دبیر کل سازمان ملل: به نقض حقوق اقلیت‌های جنسی در ایران پایان دهید

دبیر کل سازمان ملل: به نقض حقوق اقلیت‌های جنسی در ایران پایان دهید

 دبیر کل سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران به مجمع عمومی این سازمان، استفاده ازروش‌های “درمان‌های اصلاحی” برای”درمان” افراد به دلیل گرایش جنسی و یا هویت جنسیتی‌شان را به عنوان یکی از موارد نقض حقوق بشر جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایران عنوان کرد.

 دبیر کل سازمان ملل: به نقض حقوق اقلیت‌های جنسی در ایران پایان دهید


دبیر کل سازمان ملل: به نقض حقوق اقلیت‌های جنسی در ایران پایان دهید


  
آنتونیو گوتراس با ارجاع به گزارش شش‌رنگ مطرح می‌کند که تنها راه انتخاب برای جامعه ال‌جی‌بی‌تی در ایران برای امکان تداوم حضورشان، انجام عمل‌های تطبیق جنسیت یا عقیم‌سازی‌هایی است که “از استانداردهای بهداشت جهانی پایین‌تر است” و در بیشتر موارد عوارض پزشکی برای آنها همراه است.
علاوه بر این، موضوع “درمان‌های” بدخیم از قبیل تجویز اجباری دارو و هورمون به افراد دارای گرایش جنسی و هویت جنسیتی متفاوت نیز در این گزارش برجسته شده است.
دبیرکل سازمان ملل در عین حال نگرانی خود را “از تداوم تبعیض و نقض حقوق همجنسگرایان، دوجنسگرایان و ترنسجندرها در قوانین ایران” اعلام کرد.
جمهوری اسلامی ایران یکی از هشت کشور جهان است که همچنان برای رابطه رضایتمندانه دو همجنس بالغ مجازات اعدام در نظر گرفته است. بیان اشکال دیگر مناسبات ال‌جی‌بی‌تی، همچون “مبدل‌پوشی” نیز مشمول مجازات‌های شدید و غیر انسانی همچون مجازات شلاق و اعدام می‌شود.
بالاترین مقام سازمان ملل از جمهوری اسلامی خواست که به مجازات اعدام با تعیین مهلت قانونی برای پایان دادن به آن اقدام کند. او همچنین خواستار پایان دادن به تمام اشکال تبعیض علیه لزبین‌ها، گی‌ها، بایسکشوال‌ها و ترنسجندرها شد و بر وضع قوانینی برای حمایت از آنها تاکید کرد.
مکانیزم‌ها و نهادهای گوناگون سازمان ملل در سال‌های گذشته دائما بر تداوم نقض حقوق، تبعیض، خشونت، بازداشت‌های خودسرانه و حبس، مجازات و انکار وجود افراد ال‌جی‌بی‌تی در ایران انگشت گذاشته و به این موضوعات پرداخته‌اند.
شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی) با ارائه گزارشات مستند و حقوقی از وضعیت نقض حقوق همجنسگرایان و ترنس‌ها تلاش کرده است که این نهادها را برای حمایت از حقوق اقلیت‌های جنسی در ایران جلب کرده و فشار بر جمهوری اسلامی را برای پایان دادن به این روند افزایش دهد.
 
شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)
چهارم اکتبر 2019
 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *