضیحات من توجه کنند. نامه مهروموم شده‌ای را که به من دادند گرفتم و به دادگاه بردم. انگار یک پتک صد کیلویی به سرم خورد وقتی که فهمیدم چه در نامه گفته شده. نوشته شده بود “ماستکتومی و هیسترکتومی و oophorectomy تکمیل شده اند، اما ارگان جنسی هنوز ظاهری زنانه دارد.” هیچ اشاره‌ای به رشد زیاد کلیتوریس من نشده بود. قاضی رای داد که همه‌ی مراحل لازم برای تطبیق جنسیت انجام نشدند و مدارک شناسایی جدید صادر نخواهد شد.»*

مطالب مرتبط:

از کتاب جنسیت X تجربه زیست همجنسگرایان و ترنسجندرها در ایران، نوشته شادی امین
برای مطالب مربوط به اقدام علیه پزشکینه کردن هویت ترنس با هشتگ #transdepath در شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید.
‍🌈 https://t.me/Iran6Rang
‍🌈 https://www.facebook.com/6rang.Iran
‍🌈 https://www.instagram.com/6rangiran
‍🌈 https://www.youtube.com/user/6rangIran
‍🌈 https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org‍

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *