گزارشی تحقیقی از شش‌رنگ درباره آمار خشونت به اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران

بیش از ۴۲ درصد اقلیت‌های جنسی و جنسیتی تحت آزار جنسی و تجاوز قرار دارند

شش رنگ، ۲۶ شهریور۱۳۹۹: ۶۲درصد اقلیت‌های جنسی و جنسیتی از سوی خانواده درجه یک خود مورد یک یا چند نوع خشونت قرار می‌گیرند. نزدیک به۳۰ درصد آنان خشونت جنسی و بیش از ۷۷درصد آنان خشونت جسمی را تجربه کرده‌اند. همچنین بیش از ۳۸ درصد آنان برای ازدواج اجباری تحت فشار قرار داشته‌اند.
 

گزارشی تحقیقی از شش‌رنگ درباره آمار خشونت به اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران

گزارشی تحقیقی از شش‌رنگ درباره آمار خشونت به اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران


نتایج نظرسنجی شش رنگ  از ۲۳۰ نفر از اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی که در گزارش «زخم‌های پنهان»؛ تحقیقی که درباره خشونت علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران منتشر شده است، تصویری هولناک، از آزار جنسی و تجاوز که اعضای این جامعه تجربه می کنند، به دست می‌دهد. بیش از ۱۵ درصد آنها در مدرسه یا دانشگاه مورد آزار جنسی قرار گرفته اند، بیش از ۳۰ درصد از آنها قربانی خشونت جنسی از سوی همسالان خود شده و بیش از ۴۲ درصد از آنان در فضاهای عمومی هدف آزار جنسی قرار گرفته اند.
۶۸ درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، اظهار داشته‌اند که هرگز یا به‌ندرت در مواجهه با خشونت از سیستم قضایی کمک گرفته یا خواهند گرفت. بیش از ۱۹ درصد پاسخ دهندگان خود قربانی خشونت پلیس یا دستگاه قضایی شده‌اند و ۲۹ نفر گزارش داده‌اند که به‌دلیل هویت جنسیتی، گرایش جنسی یا بیان جنسیتی‌شان توسط پلیس دستگیر شده اند. پس از دستگیری، بیش از ۲۸ درصد آنها مورد خشونت فیزیکی و کلامی و ۱۳ درصد آنها هدف خشونت جنسی قرار گرفته‌اند.
شادی امین، مدیر اجرایی شش رنگ می‌گوید: «نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که خشونت و آزار جنسی در خانواده و در فضاهای عمومی، محیط های شغلی و آموزشی معمولا بدون عقوبت و پاسخگو کردن عاملان آن مسکوت مانده است.» او می‌افزاید: «این گروه اجتماعی حتی بیش از زنان از حمایت قانون و نهادهای قضایی محروم هستند و برعکس، در صورت مراجعه به پلیس، می‌توانند به خاطر گرایش جنسی یا هویت جنسیتی‌شان تحت خشونت مضاعف قرار بگیرند یا با اتهامات کیفری مواجه شوند.»
۹۰درصد کسانی که به نظر سنجی شش رنگ درباره خشونت علیه اقلیت های جنسی و جنسیتی پاسخ داده اند در ایران زندگی می‌کنند و تقریبا نیمی از آنان بین ۱۸ تا ۲۵ سال سن داشتند. پس از آن افراد ۲۵ تا ۳۵ ساله  بیشترین فراوانی را در میان پاسخ‌دهندگان داشتند (۳۰درصد) و تنها ۱۵درصد پاسخ دهندگان بالای ۳۵ سال بودند.  این نظر سنجی در اوایل سال جاری  انجام شده و هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان نبودند که تجربه نوعی از خشونت در گذشته یا به‌طور مستمر و تا حال حاضر را نداشته باشند.  تقریبا نیمی از پاسخ‌دهندگان، خشونت کلامی، فیزیکی یا جنسی در مدرسه یا دانشگاه را تجربه کرده‌اند. ۱۸درصد از آن‌ها از تجربه مداوم توهین از سوی مسئولان آموزشی خبر دادند.
گزارش تحقیقی«زخم‌های پنهان» همچنین طیف وسیعی از خشونت‌هایی را که اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در محیط‌های کاری و فضاهای اجتماعی همچون ورزشگاه‌ها، جمع‌های دوستان، همکاران تجربه کرده اند ترسیم می کند. ۶۶ درصد کسانی که به نظرسنجی این تحقیق پاسخ داده‌اند اظهار داشتند كه هرگز یا به‌ندرت از متخصصان بهداشت روانی برای مقابله با خشونت‌های تجربه شده طلب كمك می‌كنند. تنها یک چهارم از پاسخ دهندگان خانواده خود را هنگامی که با تجربه‌های خشونت آمیز در بیرون از خانه مواجه بودند، پشتیبان خود می‌دانستند، در حالی که ۵۳ درصد از آنها خانواده خود را غیر قابل اتکا و ناحمایت‌گر توصیف کردند. ۷۳ درصد از ۲۳۰ نفری که به فراخوان شش رنگ برای شرکت در تحقیق مربوط به خشونت علیه افراد ال جی بی تی پاسخ داده‌اند گفته‌اند که به خودکشی فکر کرده‌اند.
شادی امین می­گوید: «چنین شرایطی بیش از پیش نبود جامعه روانشناسان، روانکاوان و مشاورین به­روز و دارای آزادی بیان را به ما یادآوری می­کند و مسئولیت و اهمیت برخورداری یک جامعه از چنین نهادهایی را نشان می­دهد. این فقدان هر روز آسیب­های جدی به جامعه اقلیت­های جنسی و جنسیتی وارد می­کند.»
گزارش «زخم‌های پنهان» نشان می‌دهد که خشونت خانوادگی و ساختاری در تمامی فضاهای خصوصی و عمومی، به‌شکل در هم تنیده‌ای حیات و حقوق بشر اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را مورد هدف قرار داده است و این گروه اجتماعی از هیچ نوع حمایتی نه در سطح خانواده و نه در سطح جامعه و نهادهای قانونی برخوردار نیستند.
متن کامل گزارش تحقیقی زخم‌های پنهان؛ تحقیقی درباره خشونت علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران” را در اینجا بخوانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *