آنکیت بهاپتانی، فعال اقلیت‌های جنسی در هند

فعال ال‌جی‌بی‌تی پس از جرم‌زدایی از هم‌جنس‌گرایی در هند: بالاخره دیگر مجرم نیستیم

پیش از این در اولین سری از مجموعه «جهان دیگری ممکن است» به بازخوانی تاریخ مبارزه اقلیت‌های جنسی در هند و رابطه‌ی جرم‌انگاری هم‌جنس‌گرایی با تاریخ استعمار در هند پرداخته بودیم. سرانجام در سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی پس از دهه‌ها مبارزه اقلیت‌های جنسی در هند از هم‌جنس‌گرایی در هند جرم‌زدایی شد. در این‌جا مصاحبه‌ای از «آنکیت بهاپتانی» فعال اقلیت‌های جنسی با نشریه‌ی «taz» آلمان را برای خوانندگان خود ترجمه‌ کرده‌ایم. فکر می‌کنیم بازخوانی این مبارزات به همه‌ی ما قوتی دو‌چندان می‌بخشد که بدانیم این تنها ما نیستیم که با جرم‌انگاری هم‌جنس‌گرایی و ساختار سرکوب علیه اقلیت‌های جنسی مواجهیم و فکر کنیم به این‌که هر چیز‌ی که سخت می‌نماید؛ می‌تواند روزی بالاخره از هم بپاشد. ترجمه‌ی این مصاحبه را پیش رو دارید:

آنکیت بهاپتانی، فعال اقلیت‌های جنسی در هند

آنکیت بهاپتانی، فعال اقلیت‌های جنسی در هند

taz: عالی‌ترین مقام قضایی هند پس از ۱۵۷ سال جرم‌انگاری هم‌جنس‌گرایی را بدون هیچ حرف پس و پیشی قانونی اعلام کرد. عکس‌العمل شما پس از اینکه از این خبر مطلع شدید چه بود؟

انکیت بهاپنتانی: ما به عنوان جامعه «ال. جی. بی. تی» از این تصمیم بسیار خرسندیم. بالاخره ما دیگر مجرم نیستیم. لحظه‌‌ای که این تصمیم گرفته‌شد لحظه‌‌ای احساسی بود. پر از اشک‌ و لبخند‌ (خوشبختی). من در یک سازمان غیر انتفاعی کار می‌کنم که هدفش آموزش‌ و توانمندسازی بخش غیرمرفه جامعه است. همکارانم من را در آغوش می‌گرفتند و به من تبریک می‌گفتند. حالا من با فعالان زیادی از سرتاسر کشور در ارتباط هستم. ما بسیار خوشحالیم که این قانون تبعیض‌آمیز برچیده شده‌است. امروز (ششم سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی) روزِی خجسته است.

 در سال ۲۰۰۹ از ارتباط جنسی با هم‌جنس یکبار جرم‌زدایی شده‌بود. در سال ۲۰۱۳ اما این قانون پس از اینکه مذهبی‌های انحصار‌طلب بازگشت این قانون را طلب کرده بودند دوباره تغییر کرد. آیا نباید بازهم کمی با احتیاط با مساله برخورد کرد؟

انکیت: ما مطمئن هستیم که دیوان عالی این‌بار  تصمیم نهایی در این زمینه را اتخاذ کرده ‌است. دلیل قاضی برای تصمیم‌گیری این بود که: «جرم‌انگاری رابطه‌ با هم‌جنس با قانون اساسی در تضاد است». بنابراین مساله با قانونِ اساسی توضیح داده شده‌است و نه با مذهب. تبعیض بر اساس گرایشِ جنسی زیر پا گذاشتن قانون اساسی ‌است و به این ترتیب روشن شده‌است که «اخلاق قانون‌مدار» بالاتر از «اخلاق اجتماعی» است. تنها یک مورد در هند وجود دارد که چنین استدلالی رد شده است. بنابراین من فکر می‌کنم تقریبا ناممکن است که حق ما دوباره از ما گرفته شود. ما دوباره به عقب بازنمی‌گردیم.

شما خودتان مذهبی هستید و در بمبئی یک سازمان «ال.جی.بی.تی» هندو پایه‌گذاری کرده‌اید. در سال  ۲۰۱۳ شغل خود در یک آژانس وام‌‌دهی را رها کردید تا به وسیله‌ی سخنرانی درباره‌ی هم‌جنس‌گرایی در سرتاسر کشور روشنگری کنید. چه عکس‌العمل‌هایی را در برخورد با محافظه‌کاران دریافت‌ کردید؟

من در مدارس، مترو‌ها، فضاهای عمومی و حتی در شهرهای کوچک و مذهبی سخنرانی کردم. بنا بر ارزیابی من در حال حاضر یک اکثریتی در جامعه وجود دارد که حقوق مردان و زنان هم‌جنس‌گرا، دوجنس‌گرا‌ و ترنسجندر‌ها را به رسمیت می‌شناسد، این تنها جامعه‌ی کوئیر نیست که آشکارسازی می‌کند، بلکه هر چه بیشتر انسان‌هایی پیدا می‌شوند که به عنوان مدافعین حقوق کوئیر آشکارسازی می‌کنند.

همین‌جا مکث کنیم. هم‌جنس‌گرایی  که از طرف بخش‌های عظیمی از جامعه تابو حساب میشود و به مثابه لکه‌ی ننگ با آن برخورد می‌شود. بسیاری از زنان و افراد مطعلق به جامعه‌ی کوئیر هنوز از مرد‌سالاری سنتی و هموفوبیا رنج می‌برند.
این صحیح است. اما نتیجه‌ امروز دادگاه یک «سکوی پرش» جدی برای تغییر این وضعیت است. مصوبه‌ی ۳۷۷ قانون برای هم‌جنس‌گراستیزان زمینه استدلالی برای نفرت‌پراکنی فراهم کرده بود. بر اساس این مصوبه جامعه‌ی کوئیر تحت فشار گذاشته می‌شد و یا با تهدید از اطلاع‌دادن به پلیس رو به رو می‌شد. در سال‌های گذشته صدها انسان بر این اساس دستگیر شدند.. در میان آن‌ها تعداد زیادی کودک زیر هجده سال نیز وجود داشت. تبعیض و طرد همچنان وجود دارند اما این‌ها اتفاق‌ها دیگر ممکن نیست.
اما خب این که هم‌جنس‌گرایی در سال‌های گذشته به شکلی روز افزون موضوع رسانه‌های هند بوده‌است یک کمک بزرگ به این روند بوده است.

با وجود این هنوز بخش‌هایی از جامعه بر این باورند که هم‌جنس‌گرایی یک برساخته‌ی غربی است.

بله متاسفانه! این بسیار مسخره‌است. در تاریخ قدیمی هند داستا‌ن‌های هم‌جنس‌گرایان وجود دارد. حتی در معابد قدیمی هندو تصاویر و داستان‌های کوئیر موجود است. این دیدگاه هم محکوم به شکست است. من مطمئن هستم. از منتقدین این مساله، از طرف همان بخش مذهبی‌اش هم، بعد از تصمیم دادگاه عالی صدای بلندی شنیده نشده‌است.

جرم‌زدایی از هم‌جنس‌گرایی چه معنایی برای بحث حقوق بیشتر جامعه‌ی «ال.جی.بی.تی» در هند دارد  به‌خصوص آنجایی که مربوط  به قانونی کردن ازدواج، حق فرزند‌خواندگی و یا آن‌جا که مربوط به برنامه‌های سلامت «اچ. آی. وی» می‌شود؟

با جرم‌زدایی از هم‌جنس‌گرایی افراد بیشتری پیدا می‌شوند که آشکارا به عنون لزبین، گی و یا دوجنس‌گرا زندگی‌کنند. ما با آشکارسازی‌های بیشتری مواجه خواهیم شد و من این مساله را کاملا ممکن در نظر می‌گیرم که بحث‌های مربوط به ازدواج و حق فرزند‌خوانده پذیرفتن هم در یک مسیر پیشروتری قرار بگیرند. جرم‌زدایی هم تأثیر مثبتی روی تابوزدایی از مساله خواهد داشت. و همینطور محافظه‌کاری پزشکان کمتر خواهد شد. و واقعا هم این قانون یک سکوی پرش برای رفتن به سمت کمک‌های پزشکی پیش‌گیرانه در مورد «اچ.آی. وی» نیز خواهد بود این تنها یک نقطه‌ی شروع بود..

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *