لکه ننگی دیگر بر پیشانی دستگاه قضایی ایران

alireza-tajik
صبح امروز #علیرضا_تاجیکی پس از تحمل پنج سال حبس، علیرغم تلاش نهادهای مدافع حقوق بشر به جرم تجاوز (لواط به عنف)‌ و قتل در #زندان مرکزی #شیراز اعدام شد.لواط به عنف عبارتی است که دستگاه قضایی برای اعلام جرم تجاوز به همجنس به کار می‌برد. رابطه جنسی رضایتمندانه بین دوهم‌جنس نیز تحت عنوان‌های شرعی #لواط و #مساحقه مورد مجازات #شلاق و#اعدام قرار می‌گیرد.
علیرضا تاجیکی در ۱۶ سالگی به اعدام محکوم شد. دادگاه برگزار شده برای رسیدگی به اتهامات او ناعادلانه و غیرشفاف بوده است.
به نقل از #عفو_بین‌الملل متهم بارها به بی‌گناهی خود اقرار کرده و گفته است که در زیر ضرب و شتم، شلاق و آویزان شدن از دست و پا به ارتکاب این اعمال اعتراف اجباری کرده است.
به نقل از سازمان حقوق بشر ایران برادر علیرضا تاجیکی گفته است: «مسئولان هیچ‌گاه تقاضای اعاده دادرسی علیرضا را قبول نکردند و این کارشان غیرقانونی بوده. نکات مبهم بسیاری در پرونده وجود دارد که باید روشن شود.»
اعدام بی شرمانه متهم ۲۱ ساله برای اتهامی که در ۱۵ سالگی دریافت کرده نشان بی‌کفایتی و بی‌عدالتی دستگاه قضایی ایران، نقض آشکار#حقوق_کودک، #حقوق_بشر و بی‌ارزش دانستن تعهدات بین‌المللی است.
اما #دادستان عمومی و انقلاب شیراز در اینباره گفت: اعدام علیرضا تاجیکی قانونی بود. او هم قاتل بود و هم فاسد.
#علی_صالحی شرح داد اقرار وی مطابق موازین شرعی و قانونی بوده و اتهامات وارده به دستگاه قضا را واهی دانست.
وی همچنین گفت به دلیل حساسیت‌های این پرونده ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نیز این پرونده را مورد بررسی قرار داده است.
ایران جزو معدود کشورهایی است که برای رابطه جنسی بین دو هم‌جنس تحت عنوان لواط و مساحقه مجازات‌های غیرانسانی شلاق و اعدام صادر می‌کند.
از سوی دیگر عدم شفافیت دستگاه قضایی و ابهام و تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها مانع از آن می‌شود که از ماهیت رضایتمندانه یا غیررضایتمندانه رابطه جنسی بین دو هم‌جنس اطلاع بیابیم.
ازجمله اعدامی که در همین هفته در استان چهارمحال و بختیاری صورت گرفت. به نقل از مقامات به لحاظ «اهمیت و حساسیت موضوع و برای حفظ حقوق و تسکین آلام جامعه»، بصورت «سریع و فوق‌العاده» به آن پرونده رسیدگی و حکم اعدام متهم الف.ر در ملا عام اجرا شد.
عفو بین‌الملل بر اساس اطلاعات #سازمان_ملل می‌گوید که در حال حاضر دست‌کم ۱۶۰ مجرم نوجوان (دختر بالای ۹ سال و پسر بالای ۱۵ سال) در ایران در صف اعدام هستند و عدد واقعی این افراد به دلیل پنهان‌کاری‌ها در ارائه اطلاعات احتمالا بیش‌تر است.
با #شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی همراه شوید:
🏳️‍🌈 https://t.me/Iran6Rang
🏳️‍🌈 https://www.facebook.com/6rang.Iran
🏳️‍🌈 https://www.instagram.com/6rangiran
🏳️‍🌈 https://www.youtube.com/user/6rangIran
🏳️‍🌈 https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *