مردان ترنسجندر بعد از مصرف تستسترون (نیز) می‌توانند بارور شوند

مردان ترنسجندر بعد از مصرف تستسترون (نیز) می‌‌توانند باردار شوند

تحقیقات اخیر در یک کلینیک باروری در ماساچوست نشان داده است که مردان ترنسجندر که مصرف تستسترون را قطع کرده‌اند، تخمک‌های مشابه با زنان همان‌جنسیتی دارند.

مردان ترنسجندر بعد از مصرف تستسترون (نیز) می‌توانند بارور شوند

مردان ترنسجندر بعد از مصرف تستسترون (نیز) می‌توانند بارور شوند

«بوستون IVF»، یک مرکز کلینیک باروری و پژوهش است، که در آن تصمیم گرفتند، از داده‌هایی که هشت سال‌ جمع‌آوری کرده بودند برای اثبات اینکه آیا تستسترون، حتی بعد از اینکه یک مرد ترنسجندر مصرف آن را متوقف کند، اثر دائمی بر باروری دارد یا نه، تحقیق کنند.
این تحقیق «بوستون آی. وی. اف» تا کنون بزرگترین تحقیقی است که نتایج بالینی مردان ترنسجندری که تحت درمان‌های باروری قرار گرفته‌اند را بررسی کرده است. این تحقیق همچنین اولین مرکزی است که تا به حال مقیاس‌های لقاح مصنوعی برای ترنسجندرها را در این اندازه و جزییات توصیف کرده است.
آن‌ها دریافتند که بیش از نیمی از مردان ترنسجندر که می خواستند باردار شوند؛ قبل از اقدام به بارداری جایگزینی هورمون (HRT) انجام داده‌اند. آن‌ها به طور متوسط چهار ماه قبل از انجام چرخه تحریک تخمدان‌ها به عنوان بخشی از یک فرایند لقاح مصنوعی، مصرف تستسترون را قطع کرده بودند و بازدهی مشابه تخمک زنان همان‌جنسیتی (سیسجندر) که هرگز هورمون مصرف نکرده‌اند داشته‌اند.
این تحقیقات براساس داده‌های ۲۵ مرد ترنسجندر انجام شده است. مدیر مرکز تحقیقاتی بوستون «آی. وی. اف» به «ان. بی. سی» گفت: اعداد بسیار کوچک اما بسیار اطمینان بخش بودند که حتی اگر این مردان ترنسجندر تستسترون مصرف کرده باشند، زمانی که آنها را متوقف کرده و تحت فرایند تحریک تخمدا‌ن ها قرار گرفتند، تخمک‌هایی مشابه با زنان سیسجندر (همان‌جنسیتی) داشته‌اند.
یکی از متخصصین غدد مرکز «آی. وی. اف» بوستون میگوید: «تحقیقات ما نشان میدهد که حتی دوره طولانی هورمون‌ تراپی نیز تاثیر منفی بر نتیجه تحریک تخمدان ها ندارد.»
نتیجه این تحقیق پیشرفت هیجان انگیزی برای مردان ترنسجندری که قبلا هورمون‌تراپی را شروع کرده بوده اند و آروزی بچه دار شدن داشته‌اند بوده و مهر باطلی بر این نظریه که مردان ترنسجندر برای بارداری باید حتما قبل از شروع هورمون‌تراپی تخمک‌هایشان را فریز کنند.
«امت هاردیمن» می‌گوید که از کودکی متوجه بوده‌است که ترنسجندراست و وقتی به سن  ۱۸ سالگی رسیده‌است، هورمون تراپی را شروع کرده‌است. او فکر  می‌کرد که قطعا نابارور شده است. «امت» می‌گوید «باید میان هویت جنسیتی‌ خود و داشتن فرزند یکی را انتخاب می‌کردم.» ولی چند سال بعد وقتی به خاطر نداشتن بیمه درمانی مجبور به قطع هورمون شده بود چرخه پریودهایش شروع می‌شود و موفق می‌شود تخمک‌هایش را برداشت کند. همسرِ «امت» با تخمک‌های او باردار میشود و دو فرزند به دنیا می‌آورند.
(متخصصین باروری پیشنهاد می‌دهند مردان ترنس برای جمع‌آوری تخمک‌هایشان مصرف هورمون را قطع کرده و تخمک‌ها را فریز کنند، با این حال گزارش شده که یک پسر ترنس ۱۶ ساله توانسته بدون قطع کردن هورمون تخمک برداشت کند.)
دکتر «پنگ» می‌گوید باوجود اینکه بارداری بعد از قطع هورمون برای مردان ترنس امکان‌پذیر است، ولی همچنان میتواند تصمیم سختی باشد. او می‌گوید: «فکر قطع تستسترون و وارد پروسه «آی. وی. اف» شدن می‌تواند برای مردان ترنس خیلی دلهره آور باشد وخیلی از آن‌ها به این دلیل به دنبال آن نمی‌روند.»
این تحقیق بر روی مردان ترنسجندری که جایگزینی هورمون را از بزرگسالی شروع کرده بودند انجام شده است. دکتر «اولسون کندی» مدیر پزشکی مرکز سلامت و توسعه جوانان ترنس در بیمارستان کودکان لس انجلس، می‌گوید این روند احتمالا برای مردان ترنسی که مسدودکننده بلوغ مصرف کرده اند و بعد از آن تستسترون تراپی را شروع کرده اند متفاوت است چون اندام تولید مثل آنها هیچوقت بالغ نشده است. او می‌گوید: «ما نمیدانیم چون هیچ کس تا به حال این کار را نکرده است. ولی چون هیپوتالاموس شما تغییری نمی‌کند میتواند اتفاق بیافتد.»
منابع: «ال جی بی تی نیشن» و «پی. ار. نیوز وایر»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *