هشدار‌های امنیتی دیجیتالی

هشدارهای جدی در مورد امنیت دیجیتالی شما

«اینترنت رایگان»، «بسته رایگان ترافیک ۱۰۰ گیگابایتی». اینها پیام هایی هستند که اکثر شما در شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام یا واتساپ با آن روبرو شده اید. آیا به فکر امنیت دیجیتالی خود هستید؟ آیا می‌دانید که می‌توانید بدون آنکه بخواهید و حتی بدانید ناقل و ناشر لینک‌های مشکوکی باشید که به صورت بالقوه و بالفعل امنیت شما و اطرافیانتان را به خطر می‌اندازند؟ خصوصا برای جامعه ال جی بی تی ایرانی ساکن ایران و خارج از مرز‌های ایران بسیار مهم است که از فضاهای خود در شبکه‌های اجتماعی حفاظت کنند، روابط اجتماعی خود را از گزند فضاهایی که امنیت آنها را به خطر می‌اندازند دور نگه‌ دارند و خود را بی‌دلیل و تنها با یک یا چند کلیک به خطر نیندازند. یافته‌های اخیر بدست آمده از تحقیقات CDR نشان می‌دهد که به‌ تازگی کاربران ایرانی پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام، ناآگاهانه در حال انتشار لینک‌های مشکوکی هستند که امکان امنیت شما را به شدت به خطر می اندازد و به سادگی اطلاعات گوشی یا لپ‌تاپ شما را در اختیار نهادهای امنیتی و یا هکرها قرار می‌دهد. به منظور رعایت ایمنی خود شش‌رنگ این یافته‌های CDR را با شما در میان گذاشته و از شما می‌خواهد که با خواندن دقیق این مطالب به امنیت خود و اطرافیان خود کمک کنید.

هشدار‌های امنیتی دیجیتالی

هشدار‌های امنیتی دیجیتالی

جزئیات
لینک‌های مشکوکی که تاکنون شناسایی شده‌اند، در بین کاربران واتساپ و تلگرام در داخل ایران به‌طور چشم‌گیری گسترش یافته است. این لینک‌ها با استفاده از عناوین فریبنده مانند «اینترنت رایگان»، «بسته رایگان ترافیک ۱۰۰ گیگابایتی» منتشر شده و کاربران را ترغیب می‌کنند تا برای دریافت هدیه، مانند بسته رایگان 4G تلفن همراه، این پیوندها را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارند.
این پیام‌ها به یک کمپین مخرب متصل شده‌اند که در آن کاربران پس از کلیک بر روی پیوندهای موجود به وب‌سایت‌های جعلی منتقل می‌شوند و به طور خودکار با هدایت کاربر به صفحات وب مشکوک، می‌توانند بدافزارهای خطرناک را به دستگاه‌ها انتقال دهند. نمونه تأیید شده از پیام جعلی این کمپین را می‌توان در زیر مشاهده کرد:

نمونه پیام

نمونه پیام

اگرچه هنوز افراد مسئول سازنده این کمپین مشخص نشده، اما لازم به ذکر است که این تکنیک یکی از روش‌های قدیمی در بین کلاهبرداران اینترنتی بوده و متاسفانه اخیراً به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است که امکان و احتمال آلوده‌سازی دستگاه‌‌های کاربران در این روش، بیشتر از همیشه پیش‌بینی می‌شود.
چه کسانی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند؟
این کمپین در درجه اول کاربران واتساپ و تلگرام در ایران را هدف قرار داده است. با این وجود، تمام کاربرانی که با استفاده از این برنامه‌ها ارتباط مستقیمی با شبکه‌های داخل کشور برقرار می‌کنند، ممکن است در معرض خطر قرار گیرند و باید هوشیار باشند.
اقدامات پیشگیرانه
توصیه CDR به شما و اعضای شبکه‌های‌تان در داخل کشور این است که موارد زیر را با دقت در نظر بگیرید:
از کلیک کردن روی هر لینک ناشناس و مشکوک دریافتی در واتساپ و تلگرام یا هر برنامه پیام‌رسانی، خودداری کنید.
از دریافت و اجرای هرگونه فایل ناشناس و مشکوک دریافتی روی دستگاه‌های شخصی و کاری، پرهیز کنید.
تمام دستگاه‌های خود را به‌صورت مستمر و به‌موقع به‌روزرسانی کنید. این به‌روزرسانی‌ها شامل موبایل، تبلت، کامپیوتر رومیزی و لپ‌تاپ شما می‌شود.
مراقب هرگونه پیام و ایمیل ترغیب کننده برای به لینک‌های مختلف در فضای اینترنت باشید. ممکن است مهاجمان از موضوعات مختلف، مانند اخبار روز یا حتی آمار و اطلاعات مربوط به ویروس کرونا در شهر یا کشور شما برای فریب و هدایت شما به وب‌سایت‌های جعلی نیز سوءاستفاده کنند.
پیش از باز کردن لینک‌های دریافتی از سوی دوستان‌تان، حتما درمورد جزئیات و علت فرستادن لینک سوال کنید.
به کمک نیاز دارید؟
CDR برای کمک به شما در اینجاست. اگر لینک یا فایل ناشناسی دریافت کرده‌اید، می‌توانید از تیم پشتیبانی ما برای بررسی کمک بگیرید. از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *