در سومین نشست بررسی ادواری جهانی حقوق بشر ایران، بیش از ده کشور خواهان پایان دادن به مجازات روابط هم‌جنس‌خواهانه در ایران شدند

بیش از ده کشور خواهان پایان دادن به مجازات روابط هم‌جنس‌خواهانه در ایران شدند

شش رنگ، هشتم نوامبر ۲۰۱۹: یازده کشور جهان، شامل جمهوری چک، کانادا، آلمان، ایسلند، اسراییل، ایتالیا، لوکزامبورگ، مالتا، اروگوئه، مکزیک و نیوزلند در اجلاس بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر در ایران، که امروز در صحن سازمان ملل در ژنو برگزار شد،  خواستار تغییر قوانین کیفری ایران و لغو مجازات برای روابط آزادانه دو هم‌جنس شدند.

در سومین نشست بررسی ادواری جهانی حقوق بشر ایران، بیش از ده کشور خواهان پایان دادن به مجازات روابط هم‌جنس‌خواهانه در ایران شدند

در سومین نشست بررسی ادواری جهانی حقوق بشر ایران، بیش از ده کشور خواهان پایان دادن به مجازات روابط هم‌جنس‌خواهانه در ایران شدند

در دوره سوم بررسی وضعیت ایران، شش‌رنگ تنها سازمان ایرانی بود که در مورد حقوق اقلیت‌های جنسی و به ویژه با خواسته لغو قوانینی که روابط هم‌جنس‌گرایانه بین دو فرد بالغ را جرم می شمارد و برای آن مجازات تعیین کرده است، و خواسته هایی دیگر در مورد لغو تبعیض و فشار بر ترنس ها و هم‌جنس‌گرایان و ممنوعیت درمان‌های اصلاحی، با دیپلمات‌ها و نمایندگان هیئت‌های حقوق بشری بیش از  ۳۱  کشور جهان گفت و گوی حضوری ترتیب داده و در عین حال در مقابل بیش از   ۵۰ نماینده کشورهای گوناگون سخنرانی‌ای توسط شادی امین ارائه شد که توصیه‌های مورد نظر ما را بیان کرد.
شش‌رنگ با ارائه گزارش مفصل در مورد نقض مواردی چون جرم انگاری روابط هم‌جنس‌خواهانه، پزشکینه کردن ترنس‌سکشوالیتی و سرکوب و فشار بر اقلیت‌های جنسی به سازمان ملل خواهان رسیدگی به این موارد شده بود. مهمترین خواسته ما لغو مواد قانون مجازات اسلامی (۲۳۳ تا ۲۳۵ و ۲۳۷ تا ۲۴۹  ) که مرتبط با جرم‌انگاری رابطه جنسی آزادانه دو فرد بالغ و هم‌جنس است و مجازات شلاق و اعدام برای این رابطه بود.
محمد جواد لاریجانی با تاکید بر اینکه ایران یک «دمکراسی» سکولار نیست و فرهنگ ویژه ای دارد تلاش کرد این توصیه را کنار گذاشته و مردود شمارد. همه ما می‌دانیم که دوران چنین شیوه‌هایی نیز به سر خواهد آمد. همان‌گونه که دوران سکوت ما به سر آمد.
شادی امین مدیر شبکه شش رنگ در مورد نتایج یو پی آر می گوید: «قطعا اگر سازمان‌های بیشتری درگیر این موضوع و ساز و کار به این مهمی می‌شدند دستاورد بهتری می داشتیم ولی شش‌رنگ به تنهایی توانست موضوعی که حتی برای برخی کشورها نیز تابوست و خودشان با آن درگیر هستند را طرح و از آنها بخواهد که به جمهوری اسلامی فشار بیاورند. جمهوری اسلامی بایستی در بهار سال آینده دقیقا بگوید چه مواردی را رد و یا می‌پذیرد. ما منتظر ادامه این جدل در عرصه بین المللی می‌مانیم ولی فعالیت‌هایمان را برای آگاهی‌رسانی در بین جامعه ال‌جی‌بی‌تی در ایران همچنان ادامه می‌دهیم.‌»
به این ترتیب می‌توانیم پس از گزارش دبیر کل سازمان ملل و طرح موضوع تبعیض علیه هم‌جنس‌گرایان و انتقاد تند به روند درمان‌های اصلاحی برای هم‌جنس‌گرایان در ایران، با اتکا به گزارش شش‌رنگ، موفقیت دیگری را در سطح جهانی اعلام کنیم.
هر چند چنین اقدامات و فعالیت هایی تاثیر بلاواسطه خود را در زندگی روزمره ما نمی‌گذارند ولی بی‌شک موزاییک‌هایی هستند که مسیر ما را به سوی دنیایی بهتر هموار می‌کنند.
شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)
هشتم نوامبر ۲۰۱۹ مصادف  با ۱۷ آبان ۱۳۹۸

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *